Bjorns salta byggdrömmar....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • October 2009
    • 939

    Är definitivt nöjd med den... bättre än förväntat!

    ...fortsätter det så här så är det definitivt den sista akvariemöbeln jag bygger!

    - Lönar det sig ekonomiskt?
    + NEJ! (...inte en chans!)

    - Är det kul?
    + Ja!

    - Tar det väldigt mycket tid (som man egentligen inte har)?
    + Absolut!
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm

    Kommentar

    • Bjorn
      Användare
      • October 2009
      • 939

      Färdigjobbad för idag... nästa steg:

      - Spackla & Slipa.
      - Borra för rör, sladdar & slang.
      Newbie December 2009
      Malawi: 450 liter
      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

      Järfälla/Stockholm

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • March 2009
        • 2410

        Ursprungligen postat av Bjorn
        Kul! Ja, gör det! Byggandet är roligast... har snickeriverkstad på parketten & vardagsrumsbordet här hemma nu ikväll, då jag håller på och bygger min första egna akvarieställning.

        Edit: Läste och svarade tydigen lite för snabbt. :-)
        Hehe sånt som händer. Hade varit väldigt intressant att få reda lite på vad du fått betala för att få igång ditt 100 liters. Du får gärna slänga iväg ett pm om du inte vill skriva det här

        Kommentar

        • Bjorn
          Användare
          • October 2009
          • 939

          Lite foton från ikväll del 1 av 2...
          Newbie December 2009
          Malawi: 450 liter
          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

          Järfälla/Stockholm

          Kommentar

          • Bjorn
            Användare
            • October 2009
            • 939

            Lite foton från ikväll del 2 av 2
            Newbie December 2009
            Malawi: 450 liter
            Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

            Järfälla/Stockholm

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              Snyggt, vad dina koraller har växt

              Om ett halvår så är det dax att lyfta ur koraller eller är en uppgradering på g även på detta kar?
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Bjorn
                Användare
                • October 2009
                • 939

                Ursprungligen postat av LN
                Snyggt, vad dina koraller har växt

                Om ett halvår så är det dax att lyfta ur koraller eller är en uppgradering på g även på detta kar?
                Har mycket bra tillväxt på LPS'erna & skivorna + mjukisarna verkar trivas gott. Men efter sommaren och bytet till MaxSpecten så har har knapparna ibland lite dårlig dagsform och SPS'erna har det svårt.... Jag borde nog komma igång efter jul med lite tester + balling gissar jag.

                Karet står perfekt i hallen + det är inte plats till ett större där + jag håller fortfarande på med möbeln till det nya rov-nanot... så någon uppgradering eller nytt kar blir det inte under överskådlig framtid... men en del kommer nog flyttas/fraggas till rov-nanot när det är klart (har beställt en MaxSpext R420R 120W till det) :-)
                Newbie December 2009
                Malawi: 450 liter
                Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                Järfälla/Stockholm

                Kommentar

                • Bjorn
                  Användare
                  • October 2009
                  • 939

                  [ATTACH]40752[/ATTACH]
                  Newbie December 2009
                  Malawi: 450 liter
                  Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                  Järfälla/Stockholm

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • January 2012
                    • 1157

                    Ursprungligen postat av Bjorn
                    Har mycket bra tillväxt på LPS'erna & skivorna + mjukisarna verkar trivas gott. Men efter sommaren och bytet till MaxSpecten så har har knapparna ibland lite dårlig dagsform och SPS'erna har det svårt.... Jag borde nog komma igång efter jul med lite tester + balling gissar jag.

                    Karet står perfekt i hallen + det är inte plats till ett större där + jag håller fortfarande på med möbeln till det nya rov-nanot... så någon uppgradering eller nytt kar blir det inte under överskådlig framtid... men en del kommer nog flyttas/fraggas till rov-nanot när det är klart (har beställt en MaxSpext R420R 120W till det) :-)
                    Så du menar att du inte kört baling till detta utan bara hållit värdena bra med vattenbyten eller?

                    Tycker du fått till det riktigt bra i alla fall, ser ordentligt mysigt ut.

                    Vad ska du hitta på att ha i rovnanot då? Dvärg drake eller?
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • Bjorn
                      Användare
                      • October 2009
                      • 939

                      Ursprungligen postat av affealien
                      Så du menar att du inte kört baling till detta utan bara hållit värdena bra med vattenbyten eller?

                      Tycker du fått till det riktigt bra i alla fall, ser ordentligt mysigt ut.

                      Vad ska du hitta på att ha i rovnanot då? Dvärg drake eller?
                      Jepps, har ändast mätt salthalten och bytt lite med vatten ibland.... Har två (olika) dvärgdrakar, en stenfisk & en stjärnmuräna gåendes i ett temporärt uppsatt akvarium, som ska flyttas över till det nya nanot. :-)
                      Newbie December 2009
                      Malawi: 450 liter
                      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                      Järfälla/Stockholm

                      Kommentar

                      • Ducce
                        Användare
                        • November 2009
                        • 360

                        Nu blir jag lite nyfiken - hur litet är ett kar i saltvattensammanhang för att äknas som nanno, tycker med de fiskar du räknar upp så skulle det behövas en del vatten för att hysa dem

                        /R

                        Kommentar

                        • Bjorn
                          Användare
                          • October 2009
                          • 939

                          Ursprungligen postat av Ducce
                          Nu blir jag lite nyfiken - hur litet är ett kar i saltvattensammanhang för att äknas som nanno, tycker med de fiskar du räknar upp så skulle det behövas en del vatten för att hysa dem

                          /R
                          Fiskarna är rätt små (än så länge i alla fall) och kommer gå i ett 60x35x40 kar = 84 liter = Räknas som nano i saltvattenssammanhang. I tillägg kommer karet ha två sumpar (i möbeln) så den totala vattenmängden kommer gissningsvis bli 160-170 liter.

                          Rovfiskarna som klassificeras som Skorpionfiskar/Stenfiskar är väldigt stationära av sig (de ligger mest still på samma platsen och väntar på att maten ska simma in i munnen på dom) så de behöver inga större ytor att simma runt på.
                          Newbie December 2009
                          Malawi: 450 liter
                          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                          Järfälla/Stockholm

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

                            Ursprungligen postat av Bjorn
                            Jepps, har ändast mätt salthalten och bytt lite med vatten ibland.... Har två (olika) dvärgdrakar, en stenfisk & en stjärnmuräna gåendes i ett temporärt uppsatt akvarium, som ska flyttas över till det nya nanot. :-)
                            Det var djärvt, utan Balling så får jag vävnadsdöd efter 4-5 dagar. Sen tar det en månad innan spserna börjar växa igen. KH sjönk med 1,5-2 om dagen i femhundralitaren.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Bjorn
                              Användare
                              • October 2009
                              • 939

                              Ursprungligen postat av LN
                              Det var djärvt, utan Balling så får jag vävnadsdöd efter 4-5 dagar. Sen tar det en månad innan spserna börjar växa igen. KH sjönk med 1,5-2 om dagen i femhundralitaren.
                              Vill inte påstå att jag är djärv... har medvetet försökt undvika att bli en måste-testa-alla-värden-10-gånger-om-dagen-geek och istället valt att bedöma hur väl akvariet mår med ögonen. Så länge det ser stabilt ut, invånarna mår bra & frodas = If it works, don´t fix it!!

                              ...men som jag skrev tidigare så har inte SPS-erna kommit sig efter sommaren, så efter julen är det nog dags att testa lite mera och investera i balling... Fokus just nu är dock hos LPS'erna då de fascinerar mig mest.
                              Newbie December 2009
                              Malawi: 450 liter
                              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                              Järfälla/Stockholm

                              Kommentar

                              • Bjorn
                                Användare
                                • October 2009
                                • 939

                                Var inom Triton (i Täby) och köpte lite PVC-Rördelar till Rov-nano-bygget + några skivor/mjukisar (till samma akvarie) ...de är fortfarande rätt sura efter flytten.
                                Newbie December 2009
                                Malawi: 450 liter
                                Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                                Järfälla/Stockholm

                                Kommentar

                                Arbetssätt...