Bjorns salta byggdrömmar....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • October 2009
    • 939

    #61
    Ursprungligen postat av Micke_720
    Hej

    Snyggt... Jag har precis landat ett saltvattens kar hemma.
    Dock har jag inte plats att starta något än..
    Första tanken var att ha troffar i det men snack om att man blir sugen på saltvatten när man kollar in din resa..

    Mvh Micke
    Klart du ska prova salt!
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm

    Kommentar

    • Bjorn
      Användare
      • October 2009
      • 939

      #62
      Ursprungligen postat av LN
      Köpte min vattenpåfyllare på Fish-street, komplett med pump.
      Funkar kanon (än så länge).
      En Tunze? (Gärna länk!)
      Newbie December 2009
      Malawi: 450 liter
      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

      Järfälla/Stockholm

      Kommentar

      • Bjorn
        Användare
        • October 2009
        • 939

        #63
        Lite mera liv i karet.
        Newbie December 2009
        Malawi: 450 liter
        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

        Järfälla/Stockholm

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

          #64
          De blå på nästa sista var coola.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

            #65
            Se upp med att ha eremiter med turbosar, min blåbenade eremit dödade 8 sniglar innan jag kom på att det vart han som vart boven.

            När det gäller länk så


            Den funkar klockers hos mig.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Bjorn
              Användare
              • October 2009
              • 939

              #66
              Ursprungligen postat av LN
              Se upp med att ha eremiter med turbosar, min blåbenade eremit dödade 8 sniglar innan jag kom på att det vart han som vart boven.
              Har hört att de kan döda turbosar för att komma åt skalen, men din verkar ha gått bersärk... ..änn så länge verkar de dissa sniglarna, får hoppas att det håller i sig.

              Ursprungligen postat av LN
              Tack! Hmmm billigt.... hur var det med leveranstid/moms/avgifter för dig? + "Dual Sensor" betyder vad? Överfyllningsskydd? ...tycker mig inte kunna läsa ut någon info..

              Hittade denna på Leasing som jag funderar på... dock kommer magnetfestet inte att funka med mitt 12mm glas.... mmmm Tunzes känns på något sätt tryggare... *tänker högt*
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

              Järfälla/Stockholm

              Kommentar

              • Bjorn
                Användare
                • October 2009
                • 939

                #67
                Ursprungligen postat av DaRe
                De blå på nästa sista var coola.
                Kan bara hålla med dig... föll pladask för dom! ...dock hade de krympt ihop ordentligt när jag kom hem sent ikväll ...har läst att blå skivanemoner vill ha det lite mörkare (indirekt ljus) så troligen är det för ljust för dom där jag satte dom temporärt. Ska fundera lite var de kan vara i skuggan men endå komma till sin rätt...

                Notis: Fick dom billigare just för att de var så små och gläsa, så troligen (hoppas jag) var det för ljust till dom också i försälningskaret.
                Newbie December 2009
                Malawi: 450 liter
                Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                Järfälla/Stockholm

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #68
                  Moms slipper du om du handlar under 1400, tull blir det en liten skvätt.
                  leveranstid har de tre gånger jag handlat där varit ca 3 veckor (snabbast 1 vecka)
                  Det som retar mig är postens avgift på 100 kronor (har läst att endel slipper den), men ja åker på den varje gång.
                  Om du bestämmer dig att handla där så ta en 5000 liters streamer oxå. Svinbilligt och jag har handlat totalt 10st o ingen av dom har krabbat utan funkar kanon. Använd paypal för säker handel.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Ove Planstedt
                    NCS Medlem
                    • May 2006
                    • 1816

                    #69
                    Se till att det finns tomma skal åt eremiterna så ska du se att de låter snäckorna vara ifred. Mina eremiter har inte tagit någon snäcka, jag har en hel del tomma skal i mitt kar.

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

                      #70
                      Ursprungligen postat av LN
                      Moms slipper du om du handlar under 1400, tull blir det en liten skvätt.
                      leveranstid har de tre gånger jag handlat där varit ca 3 veckor (snabbast 1 vecka)
                      Det som retar mig är postens avgift på 100 kronor (har läst att endel slipper den), men ja åker på den varje gång.
                      Om du bestämmer dig att handla där så ta en 5000 liters streamer oxå. Svinbilligt och jag har handlat totalt 10st o ingen av dom har krabbat utan funkar kanon. Använd paypal för säker handel.
                      Du slipper alldrig moms
                      men du betalar moms från ursprungslandet som brukar vara ca 20%
                      men inte moms i sverige
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • Bjorn
                        Användare
                        • October 2009
                        • 939

                        #71
                        Lite nya foton...
                        Newbie December 2009
                        Malawi: 450 liter
                        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                        Järfälla/Stockholm

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

                          #72
                          Ser finfint ut, inge mera nytt liv nu på ett tag. Ta det tipset från en som gått på pumpen i just det ärendet. Blenniden du du har där kräver algtillskott, dessutom är dom mycke duktiga hoppare, så var försiktig. Täckglas är ett måste den första månaden
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Big_Sal
                            Användare
                            • May 2010
                            • 315

                            #73
                            ser galet bra ut! vet inte hur det är med er andra men jag älskar lite gråare fiskar som smälter in i omgivningen när det kommer till salt...

                            Kommentar

                            • Bjorn
                              Användare
                              • October 2009
                              • 939

                              #74
                              Ursprungligen postat av LN
                              Ser finfint ut, inge mera nytt liv nu på ett tag. Ta det tipset från en som gått på pumpen i just det ärendet. Blenniden du du har där kräver algtillskott, dessutom är dom mycke duktiga hoppare, så var försiktig. Täckglas är ett måste den första månaden
                              Tack! (speciellt för dina råd!) ...är otroligt kul... känns som om varje nytt liv jag hittar eller köper blir en favorit! Vet ju så gott att jag ska ta det lungt och avvakta (och behöver få höra det hela tiden ), speciellt med fisk (det är ju inget fiskakvarium!), men min absoluta favorit i hela karet är definitivt mikro-gulingen nedan!

                              Har en Tunze Osmolator 3155 nu som ska monteras och sedan ska det primära fokus vara på stabilitet och att låta det mooogna (samt troligen på tekniken = Kanske en överinning & sump, kanske någon enkel LED "kvällsbelysning" och definitivt att flytta upp förgreningsdosor/sladdar upp bakom akvariet).

                              När det gäller Blenniden så får jag bara hoppas på att jag köpte ett extremt lat exemplar (trots att jag strosade runt i drygt 60 minuter och valde slutligen ut den som verkade mest aktiv ) ...för täckglas kommer inte (kunna monteras) på. Den såldes som "algätare" á 199,- & säljaren kunde upplysa om att den var "revsäker" och att det inte fantes något jag behövde veta om den... Jaja jag VET!! (men säg/skriv det gärna!)

                              Det värsta är att änn så länge så har uppstarten av saltet gått betydligt smidigare änn några av mina ciklid-/sötkar gjort! ...vet att baksmällan lätt kan komma (speciellt om jag töjer för mycket på att följa de rekommendationer och råd jag fått...)

                              ...första gången Christer (Akvarielagret) entusiastiskt berätta för mig hur enkelt (och billigt) man kunde dra igång ett saltkar som passade drömmen jag burit med mig sedan slutet på 80-talet (efter att ha memmorerat Svein A. Fosså & Alf Jacob Nilsens böcker) så skrattade jag rått bort det som säljsnack... men nu två år efteråt (när han äntligen lyckades övertala mig) så vet jag att han hade rätt, och nu är det bara upp till mig att inte klanta till det totalt... trots att jag töjer gränsarna).

                              Btw: Kan inte sticka händerna i karet numera utan att bli överfallen och få en noggrann genomgång av Fire-räkorna.
                              Senast redigerad av Bjorn; 16 December 2011, 01:39.
                              Newbie December 2009
                              Malawi: 450 liter
                              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                              Järfälla/Stockholm

                              Kommentar

                              • Bjorn
                                Användare
                                • October 2009
                                • 939

                                #75
                                Provade ut och monterade temporärt upp min Tunze Osmolator 3155 (automatisk påfyllning av osmosvatten) kväll... känns trygg och tillförlitlig! ...nästa steg blir att testköra den några dygn innan jag gör en mera permanent montering (och sätter upp en elförgreningsdosa som jag gömmer bakom akvariet tillsammsn med alla sladdar).
                                Newbie December 2009
                                Malawi: 450 liter
                                Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                                Järfälla/Stockholm

                                Kommentar

                                Arbetssätt...