Troffe problem

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1604

Troffe problem

Plockade ut en död red cheek igår morse. Flyttade samtidigt en red cheek hanne som inte kunde hålla balansen. Han spärrade ut fenorna allt som gick och "rullade runt" med cirkulation i akvariet. Idag står den mest på botten med ryggfenan uppfälld. I morse hittade jag en till död bakom ena pumpen, o sedan mitt på dagen hittade jag en till död vid den andra pumpen. Samtidigt upptäckte jag en till som hade svårt med balansen o hade svårt att simma på rätt sätt. Den tippade runt och flöt omkring. Flyttade den till akvariet där den andra som jag flyttade dan före finns. ! timme senare så är den jag flyttade upp idag död.

Så vad beror detta på? Dom äter som vanligt, men ser rädda ut o är lite spattiga, Natten till idag så hörde jag hur det plaskade och small i täckglasen rejält, Det kan förklara den som låg död bakom ena innerfiltret, ev den jag hittade senare vid det andra innerfiltret. Men dom som förlorar balansen gör mig förbryllad. Kan det vara invändaga skador efter att dom jagats rejält o ev simmat stutt i något? Dock inga direkta skador som stödjer det eller att dom blivit mycket bitna. Såg ganska bra ut bortsett från att dom inte kan simma eller hålla balansen. Har sett att någon fått panik o simmat som en stolle o plogat lite i sanden till andra änden av akvariet.

Har stor filtrering på deras akvarium dvs två ytterfilter och två innerfilter + uv-c. Byter vatten varannan dag ovh dom simmar i en 375a.

Någon som har någon ide? Tages tacksamt emot i såfall.
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1604

En

sak som jag inte sett tidigare var att den som dog senast, alltså den som hade balansproblem hade en knöl på nosen? Det kanske är vanligt men jag har aldrig sett eller läst något om det tidigare. Lägger in en bild o har markerat knölen som iof syns utan min markering,,,,
    Senast redigerad av doohan; 25 November 2011, 18:34.

Kommentar

• Norrland
      Användare
      • December 2009
      • 557

Hadde en Convict hane som fick svart med sin simblåsa helt plötsligt och sedan blev helt funktions hindrad. Drabbade ingen fler firre i burken dock .
      Har aldrig haft detta problem med troffar. Men, Troffar ar enormt kansliga for vatten störningar som orsakar stress. Jag skulle tippa pa att detta kan vara problemet. Troffar bär pa en massa sma filurer som bryter ut ifall dom blir stressade. Detta kan ha varit en gamal åkomma som brytit ut pg av nagot som okat stressen i gruppen. Sorry!
      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• doohan
        Användare
        • August 2004
        • 1604

Film på hur det ser ut

Fick plocka bort en till nu på eftermiddagen. Noterar att den gärna drar ihop stjärtfenan o böjer den uppåt?

Här är länken

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Kommentar

• Frisken
          Användare
          • June 2010
          • 29

Jag tycker inte fisken på länken ser ut att ha ett primärt problem med balansen, den är ju helt utan kraft och ork och flyter ju mest med strömmarna. Tror det är något annat som är grundproblemet så att säga och inte just något som satt sig på balansen...

Jag har haft fiskar som visat upp samma sätt och då det gått så där långt är det nog tyvärr lika bra att bryta nacken av den, det är i alla fall mina erfarenheter.

Ursprungligen postat av doohan
          Fick plocka bort en till nu på eftermiddagen. Noterar att den gärna drar ihop stjärtfenan o böjer den uppåt?

Här är länken

http://www.youtube.com/watch?v=YtrL8UeRCU4

Kommentar

• Mighty
            Användare
            • August 2002
            • 13

Hände något liknande med min Katonga-grupp. En efter en försvann "orken" på vissa och dem dog kort därefter, provade med att medicinera med Flagyl och problemet försvann.
            Mvh Lasse

Kommentar

• Göran Å
              Användare
              • December 2005
              • 1292

Har stor filtrering på deras akvarium dvs två ytterfilter och två innerfilter + uv-c. Byter vatten varannan dag ovh dom simmar i en 375a.

Någon som har någon ide? Tages tacksamt emot i såfall.
              En fundering är om du har för kraftig cirkulation i karet så att fiskarna blir stressade samt att du byter vatten för ofta......
              Hur många liter per timma pumpar det runt vattnet. ?

Anv du kolfilter på ingående vattnet eller vattenberedningsmedel ?

Har du samma kraftiga cirkulation på dina övriga kar med samma storlek på fiskarna och vattenbytar rutiner ?

Tråkigt är det i vilket fall som hellst för dig.

Mvh Göran
              http://www.skovdeaf.se/
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
              http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• Sullgucku
                Användare
                • September 2005
                • 89

Jag hade liknande problem i vårat förra hus som hade egen brunn, det visade sig att ph´t var lite lågt så koppar och andra metaller fällde ut från rören när jag bytte vatten.
                troffarna föll till botten, åkte runt som förlamade i strömmen. körde dunkar från en kommun ledning och problemet var borta.
                efter att vi drog in kommunalt vatten var det inga problem, även med samma rör.
                köp ett vatten test som kollar metaller, typ koppar.
                testa att inte byta vattnet så ofta 1 gång i veckan bör väl räcka

Kommentar

• doohan
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1604

Jag

Har drygt 4000L/H i cirkulation. Ökade antalet vattenbyten från en gång i veckan till tre gånger i veckan då gruppen såg ut att vara i lekform, men inga tendenser till lek. Har alltid haft mycket filter till mina troffar, och då dessa är vf så blev det lite mer än normalt. Brukar köra ett innerfilter + ett ytterfilter på mina akvarium 375-720L.

Har inget kolfilter men det är något jag funderar på nu efter det som hänt. Ska kolla in din lösning då jag har för mig att det var en smidig lösning.

Vattenberedningsmedel har jag aldrig använt tidigare. Bor i Gävle o har kommunalt vatten med ett PH på 8.2 och stenhårt. Den delen av vattnet bör ju vara kanon för riftlake firrar. Huset är byggt 1984-85 så ev kopparutfällningar borde vara avklarade kan man tycka?

En obduktion av fisken som dött hade varit bra att ha. Då kanske jag skulle få veta vad som orsakat detta. Just nu är det bara olika antaganden om vad det kan vara som ligger bakom problemet. Känns lite oroligt då jag hämtar hem en vf grupp kasakalawe på onsdag. Dom ska iof simma i ett annat akvarium på 720L, så det är bara att hoppas att problemet uppstått i akvariet, eller att det är pga deras krångliga resa till Sverige, med tullstrul osv som fördröjde tiden i resvattnet från afrika.. Kanske var dom i sämre skick än jag trodde o tyckte dem såg ut att vara i,eller drabbats av någon skada som fick efterverkningar nu iom mina ändrade rutiner för vattenbytet? Kanske skulle jag har väntat längre med ändringar då jag bara haft dem i knappt 3mån? Ja det blir många men och om då jag inte vet vad som dödar dem. Har såklart släckt i deras akvarium, saltar lite och avvaktar. Satte på en diffusor på 2252an för ökade luftning av vattnet, höjde tempen till 27,5-28 Dom simmar runt i akvariet o ser lite bättre ut än dagen före...Men jag säljer inte skinnet förrän björnen är skjuten (obs ett talesätt)

Ursprungligen postat av Göran Å
                  En fundering är om du har för kraftig cirkulation i karet så att fiskarna blir stressade samt att du byter vatten för ofta......

Har du samma kraftiga cirkulation på dina övriga kar med samma storlek på fiskarna och vattenbytar rutiner ?

Mvh Göran

Kommentar

• Norrland
                    Användare
                    • December 2009
                    • 557

Ursprungligen postat av Sullgucku
                    ...koppar och andra metaller fällde ut från rören när jag bytte vatten...testa att inte byta vattnet så ofta 1 gång i veckan bör väl räcka
                    Sullgucku: Funderade pa koppar jag med. Men, da borde fler fiskar drabbats. Håller med att byta vatten en gang i veckan. Fler byten kommer enbart stressa fiskarna och filtret i din burk aldrig att mogna pa ett bra satt.

Om du har problem med nitrat kan du satta up ett växt-filter.
                    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• doohan
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1604

Filtren

var redan inkörda när fisken sattes i.

Funderade åxå på koppar, men då kanske fler borde ha gått åt?

Nu ser dom alla piggare ut o äter som vargar- Håller dock extra koll, speciellt på den som går själv i ett 100L, då den hade rejäla problem med balansen o simningen. Han ser bättre ut och äter bra.

Ska bygga större flytkorgar för att dom övriga ska få vänja sig vid lukten av dem jag skall återsätta i gruppen. Bra till bråkstakar åxå.

Kommentar

• Johan F
                        Användare
                        • March 2006
                        • 2439

Ursprungligen postat av Göran Å

Mvh Göran
                        Jag håller med om att med en så kraftig cirkulation så kan de bli stressade. Och visst kan de även bli stressade av alla vattenbyten.

Jag skulle minska cirkulationen, byta mer sällan vatten, salta och mata mycket sparsamt.

Sedan är ju Red Cheek lite känd för att vara bra fart på. Börjar det med att någon dör ur gruppen så brukar flera dö, det kan vara svårt att få stopp på det hela, innan man har förlorat ett gäng.

Skönt att höra att det verkar ha lugnat ner sig.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2748

Vattenberedningsmedel har jag aldrig använt tidigare. Bor i Gävle o har kommunalt vatten med ett PH på 8.2 och stenhårt.
                          Du har PH 8,3 och faktiskt bara ett medelhårt vatten på 9 dH grader.

Här har du ett prov på Gävles vatten.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Norrland
                            Användare
                            • December 2009
                            • 557

Ursprungligen postat av Johan F
                            Jag håller med om att med en så kraftig cirkulation så kan de bli stressade.

Jag skulle minska cirkulationen, byta mer sällan vatten, salta och mata mycket sparsamt.
                            Hadde wave maker i min Ikola burk o dom trivdes enormt bra med kraftig cirkulation. Men, du behover kora 'night mode' sa dom for sova pa natterna. Sa jag trort inte circulationen ar nagot problem for troffar. (Kolla in video fran deras biotop sa ser du att det ar bra fart pa vattnet)
                            Glad att det reder sig med resten av gruppen.

Kommentar

• doohan
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1604

Men

Aj fasiken! Jag skrev fel där så tack för korigeringen Tomas En totalhårdhet på 9 är diamanthårt ju

Ursprungligen postat av tege
                              Du har PH 8,3 och faktiskt bara ett medelhårt vatten på 9 dH grader.

Här har du ett prov på Gävles vatten.
                              http://www.gastrikevatten.se/files/2...le%20vt-11.pdf

Kommentar

Arbetssätt...