Inreda ett 720 för elaka troffar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1604

Inreda ett 720 för elaka troffar

Precis som rubriken låter. Ska ha 29st vf o elaka troffar i ett 720. Så hur inreder jag för att det skall fungera så bra som möjligt?

Det är 6st hannar o dom slåss som 17 i dagsläget då dom simmar i ett 375 med nästan ingen inredning alls.

Så jag har tänkt mig mer sten men hur ska jag placera stenarna / stenhögarna, och var i akvariet?

Dela med er av ert kunnande nu!
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9104

Utan att ha ägd en enda troffe, men väl matat troffar i ett 20-tal kar, så har jag följande ideér.

1. Tre stenrösen från botten upp till vattenytan. Ett till vänster o ett till höger samt ett i mitten.

2. Inga gömslen eller stenar alls i karet.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Mikael W
      NCS Medlem

• August 2002
      • 8623

29 st borde vara tillräckligt många, t.o.m om det är sp Black. Med brichardi vet jag inte, de lär vara ännu ilsknare än sp. Black. Men det kan gott gå så att det inte hjälper att akvariet blir större. De ska ju gå lite tätt för att inte bråka.

Om Wilhelms förslag inte fungerar kan du försöka med ett par stenrösen, inte så täta att det bildas en massa gömställen, men så att lite sikthinder uppstår.

Eller så kan det bli hur bra som helst, troffar kan överraska. De har ju inte läst böckerna, som Patrik skulle säga.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

Jag personligen skulle inte stoppa ner färre än runt 40 st i ett 720...
        Hade jag inget val skulle jag antingen fylla hela botten med sten så det fanns typ 40 gömställen eller så skulle jag inte ha en enda sten.
        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• doohan
          Användare
          • August 2004
          • 1604

Nu

Fanns det bara 29st vf kasakalawe och har egentligen bara ett 720 ledigt.

Moorii,n sägs väll vara lite mildare än black å brichardin är, men jag antar att det kan finnas elaka bärnstenar också.

Ska hämta mer sten ikväll lr i morgon så jag tror jag kommer att få ihop hyfsat med sten. Då är ju frågan om jag skall göra 3st stenrösen alltså ett i varje hörn o ett på mitten. Eller ska jag göra stenhögar/grottor över hela botten?

Funderade ett tag på att stoppa ner ett 20-tal dubbar i blandad storlek samtidigt för att öka fisktätheten. Men! Att blanda vf med odlade känns lite så där lagom oroligt och troligen inte värt risken att förlora fisken pga den lösning. Så då är det antingen Wilhelms eller Deelays.

O så funderar jag på Mikaels ide,er om stenrösen med grottor, Kanske tre stenrösen o grottor i dem alla`Eller blir det ändå mer jagande om fiskarna kan simma in i revirgrottorna?

Man känner sig som ett blåbär nu, men jag har ju inte mycket erfarenhet av vf tropheus,,...,än

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9104

Sånt är livet när man har troffar!
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• doohan
              Användare
              • August 2004
              • 1604

Jaa

Det är en del av tjusningen Men just när det gäller vf så kostar det om det går fel

Förhoppningsvis så lär jag mig något nyttigt som kan vara användbart för kommande vf troffar

Ursprungligen postat av Wilhelm
              Sånt är livet när man har troffar!

Kommentar

• Johan F
                Användare
                • March 2006
                • 2439

Ursprungligen postat av doohan
                Fanns det bara 29st vf kasakalawe och har egentligen bara ett 720 ledigt.

Moorii,n sägs väll vara lite mildare än black å brichardin är, men jag antar att det kan finnas elaka bärnstenar också.

Ska hämta mer sten ikväll lr i morgon så jag tror jag kommer att få ihop hyfsat med sten. Då är ju frågan om jag skall göra 3st stenrösen alltså ett i varje hörn o ett på mitten. Eller ska jag göra stenhögar/grottor över hela botten?

Funderade ett tag på att stoppa ner ett 20-tal dubbar i blandad storlek samtidigt för att öka fisktätheten. Men! Att blanda vf med odlade känns lite så där lagom oroligt och troligen inte värt risken att förlora fisken pga den lösning. Så då är det antingen Wilhelms eller Deelays.

O så funderar jag på Mikaels ide,er om stenrösen med grottor, Kanske tre stenrösen o grottor i dem alla`Eller blir det ändå mer jagande om fiskarna kan simma in i revirgrottorna?

Man känner sig som ett blåbär nu, men jag har ju inte mycket erfarenhet av vf tropheus,,...,än
                En stor nackdel med stenrös och grottor är om någon dör och ligger gömd en längre tid och förpestar vattnet vilket ofta resulterar i problem och sjukdom kan bryta ut.
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2748

Halvera karet med filtermatta, du får ett jättefilter och troffarna får gå trångt som dom bör.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9104

Ursprungligen postat av tege
                    ......... och troffarna får gå trångt som dom bör.
                    Men i sjön går de inte trångt!
                    mvh Wilhelm

Kommentar

• Frisken
                      Användare
                      • June 2010
                      • 29

Lättare att fly elaksinnade artfränder i Tanganyikasjön än i ett 720-liters va? Att låta fiskar gå tätt i våra akvarium är väl för att aggressionen ska fördelas mellan "hackkycklingarna" så att det inte blir outhärdligt för en eller ett par ensamma stackare som ofta kan utses som mobboffer om det är för få av samma art i en burk?

Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Men i sjön går de inte trångt!

Kommentar

• Frisken
                        Användare
                        • June 2010
                        • 29

Kom just på hur jag upplevt detta problem själv. Då jag nyss börjat med Malawiciklider hade jag ett 20-tal Mbunas i ett 160-litersakvarium i väntan på ett större. Lugn och fullständig harmoni på gruppen i det enligt boken för lilla akvariumet - så köpte jag ett 375-litersakvarium och pyttsade i samma uppsättning fiskar och bl.a. mina Demasoni och Hongis började gå bärsärk. Jag fick rådet att slänga ner mer fisk och det var lösningen i mitt fall.

Kommentar

Arbetssätt...