Isolera ytterväggar i en källarlokal

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boa_johan
    Användare
    • December 2006
    • 6

Isolera ytterväggar i en källarlokal

Hej,
    jag vetetusan om jag la denna fråga på rätt ställe i forumet.,

Jag har fått tag i en källarlokal med två av väggarna är ytterväggar och jag skulle vilja isolera dom på ett bra sätt, dock så tillåter inte ekonomin att göra några större projekt, sen så är väl inte hyresvärden så glad om jag skulle göra något drastiskt heller.

Hur har ni isolerat väggarna eller höjt värmen i er lokal?.
    //Johan
  • Byttorp
    Användare
    • November 2003
    • 1585

rent spontant så känns det som en "farlig" operation att isolera källarväggar på insidan. Är huset dränerat och isolerat på utsidan så skall det nog inte behövas men om det inte är det så kommer du mest troligt att få problem med fukt som hamnar mellan vägg och isolering. (jo jag vet..det finns säkert någon superduperlösning som gör att man isolerar och ventilerar en yttervägg...men det kostar nog multum....). Jag kan ställa frågan till någon av de besiktningsmän som vi mäklare är i maskopi med (om man får tro uppdrag granskning) och höra vad dom säger om det.
    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
    Ordförande GCG

Kommentar

• Bright_Blue
      NCS Medlem
      • June 2004
      • 1582

En tanke som slog mig är att kanske använda vanlig frigolite (5cm?), som kanske bara limmas fast på vägen med något sättlim beroende på hur väggen ser ut, fördelen med detta är att det inte blir några problem med fukt(borde inte bli ) samt att du kommer billigt undan om du inte pallar slå upp nån regel/plåt-stomme som du sedan ska isolera och sätta skivor på! lite funderingar bara, lycka till!

Kommentar

• jojon80swe
        Användare
        • January 2011
        • 57

hej jag har isolerat min odlingslokal i källaren med frigolit och det har funkat över förväntan. Jag har använt stålreglar med frigolit imellan sen klätt dom med vit stålplåt istället för gips. Jag har inget problem med fukt och mögel kan heller ej bildas då inget av materialet jag använt är organiskt.
        jojon80@spray.se

Kommentar

• Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

Ursprungligen postat av jojon80swe
          hej jag har isolerat min odlingslokal i källaren med frigolit och det har funkat över förväntan. Jag har använt stålreglar med frigolit imellan sen klätt dom med vit stålplåt istället för gips. Jag har inget problem med fukt och mögel kan heller ej bildas då inget av materialet jag använt är organiskt.
          Men fukten som vandrar genom väggen utifrån kommer väl inte ut då?

Har själv källare på mitt fritidshus och funderat lite på hur man ska göra för smart och det du har gjort låter ju smart! Bara man inte stänger inne fukten i väggen.

Kommentar

• jojon80swe
            Användare
            • January 2011
            • 57

Stålreglarna är 7cm djupa och frigoliten bygger 5cm. Då blir det en luftspalt på ca 2cm bakom frigoliten som ligger mot yttre väggen. Sen så har jag lämnat ca 2 cm i nederkant mot golvet som är öppet så luften kan röra sig bakom. Jag har även tagit upp nåt hål i överkant så det inte blir helt tätt bakom plåten. Om det är helt regelmässigt korrekt att göra på detta vis det kan jag inte svara på. Men att det funkar utan problem det kan jag skriva under på.

Om intresse finns på denna sajten skulle jag kunna starta en tråd där jag beskriver allt det praktiska hur jag byggt om mitt pannrum till odlingslokal, samt vilka arter jag odlar på.
            Senast redigerad av jojon80swe; 29 November 2011, 18:59.
            jojon80@spray.se

Kommentar

• Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

Självklart finns intresse för det!

Trådar om byggen med bilder och beskrivningar är grymt kul att läsa!

Kör igång!

Kommentar

• Mats
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 804

Hej.
                Den del av källaren som ligger ovanjord kan man isolera,delen under markytan ser jag ingen fördel med isolering utan bara stor risk för fuktskador på väg med följd att det blir mögel.
                mvh Mats
                Senast redigerad av Mats; 29 November 2011, 23:30.
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• sleepy
                  Användare
                  • August 2004
                  • 294

Jojos lönsning funkar både i praktiken och på pappret i skolboken, då luftning löser inprincip allt med fukt problem att göra.

Ifall de nu skulle mot förmodan bli fukt har du inget organiskt i konstruktionen och mögel uppkommer inte. Det vatten som skylle bildas skulle vandra ner från väggen till golvet o förhoppningsvis synas.

Men detta antar jag var ett förstort ingrepp endå för dig?
                  Har du varkligen ett varme problem i en lokal? brukar inte alla burkar generera överskott i värme istället? Kanske inte hade så många?

Hur kallt är det i lokalen på vintern i när den inte e i drift ?
                  Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                  http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Ursprungligen postat av jojon80swe
                    Stålreglarna är 7cm djupa och frigoliten bygger 5cm. Då blir det en luftspalt på ca 2cm bakom frigoliten som ligger mot yttre väggen. Sen så har jag lämnat ca 2 cm i nederkant mot golvet som är öppet så luften kan röra sig bakom. Jag har även tagit upp nåt hål i överkant så det inte blir helt tätt bakom plåten. Om det är helt regelmässigt korrekt att göra på detta vis det kan jag inte svara på. Men att det funkar utan problem det kan jag skriva under på.

Om intresse finns på denna sajten skulle jag kunna starta en tråd där jag beskriver allt det praktiska hur jag byggt om mitt pannrum till odlingslokal, samt vilka arter jag odlar på.
                    Det låter som en toppentråd.

Den lösning du beskriver är nära nog standard för uppreglade golv ovan betonggolv, men då brukar man komplettera med en fläkt som skapar ett svagt undertryck mellan övergolv och betongplatta. I ditt fall motsvarar det bakom regelväggen.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Mats
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 804

Hej.
                      Har du betongvägg som i nybyggda hus funkar det,är det puts som i gamla hus är risken stor att den vittrar till slut.I nästan alla gamla källare så är det en kant nertill som alltid vittrar sönder.
                      mvh Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Byttorp
                        Användare
                        • November 2003
                        • 1585

jo det vore säkert en jätteintressant tråd. Men så mycket hus jag är ute och kollar på tillsammans med besiktningsmän och det finns inte ett enda där det inte är problem med den här typen av lösningar. Så fort det gäller isolering av golv eller väggar i källaren så är det som gjort för problem. På en vanlig villa så isolerar och dränerar man ju helst utsidan för att förhindra fukt in i väggen.

Om det är en källarvägg som är odränerad så är lygens omöjligt att undvika fukt i den (och det i sig är ju inte hela världen så länge fukten kan ta vägen nånstans. Hade varit skoj med inlägg från någon som jobbar med den här typen av frågor dagligdags. För den som vill läsa mer vad andra hemmasnickare har skrivit så kan den här tråden vara läsvärd:

Kan även tänka mig att man kan ringa och fråga Thomas Hulander på http://www.fuktskadeteknik.se/

För egen del så blir det utvändig dränering av huset någon gång i framtiden, löser som sagts ovan dock inte isoleringen ovan mark
                        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                        Ordförande GCG

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Annars kan man väl fråga arga snickaren! Han vet vet väl allt??
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• sleepy
                            Användare
                            • August 2004
                            • 294

Ursprungligen postat av DaRe
                            Det låter som en toppentråd.

Den lösning du beskriver är nära nog standard för uppreglade golv ovan betonggolv, men då brukar man komplettera med en fläkt som skapar ett svagt undertryck mellan övergolv och betongplatta. I ditt fall motsvarar det bakom regelväggen.
                            På vägg behövs dock inte fläkt då det blir en luft vandring i luftspalten nedåt, det bildas en omvänd skorstens effect av den "kalla" betongväggen + nedanstånde fuktvandring.

Denna lufting sker dock inte blir påsamma sätt i golv, här sker mestadelens fuktvandringen med utjäming istället. I enkla ord Pungt A vill ha samma fukt halt som pungt B (Mättnad).

Jag har läst kurser just om detta i plugget till byggnads ingenjör men dock inte jobbat med det ennu. Fråga på ni, bör kunna de mesta i teorin jallfall. Klart de var ju 2 år sedan första kursen kick på chalmers........ och de fanns ju lite öl inblandat ^^
                            Senast redigerad av sleepy; 01 December 2011, 02:10.
                            Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                            http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

Kommentar

• jojon80swe
                              Användare
                              • January 2011
                              • 57

Vill man köra en snikvariant pga av att man kanske hyr lokalen och inte är sugen på att lägga ned en massa pengar på att regla upp och isolera och klä in så finns det ett enkelt och smidigt sätt som faktiskt funkar bra och det är att åka på byggmax köpa 5cm tjock frigolit som man helt enkelt ställer upp mot väggen och staplar på varandra. Klämmer fast dom mot tak å golv, skarvarna kan man tejpa med silvertejp. Vill man ha ännu bättre isolering och bättre styrsel så köper man 10cm frigolit, men det blir lite dyrare.
                              jojon80@spray.se

Kommentar

Arbetssätt...