Viltfångat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    Användare
    • March 2011
    • 119

    Viltfångat

    Vad är det som gör det så attraktivt med viltfångade akvariefiskar?
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

    #2
    Finns nog många saker som ger VF attraktionskraft.

    För mig är det ett sätt att veta att det är äkta vara man har i sin ägo. Men man är ändå i händerna på fiskare och div mellanhänders ärlighet på vart fisken verkligen är fångad.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

      #3
      1) Det är rena arter som går att artbestämma, inte hybrider eller odlingsformer.

      2) De har kvar alla sina naturliga beteenden och sitt naturliga utseende.

      3) Insamlingen ger inkomster till lokalbefolkningen i ursprungsområdet.

      4) Att "små & värdelösa" fiskarter får ett värde i dollar hjälper till att skydda den vilda populationen mot utrotning.

      5) De är oftast friskare och tåligare än massförökad odlad fisk.

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

        #4
        Ursprungligen postat av Mike_Noren
        1) Det är rena arter som går att artbestämma, inte hybrider eller odlingsformer.

        2) De har kvar alla sina naturliga beteenden och sitt naturliga utseende.

        3) Insamlingen ger inkomster till lokalbefolkningen i ursprungsområdet.

        4) Att "små & värdelösa" fiskarter får ett värde i dollar hjälper till att skydda den vilda populationen mot utrotning.

        5) De är oftast friskare och tåligare än massförökad odlad fisk.
        Punkt 5 är väl en sanning med modifikation? Har hört att odlade fiskar (från t.ex. VF) är mindre känsliga än sina föräldrar mot en del sjukdomar och parasiter.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Lundensis
          Punkt 5 är väl en sanning med modifikation? Har hört att odlade fiskar (från t.ex. VF) är mindre känsliga än sina föräldrar mot en del sjukdomar och parasiter.
          För de vanliga akvariefiskarna gäller det definitivt. Ta guppy som ett praktexempel.

          Men första generationen efter vildfångat är förstås mycket friska men jag tror snarare det beror på att de inte tar med sig alla sjukdomar och parasiter från det vilda som vildfångat gör. När det gäller saltvattensfisk har jag fått för mig att odlat är helt överlägset.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #6
            Ursprungligen postat av Lundensis
            Punkt 5 är väl en sanning med modifikation? Har hört att odlade fiskar (från t.ex. VF) är mindre känsliga än sina föräldrar mot en del sjukdomar och parasiter.
            Ja, det sägs alltid så, men det är inte min erfarenhet alls. Jag har aldrig upplevt vildfångad fisk som känslig; ibland knepig att få att äta, men aldrig känslig.

            Sen är det väl i huvudsak just massförökad fisk från tjeckien och sydostasien som är av riktigt dålig kvalitet pga att de tvångsförökas med hormoninjektioner, föds upp med konstant dosering av antibiotika som stänger av immunsystemet, och säljs färdigsmittade med latent fisktuberkulos. Hobbyodlad fisk är en helt annan påse.

            EDIT:
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            När det gäller saltvattensfisk har jag fått för mig att odlat är helt överlägset.
            Fångst med cyanid eller insektsgift är väl fortfarande vanligt inom saltvattensakvaristiken, och såna fiskar lever inte länge. Jag har faktiskt hört av en (chockerad) handlare att en exportör använde det som ett försäljningsargument: eftersom fisken var cyanidfångad skulle den dö inom någon månad, så handlaren skulle få sälja mer fisk!
            Senast redigerad av Mike_Noren; 24 November 2011, 12:47.

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • April 2002
              • 1823

              #7
              Jag delar uppfattningen att vildfångad fisk inte är mer känslig än odlad. Det är en myt som envist hänger kvar i hobbyn att vildfångat skulle vara känsligt och svårt. Min erfarenhet är att man får bra och tålig fisk när man köper vildfångat även när det är arter som anses "svåra". När man köper odlad fisk av "lätta" arter däremot är det inte ovanligt att de är ytterst kortlivade.

              mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Ursprungligen postat av Mike_Noren
                Ja, det sägs alltid så, men det är inte min erfarenhet alls. Jag har aldrig upplevt vildfångad fisk som känslig; ibland knepig att få att äta, men aldrig känslig.

                Sen är det väl i huvudsak just massförökad fisk från tjeckien och sydostasien som är av riktigt dålig kvalitet pga att de tvångsförökas med hormoninjektioner, föds upp med konstant dosering av antibiotika som stänger av immunsystemet, och säljs färdigsmittade med latent fisktuberkulos. Hobbyodlad fisk är en helt annan påse.
                Verkar ju som många går över till israelisk fisk i stället eftersom de förbjudit fiskodling med mediciner. Men där finns ju ett annat problem, hur bra kan det vara att odla fisk i en öken med fossilt vatten som tar slut inom ett par årtionden.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  Fångst med cyanid eller insektsgift är väl fortfarande vanligt inom saltvattensakvaristiken, och såna fiskar lever inte länge. Jag har faktiskt hört av en (chockerad) handlare att en exportör använde det som ett försäljningsargument: eftersom fisken var cyanidfångad skulle den dö inom någon månad, så handlaren skulle få sälja mer fisk!
                  Cyanid är förbjudet i hela världen. Jag har "muntlig uppgift" på att det förekommer i hela sydostasien och att det finns projekt för att få lokala fiskare att sluta. Kjell skriver att det är ovanligt www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=64741

                  Flera jag har pratat med säger att odlad clownfisk är mycket lättare än vildfångad.

                  (Jag säger jag inte mot, men fisk odlad under bra förhållanden från bara föräldrar (t.ex. vildfångade) borde vara lättare än vildfångad. Då säger jag inte att vildfångad är svårt och framförallt inte svårare än "standardfisken" i en affär och "under bra förhållanden från bara föräldrar" måste förstås uppfyllas.)
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Cyanid är förbjudet i hela världen. Jag har "muntlig uppgift" på att det förekommer i hela sydostasien och att det finns projekt för att få lokala fiskare att sluta.
                    Jag kan inte kvantifiera hur vanligt det är.
                    Nåt av det bästa som kunde hända korallreven vore ifall Indonesien, Thailand, Filippinerna etc etc började se till att de lagar som redan finns efterlevs, och att de reservat som redan finns respekteras. Menmen.

                    Just clownfisk är bland de tåligaste saltvattensfiskar som finns, odlade eller ej - fast det är också en fisk som ofta köps av nybörjare och kläms in i 15 liters akvarium, saltvattnets motsvarighet till guldfiskar liksom.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mike_Noren
                      Nåt av det bästa som kunde hända korallreven vore ifall Indonesien, Thailand, Filippinerna etc etc började se till att de lagar som redan finns efterlevs, och att de reservat som redan finns respekteras. Menmen..
                      Vore också bra om svenska saltvattensakvarister bara köpte certifierade fiskar och koraller så skulle det helt försvinna från akvariehandeln - det finns ju t.ex. MAC-certifiering.
                      Dock så är som sagt cyanidfiske även bland icke certifierade ovanligt för fiskar till akvariehandeln.

                      Just clownfisk är bland de tåligaste saltvattensfiskar som finns, odlade eller ej - fast det är också en fisk som ofta köps av nybörjare och kläms in i 15 liters akvarium, saltvattnets motsvarighet till guldfiskar liksom
                      Kan nämna att det gick ett nanoakvarium med 2 clowner (förvisso små och långtifrån vuxna så i DEN storleken var det väl acceptabelt) på utställningen i Malmö och detta akvarium fick ett mycket lågt betyg pga detta.

                      Kommentar

                      • Rogli
                        Användare
                        • March 2011
                        • 119

                        #12
                        Det tycks finnas både för och nackdelar med viltfångat. Men visst är det något kittlande över att ha riktigt "äkta vara" som faktiskt simmat i sin ursprungliga miljö och klarat det som en vild fisk ska klara!

                        Ursprungligen postat av endymion
                        Verkar ju som många går över till israelisk fisk i stället eftersom de förbjudit fiskodling med mediciner. Men där finns ju ett annat problem, hur bra kan det vara att odla fisk i en öken med fossilt vatten som tar slut inom ett par årtionden.
                        Detta är intressant och borde kanske få en egen tråd. Men jag känner att jag måste få spåna lite kring ämnet.
                        Måste det vara en nackdel att använda denna bristvara (vatten) till akvariefiskuppfödning? Om vattnet bara ohämmat tillåts att avdunsta eller hälls bort vid vattenbyte, tveklöst "ja". Men om det uppgödslade vattnet återanvänds till odlingar kan det väl istället vara bra? Sen om det är praktiskt möjligt och om det görs kanske någon annan vet bättre.

                        Jag håller med om att vi ibland borde fundera det här med miljöhänsyn också i vår hobby.

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

                          #13
                          Fixade till rubriken
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Robidobban
                            Användare
                            • October 2011
                            • 61

                            #14
                            För det det mesta så är nog VF miljövänligare än odlade fiskar.

                            Senast redigerad av Robidobban; 24 November 2011, 18:26.

                            Kommentar

                            • tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

                              #15
                              Ursprungligen postat av Robidobban
                              För det det mesta så är nog VF miljövänligare än odlade fiskar.

                              http://zoopet.com/index.php?option=c...le&article=322
                              Att cykla hem till närmaste kompis och hämta en påse fisk är svårt att slå i miljövänlighet för en VF fisk från annan kontinent.
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                              Kommentar

                              Arbetssätt...