Viltfångat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    #16
    Ursprungligen postat av tege
    Att cykla hem till närmaste kompis och hämta en påse fisk är svårt att slå i miljövänlighet för en VF fisk från annan kontinent.
    Fast å andra sidan kostar det ju både el, vatten och foder att dra upp yngel. Jag är alldeles för dålig på att räkna på sånt här så jag vet inte vad som är miljövänligast.

    Sen finns ju aspekten att VF gynnar fiskarna i deras naturliga miljö eftersom de blir värda pengar för lokalbefolkningen.

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

      #17
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Fast å andra sidan kostar det ju både el, vatten och foder att dra upp yngel. Jag är alldeles för dålig på att räkna på sånt här så jag vet inte vad som är miljövänligast.

      Sen finns ju aspekten att VF gynnar fiskarna i deras naturliga miljö eftersom de blir värda pengar för lokalbefolkningen.
      Visst är det så men kostnader i pengar är inte lika med miljöovänlighet, om det vore så skulle allt vara enkelt.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • Thompa
        Användare
        • April 2010
        • 158

        #18
        Denna tråd kanske borde flyttas från CA forumet? bara en tanke
        720liter CA
        Herichthys cyanoguttatus,
        Parachromis loisellei

        375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

        250liter CA
        cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
        Thorichthys meekii yngel
        Herichthys Carpinte ungdjur

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

          #19
          Ursprungligen postat av tege
          Visst är det så men kostnader i pengar är inte lika med miljöovänlighet, om det vore så skulle allt vara enkelt.
          Jag tänkte mer på att el påverkar miljön, vattenförbrukning påverkar miljön, fodertillverkning påverkar miljön. Skrev det på ett annat väldigt obegripligt sätt bara

          Om man ska räkna riktigt seriöst på det här måste man ju ta hänsyn till elförbrukning av pumpar och belysning. Eventuellt elförbrukning för uppvärmning av vatten.

          Fodertillverkning samt transporten av foder. Inte för att det går överdrivet mycket foder för att dra upp ett yngel men man kanske får räkna på miljöaspekten på 100 fiskar för att det ska gå att räkna öht.

          Jag orkar inte ens börja tänka på en sån beräkning men det har väl förelästs om det här med VF kontra odlad fisk så någon borde väl ha räknat även på miljöaspekten?
          Senast redigerad av Erik Österlund; 24 November 2011, 19:09.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #20
            Ursprungligen postat av tege
            Visst är det så men kostnader i pengar är inte lika med miljöovänlighet, om det vore så skulle allt vara enkelt.
            Jag har svårt att se att det går att vara miljövänligare än "rädda en arts överlevnad". Nilabborre har ännu inte inplanterats i Malawisjön endast pga lobbying & protester från de som samlar fisk åt akvariehobbyn, och kraftverksbygget i Xingu har för tillfället avbrutits efter protester från de lokala fiskare som samlar fisk åt hobbyn. Jag vet inte hur många hundra arter bara detta (tills vidare) räddat, men det är garanterat många gånger fler än som räddats av allt miljövårdsarbete inom Sveriges gränser sammanlagt.

            Fast med artbevarande är det ju tyvärr så att varje seger är tillfällig och varje nederlag permanent.

            Ursprungligen postat av Rogli
            Måste det vara en nackdel att använda denna bristvara (vatten) till akvariefiskuppfödning?
            Vattnet hade inte fått vara kvar i backen i alla fall. Antingen används det till akvariefiskuppfödning eller till jordbruk, så det är mest en fråga om var det gör mest nytta.

            Spontant skulle jag kanske känna att Israel är ett märkligt ställe att anlägga en fiskodling, de har väl varken billig arbetskraft, billig el, eller billigt vatten, men klarar de att gå med vinst så.

            Kommentar

            • jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

              #21
              Ursprungligen postat av Thompa
              Denna tråd kanske borde flyttas från CA forumet? bara en tanke
              Nejdå, chansen finns ju att de som är inne på denna tråd kanske också tittar på övriga trådar i denna del av forumet.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              Arbetssätt...