Hur har er akvariesituation drabbats av ovädret?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

Hur har er akvariesituation drabbats av ovädret?

Hej på er

Jag ser i princip alltid att fördelarna att bo på landet överväger nackdelarna. Men vid sådana här tillfällen är det lite surt. Jag och frugan satt i söndags kväll och bara väntade på att strömmen skulle försvinna. Runt 21.30 blev det svart. Avbrottet varade drygt 12 timmar. Vi har fortfarande inte full strömstyrka, så all maten i kyl och frys (inklusive räkmix och fryst artemia) är körd. Nu har jag gjort rejäla kallvattenbyten i alla karen (vi har fortfarande inget varmvatten). Bara ett fåtal fiskar har dött, men vissa såg lite medtagna ut innan bytena (de flesta karen hanns med igår).

Sådana här oväder händer som tur var inte så ofta. Senast var det väl orkanen Pär som härjade (4-5 år sedan). Men man inser hur beroende man är av att elnätet faktiskt är funktionabelt vid sådana här avbrott....

/Jocke
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 3111

Ursprungligen postat av Banderad
    Hej på er

Jag ser i princip alltid att fördelarna att bo på landet överväger nackdelarna. Men vid sådana här tillfällen är det lite surt. Jag och frugan satt i söndags kväll och bara väntade på att strömmen skulle försvinna. Runt 21.30 blev det svart. Avbrottet varade drygt 12 timmar. Vi har fortfarande inte full strömstyrka, så all maten i kyl och frys (inklusive räkmix och fryst artemia) är körd. Nu har jag gjort rejäla kallvattenbyten i alla karen (vi har fortfarande inget varmvatten). Bara ett fåtal fiskar har dött, men vissa såg lite medtagna ut innan bytena (de flesta karen hanns med igår).

Sådana här oväder händer som tur var inte så ofta. Senast var det väl orkanen Pär som härjade (4-5 år sedan). Men man inser hur beroende man är av att elnätet faktiskt är funktionabelt vid sådana här avbrott....

/Jocke

Mvh
    Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Banderad
      Användare
      • February 2006
      • 3479

Ursprungligen postat av cichlids4fun
      Lite saftigt prismässigt för min fiskbudget kanske Men visst; om det hände oftare så hade man väl inte haft något större val...

/Jocke

Kommentar

• cichlids4fun
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 3111

Lite saftigt prismässigt för min fiskbudget kanske Men visst; om det hände oftare så hade man väl inte haft något större val...

/Jocke
        dra fram 1500 svärdbärare så är det grönt

elller satsa lägre

Mvh
        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• sleepy
          Användare
          • August 2004
          • 294

Men ärligt talat...
          Hade de inte fungerat med en luft pump och ett bilbateri, för o tillföra syret och röra runt lite i vattnet?

Eller en vanligt pump på 12v iställer som pumpar en 1/10 del av det vanliga pumparna i akvariumet. Effekten kan antagligen vara den en tredje del av detta och du förlänger tiden innan fiskar strycker med med säkerligen 2-3 ggr.

Eller vad tror ni? de känns som om en liten liten insats gör mycket stor skillnad vid ström avbrott....
          Nitriten dödar ju inte fiskarna så snabbt utan de bör vara syret som tar slut (man slutar ju givetvis mata vid strömavbrott med), samt ett avstängt filter blir inget problem fören det sätter igång o pumpar igen....
          Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
          http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

Kommentar

• endymion

Hej på er
            Avbrottet varade drygt 12 timmar. Vi har fortfarande inte full strömstyrka, så all maten i kyl och frys (inklusive räkmix och fryst artemia) är körd.

/Jocke
            Klarar inte frysen att vara avstängd i 12 timmar utan att nå plusgrader? Det trodde jag inte skulle vara några problem. En frigolitlåda klarar ju lätt 24 timmar om man bara har ett par kilo i den.

Kommentar

• aejohansson
              Användare
              • May 2011
              • 432

Ursprungligen postat av endymion
              Klarar inte frysen att vara avstängd i 12 timmar utan att nå plusgrader? Det trodde jag inte skulle vara några problem. En frigolitlåda klarar ju lätt 24 timmar om man bara har ett par kilo i den.
              Det borde gå ok om man inte öppnar och stänger

Kommentar

• Mumin
                Användare
                • March 2011
                • 69

Det är ju bara att lukta på maten så känner man ju om den är Ok eller inte. Folk har ju faktiskt överlevt utan kylskåp fram till för drygt hundra år sen utan att dö av matförgiftning. Man ställde maten så kallt det gick......

Kommentar

• Banderad
                  Användare
                  • February 2006
                  • 3479

Ursprungligen postat av endymion
                  Jo, då. Det gör den. Problemet var dock att vi fick full ström först igår kväll. Så belysning och så har gått på halvfart; frys, spis och sådant var ur funktion i över 48 timmar.

/Jocke

Kommentar

• Banderad
                    Användare
                    • February 2006
                    • 3479

Ursprungligen postat av sleepy
                    Men ärligt talat...
                    Hade de inte fungerat med en luft pump och ett bilbateri, för o tillföra syret och röra runt lite i vattnet?

Eller en vanligt pump på 12v iställer som pumpar en 1/10 del av det vanliga pumparna i akvariumet. Effekten kan antagligen vara den en tredje del av detta och du förlänger tiden innan fiskar strycker med med säkerligen 2-3 ggr.

Eller vad tror ni? de känns som om en liten liten insats gör mycket stor skillnad vid ström avbrott....
                    Nitriten dödar ju inte fiskarna så snabbt utan de bör vara syret som tar slut (man slutar ju givetvis mata vid strömavbrott med), samt ett avstängt filter blir inget problem fören det sätter igång o pumpar igen....
                    Hade kanske varit ett alternativ om man hade ett kar. Lite värre när hela källaren är full...

/Jocke

Kommentar

• Banderad
                      Användare
                      • February 2006
                      • 3479

Ursprungligen postat av Mumin
                      Det är ju bara att lukta på maten så känner man ju om den är Ok eller inte. Folk har ju faktiskt överlevt utan kylskåp fram till för drygt hundra år sen utan att dö av matförgiftning. Man ställde maten så kallt det gick......
                      Det är väl så kanske. Man är helt enkelt för feg när det gäller mat...

/Jocke

Kommentar

• Banderad
                        Användare
                        • February 2006
                        • 3479

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                        Sant

Kommentar

• Göran Å
                          Användare
                          • December 2005
                          • 1295

Trist med strömavbrott och de bekymmer du fick.

För några år sedan disskuterade vi detta och en del tips gavs av drabbade personer efter deras erfarenhet av Gudrun och Per.

Kanske dags att väcka tråden igen inför kommande vinterstormar.....se länken: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57674

Mvh Göran
                          http://www.skovdeaf.se/
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                          http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

Arbetssätt...