Golden som gått bort

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starfighter
    Användare
    • September 2011
    • 108

    Golden som gått bort

    Hej!

    Hittade igår en ut av mina golden som snurrade runt på botten ut av mitt akvarium, tog upp den och la den åt sidan, tänkte ge den en svamp kur men såg senare att alla fenor var liksom riktigt utslitna? den var även liten mörk på sidan och under. men de som syntes mest var just fenorna som såg liksom utnötta ut. vet inte heller om det var denna som hade en röd prick i pannan förut, är osäker nämligen.

    Kollade även vatten testen och den visade hög nitrit och KH? vet inte vad det är, men gjorde vattenbyte iaf ca 60% och tillsatte bakterier. värderna såg bra ut imorse, tänkte heller inte mata fiskarna på 2 dagar.

    Vart lite chockad att nitriten bara stack iväg, böt nämligen vatten i torsdags förra veckan..
    Dessutom såg jag ingenting dagen innan, fiskarna såg ut att må bra osv.
    Verkar inte heller som om någon annan fisk har fått problem?

    Här är 2 bilder på fisken.
    Frågar man inget får man inget veta!

    120L Malawi
    54L Kulfisk

    MMA nörd av allra högsta grad!
  • RobinH
    Användare
    • August 2008
    • 2150

    #2
    Av bilden längst ner att dömma så ser det ut som den har fått stryk!
    CA

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Håller med Robin!

      Kommentar

      • starfighter
        Användare
        • September 2011
        • 108

        #4
        Men den var en ut av de största fiskarna ja hade?
        är de inte konstigt om de ger sig på dom som e större?

        Har lite fler bilder ja ska lägga in.
        Frågar man inget får man inget veta!

        120L Malawi
        54L Kulfisk

        MMA nörd av allra högsta grad!

        Kommentar

        • starfighter
          Användare
          • September 2011
          • 108

          #5
          Här kommer 2 till bilder

          Det är inte världens bästa bilder då de e tagna under stress vid vattenbyte och med en iphone
          Frågar man inget får man inget veta!

          120L Malawi
          54L Kulfisk

          MMA nörd av allra högsta grad!

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

            #6
            Inte lätt att se på dom bilderna som sagt.

            Du har dom ju i en relativt liten burk, 120 liter. Blir mer stress och mer aggresivitet i sån liten burk. Utsatta fiskar kan inte komma undan.

            Sen kan det så klart ha att göra med att du har mätt nitrit i burken. Gissar på att du gjorde testet med stickor iofs och stickor är inte helt 100 direkt. Jag skulle köpa ett dropptest istället.

            Hur länge har burken varit igång nu?

            Är det runt 3 veckor så är det nu nitriten kommer. I en inkörd burk finns det nyttobakterier som omvandlar nitriten till nitrat vilket inte är lika giftigt för fiskarna. Nitrat är inte farligt om det inte är höga nivåer, nitrit däremot är farligt även vdi låg nivå.

            Har men en liten burk, mycket fisk --> mycket mat --> mycket skit i burken. Då får man byta vatten oftare.

            Köp som sagt ett dropptest för nitrit om du inte redan har det. Köp ett för nitrat också när du ändå spenderar

            Håll koll på nitriten och byt 30% vatten varje eller varannan dag tills du inte kan mäta nitrit. Mata inte. Salt hjälper fiskarna vid nitrit. Mät nitrat efter ett tag, när du kan mäta nitrat har nyttobakterierna börjat komma igång.

            Oj vad långt svar det blev...

            Kommentar

            • starfighter
              Användare
              • September 2011
              • 108

              #7
              Jo karet är i minsta laget tyvärr, men har inte plats för ett större just nu. Karet har varit igång sedan ca 3 månader Och Golden var de första fiskarna jag köpte.

              Ska se om Arken Zoo har ett dropptest här där jag bor. Annars får jag åka in till XL Zoo efter jobbet.
              Frågar man inget får man inget veta!

              120L Malawi
              54L Kulfisk

              MMA nörd av allra högsta grad!

              Kommentar

              Arbetssätt...