Bjorns salta byggdrömmar....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • October 2009
    • 939

    Lite nya fiskar:

    1 st "Sandvändare"
    2 st Blå Djävul Damsel (Chrysiptera cyanea)
    1 st Blåsvart dvärgkejsare (Centropyge bispinosa)

    Ny belysning:
    Maxspect R420R M10000K (från http://www.tritonakvarium.se/)

    Helgrym programmerbar LED-belysning med två kanaler.

    Akvariet har nu månljus, steglöst soluppgång, förmiddagsljus, eftermiddagsljus och solnedgång/månljus... och ett så levande ljus med så otroliga färger att det är helt ömöjligt att få det att fastna på ett foto!

    High-End LED = WOOAWW!!
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm

    Kommentar

    • Bjorn
      Användare
      • October 2009
      • 939

      Ursprungligen postat av Kajjjan
      Så är det ju. Har man ett väl fungerande revkar finns det INGET som matchar det överhuvudtaget. Grejen är att komma till den punkten och hålla det där. Du ser ut att ha lyckats med det Bjorn! Väldigt nice att titta på dina bilder och följa tråden.

      //Kaj
      Tack Kajjjan!

      Ja... men den "grejen" är inte speciellt svårt idag... tydligen!! Råkade berätta för Christer på Akvarielagret om min 20-år-gamla Saltdröm för 3 år sedan, med resultat att han pratade engagerad om hur enkelt (och i jämförelse billigt) det kan göras... och jag mig tok tänkte den gången "Jaja... så pratar en som vill sälja" ...två år efter så mer eller mindre tvingade han på mig detta karet (helt sant... det var hans vilja!) ...och nu har jag haft det ett år, och det tar inte mera tid änn vilket som helst änn mina Malawi-kar (så länge jag bortser ifrån tiden jag sitter framför det och bara tittar och njuter!) Nu efter ett år har jag kört båda ett pyttenano och satt upp ett temporärt 112L (i väntan på att jag byggt klart mitt nya Rov-Salt-Nano)... och resultatet är att jag misstänker att orsaken till att så många misslyckas med salt är att de är allt för kontroll-freak-idioter! (if it works, don´t fix it!!) ...gå till saltvattensguiden.se och möt entuiasterna (läs: Idioterna som följer 3-4 självutnämnda "gudar") och du kommer förmodligen aldrig starta ett saltkar (eller i värsta fall starta ett, bli pank och misslyckas).... har du ett akvarie över och har lust att prova på salt, skicka mig ett PM så ska jag försöka ge dig de få tipsen som jag tror behövs för att du ska lyckas med det.
      Newbie December 2009
      Malawi: 450 liter
      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

      Järfälla/Stockholm

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        Förbaskat snyggt!
        Det finns dom som har gröna fingrar och det finns dom som har salta fingrar!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Nasso
          Användare
          • April 2011
          • 154

          Ursprungligen postat av Bjorn
          Tack Kajjjan!

          Ja... men den "grejen" är inte speciellt svårt idag... tydligen!! Råkade berätta för Christer på Akvarielagret om min 20-år-gamla Saltdröm för 3 år sedan, med resultat att han pratade engagerad om hur enkelt (och i jämförelse billigt) det kan göras... och jag mig tok tänkte den gången "Jaja... så pratar en som vill sälja" ...två år efter så mer eller mindre tvingade han på mig detta karet (helt sant... det var hans vilja!) ...och nu har jag haft det ett år, och det tar inte mera tid änn vilket som helst änn mina Malawi-kar (så länge jag bortser ifrån tiden jag sitter framför det och bara tittar och njuter!) Nu efter ett år har jag kört båda ett pyttenano och satt upp ett temporärt 112L (i väntan på att jag byggt klart mitt nya Rov-Salt-Nano)... och resultatet är att jag misstänker att orsaken till att så många misslyckas med salt är att de är allt för kontroll-freak-idioter! (if it works, don´t fix it!!) ...gå till saltvattensguiden.se och möt entuiasterna (läs: Idioterna som följer 3-4 självutnämnda "gudar") och du kommer förmodligen aldrig starta ett saltkar (eller i värsta fall starta ett, bli pank och misslyckas).... har du ett akvarie över och har lust att prova på salt, skicka mig ett PM så ska jag försöka ge dig de få tipsen som jag tror behövs för att du ska lyckas med det.
          Har du några tips på vad du tycker är bra läsning om salt?(böcker, guider, artiklar eller liknande). Nån gång vill jag testa på ett saltkar. Det är en dröm för framtiden. Nån gång...
          //Emil

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • June 2008
            • 1882

            Ursprungligen postat av Bjorn
            Tack Kajjjan!

            Ja... men den "grejen" är inte speciellt svårt idag... tydligen!! Råkade berätta för Christer på Akvarielagret om min 20-år-gamla Saltdröm för 3 år sedan, med resultat att han pratade engagerad om hur enkelt (och i jämförelse billigt) det kan göras... och jag mig tok tänkte den gången "Jaja... så pratar en som vill sälja" ...två år efter så mer eller mindre tvingade han på mig detta karet (helt sant... det var hans vilja!) ...och nu har jag haft det ett år, och det tar inte mera tid änn vilket som helst änn mina Malawi-kar (så länge jag bortser ifrån tiden jag sitter framför det och bara tittar och njuter!) Nu efter ett år har jag kört båda ett pyttenano och satt upp ett temporärt 112L (i väntan på att jag byggt klart mitt nya Rov-Salt-Nano)... och resultatet är att jag misstänker att orsaken till att så många misslyckas med salt är att de är allt för kontroll-freak-idioter! (if it works, don´t fix it!!) ...gå till saltvattensguiden.se och möt entuiasterna (läs: Idioterna som följer 3-4 självutnämnda "gudar") och du kommer förmodligen aldrig starta ett saltkar (eller i värsta fall starta ett, bli pank och misslyckas).... har du ett akvarie över och har lust att prova på salt, skicka mig ett PM så ska jag försöka ge dig de få tipsen som jag tror behövs för att du ska lyckas med det.
            Du kommer att få ett PM så småningom...jag har planer på att starta ett mindre kar. Jag har haft alldeles för stora planer tidigare, stora kar alltså, och då har det fastnat både på platsbrist och pengabrist, men när jag följt din tråd här har jag börjat inse att det är smartare att börja med ett mindre och att det kan bli väääldigt fint det också.
            Men jag har ett par andra projekt att ta itu med först så det lär dröja till efter nyår realistiskt sett. När det blir dags hör jag gärna av mig för lite goda råd och tips!

            //Kaj

            Kommentar

            • Bjorn
              Användare
              • October 2009
              • 939

              Ursprungligen postat av Nasso
              Har du några tips på vad du tycker är bra läsning om salt?(böcker, guider, artiklar eller liknande). Nån gång vill jag testa på ett saltkar. Det är en dröm för framtiden. Nån gång...
              Korallrevsakvaristik för nybörjare av Daniel Knop är en bra bok att börja med.
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

              Järfälla/Stockholm

              Kommentar

              • Tougaye
                Användare
                • January 2008
                • 30

                Jag är på gång att starta ett nano 100 + salt . Utan sump med ytterfilter med levadesten i . Behöver råd om vilken skummare och lite andra prylar . Har några ??
                Tougaye

                Kommentar

                • Bjorn
                  Användare
                  • October 2009
                  • 939

                  Ursprungligen postat av Tougaye
                  Jag är på gång att starta ett nano 100 + salt . Utan sump med ytterfilter med levadesten i . Behöver råd om vilken skummare och lite andra prylar . Har några ??
                  Ta en titt på MCE500 och MCE600, jag kör den senaste.
                  Newbie December 2009
                  Malawi: 450 liter
                  Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                  Järfälla/Stockholm

                  Kommentar

                  • Bjorn
                    Användare
                    • October 2009
                    • 939

                    PomPom-Krabban & Sjöborren.
                    Newbie December 2009
                    Malawi: 450 liter
                    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                    Järfälla/Stockholm

                    Kommentar

                    • affealien
                      Användare
                      • January 2012
                      • 1157

                      Grymt fint kar du har.
                      Ska själv starta ett salt nu.

                      Pom-pom krabban var hel härlig
                      Mvh
                      //Alf

                      Kommentar

                      • Bjorn
                        Användare
                        • October 2009
                        • 939

                        Ursprungligen postat av affealien
                        Grymt fint kar du har.
                        Ska själv starta ett salt nu.

                        Pom-pom krabban var hel härlig
                        Tack! PomPom är definitvit en cool krabba!

                        ...låt oss följa ditt salt här!
                        Newbie December 2009
                        Malawi: 450 liter
                        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                        Järfälla/Stockholm

                        Kommentar

                        • Bjorn
                          Användare
                          • October 2009
                          • 939

                          Samma korall i januari och nu i september....
                          Newbie December 2009
                          Malawi: 450 liter
                          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                          Järfälla/Stockholm

                          Kommentar

                          • Bjorn
                            Användare
                            • October 2009
                            • 939

                            En liten film.... som bör ses i HD

                            Newbie December 2009
                            Malawi: 450 liter
                            Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                            Järfälla/Stockholm

                            Kommentar

                            • Kryckan
                              Användare
                              • July 2012
                              • 91

                              Riktigt bra video!
                              När man trodde sig sätt alla fiskar började det helt plötsligt dyka upp nya.
                              Fick den känslan 4 gånger eller nått. Kul att se på ett kar som det händer saker i.
                              Fisken som gömde sig på botten och tittade fram i omgångar. Den va ruggigt ball.
                              Vad är det för art?

                              Kommentar

                              • affealien
                                Användare
                                • January 2012
                                • 1157

                                Ursprungligen postat av Bjorn
                                En liten film.... som bör ses i HD

                                Härlig video, Längtar verkligen tills jag kan få mitt slatkar att se ut lite så.
                                Härliga fiskval också, inte för stora fiskar som jag tycker många verkar göra misstaget med saltvatten.

                                Ursprungligen postat av Kryckan
                                Riktigt bra video!
                                När man trodde sig sätt alla fiskar började det helt plötsligt dyka upp nya.
                                Fick den känslan 4 gånger eller nått. Kul att se på ett kar som det händer saker i.
                                Fisken som gömde sig på botten och tittade fram i omgångar. Den va ruggigt ball.
                                Vad är det för art?
                                Jag gissar på att det är Valenciennea puellaris en Sandvändande Gobie, är själv sugen på den i alla fall, Lite jordätar stuk på den sedan håller den sanden vit och fin vilket är ett plus.
                                Mvh
                                //Alf

                                Kommentar

                                Arbetssätt...