Floridaresa

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Floridaresa

Jag har just varit i Florida på 2 veckors ren avslappningssemester med Disney land och sol och bad osv. dock såg vi en del fisk och andra intressanta Djur. Tyvärr höll jag inte kameran redo och trots att jag köpte en ny systemkamera under tiden där så köpte jag den rätt sent på resan och det tog någon dag innan jag testade den.

Saker jag önskade att jag fångade på bild var en enormt vacker fågel (Någon form av fiskljuse med vitt huvud) som fångade en fisk de kallar ladyfish på 30 cm och flög iväg m,ed. Detta såg jag minst 10 gånger under de 2 veckor vi var där.

Massor av ödlor i olika storlekar.

Den blanka platta fisken var en fisk barnen "räddade" från några fiskmåsar och lade den i en hink med vatten tills den kvicknade till sedan släppte de ut den i havet vid Fort Lauderdale, mycket vacker Selene vomer. Fisken fanns också i ett stort akvarium i food courten på Orlando flyplats.

Sedan när jag snorklade på samma ställe fick jag en massa tång eller sjögräs i ansiktet då jag tittade upp och när jag tog bort det från masken trillade en liten gul kulfiskliknande fisk fram. som barnen också hade i en hink med vatten. Därefter fångade de några små räkor som de matade den med. Den käkade för fullt. Den var perfekt kamouflerad mot sjögräset. Det är den lilla gula fisken på bilderna.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Givetvis blev det en tur till Sea world, en bild på en barracuda i ett akvarium där. samt en resa till Everglades för att spana på Alligatorer. Lite alligatormat i form av Locusts.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Lite fåglar en grå häger, pelikaner, måsar. dock fanns där en uppsjö av olika rovfåglar. Fiskljuse, örnar, vråkar,... riktigt artrikt.

///David

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

En gäddliknande fisk som jagade i havet i grunda vatten. Riktigt snabb i utfallen mot de små fiskar som fanns i kring. Vissa bilder är autotonade i photoshop som synliggör fiskarna men ger lite udda färgeffekter. De hade det inte lätt då "foderfisken" höll sig på behörigt avstånd som synes på bild 2 .

2 bilder på hungriga fiskar under en restaurang i seaworld som käkade pommes frites som gästerna tappade . Kan det vara en tilapia eller?? De fanns i en sjö.

Gott om ödlor.

///David

Kommentar

• Kajjjan
          NCS Medlem
          • June 2008
          • 1882

Ursprungligen postat av DaRe
          Sedan när jag snorklade på samma ställe fick jag en massa tång eller sjögräs i ansiktet då jag tittade upp och när jag tog bort det från masken trillade en liten gul kulfiskliknande fisk fram. som barnen också hade i en hink med vatten. Därefter fångade de några små räkor som de matade den med. Den käkade för fullt. Den var perfekt kamouflerad mot sjögräset. Det är den lilla gula fisken på bilderna.
          Sköna bilder DaRe! Den där välkamouflerade firren är sannolikt en filfisk av något slag.

//Kaj

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Aha, jag var lite fundersam. Väldigt trevlig att titta på. Den acklimatiserade sig bra i hinken och jagade räkor efter 1 minut. Vi hittade inga fler efter denna upptäckt.

///David

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Vi såg en hel del manater (sjökor) utanför ett av hotellen. De simmade i havet och i hamnen bland båtarn aoch betade gräs. Coolt!! stora rackare.

En havssköldpadda på seaworld.

Samt slutligen resultatet av att ha prickiga silverdollar utan mat i 2 veckor med anubisplantor. Inte många blad kvar,,,

///David

Kommentar

• oaken
                Användare
                • January 2008
                • 269

Härliga bilder!

Kommentar

• salmberg
                  Användare
                  • October 2007
                  • 830

Ser ut att vara en trevig resa. Ös på med mer..

Kommentar

• Barracudan
                    Användare
                    • April 2005
                    • 453

När jag var i Everglades såg jag lekande påfågelciklider???? Kan knappast vara deras naturliga hemvist.
                    Frontosamarkus

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Jag letade ciklider, men såg inga utom möjligen dden fiskar som jag har bilder längre upp som käkade pommes under ett fik i Sea World. Någon som har en ide vad det kan vara för fiskar på bilderna...

Däremot läste jag att de har problem med att Drakfisk (Pterois volitans) släppts ut och konkurrerar med lokala rovarter i reven. Det var hyggliga prispengar om man fångade dylika. Tydligen ska de vara goda att äta och det fanns en del tips hur man fångar dem utan att sticka sig på fenorna.

///David

Kommentar

• salmberg
                        Användare
                        • October 2007
                        • 830

Tycker dom liknar Oreochromis mossambicus .

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Jo det var min tanke...
                          Såg helt knasigt ut då några tappade ned en lång pommes frites och de slurpade upp den som inget. Smällfeta så det räcker

///David

Kommentar

• classe
                            NCS Medlem

• April 2007
                            • 1147

snyggt bild o kul resa där ..
                            375 LITER Malawi arter..
                            74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av salmberg
                              Tycker dom liknar Oreochromis mossambicus .
                              Tycker de är för korta i nosen för att vara mossambicus. Jag tror mer på Oreochromis niloticus.

Kommentar

Arbetssätt...