Akvarier som spricker/läcker/går sönder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Akvarier som spricker/läcker/går sönder

Jag undrar om det finns någon stastistik hos tex försäkringsbolag om vilka
    akvarier storlek/typ/tillverkare etc som oftare än andra går sönder ?.
    Att gamla akvarier kan börja läcka i högre grad än nya är väl klart men
    finns det andra skillnader ?. Är tex Åleds akvarium med 10 års garanti säkrare än "medelburken". Är hemlimmade överrepresenterade ?. Och vad beror olyckor på ?, skevt underlag?, gammal silicon, fallande stenar invändigt.
    ingen frigolit under eller pga frigolit under ?. Ett Nano i helglas, typ Aguatic nature är denna konstruktion mer riskfylld än en limmad ?.
    Tror att akvarier som går sönder/ rädslan att detta sker faktiskt är till skada för vår hobby.
  • aejohansson
    Användare
    • May 2011
    • 432

Att det skadar kan jag skriva under på, det är ett mindre helvete om det händer. Mitt 390-liters sprack för 1,5 månad sedan.

Kommentar

• endymion

Jag skulle säga att det främst är nya och gamla akvarier som börjar läcka. Gamla för att de är slitna, dåligt underhållna, fusk vid tillverkning och även feluppställda. Nya börjar läcka vanligtvis pga fusk vid tillverkning. Säkrast borde alltså vara att betala lite extra för kvalitet eller köpa kar som är 1-2 år gamla. Men handhavandefel är nog vanligast trots allt..... typ - "Jag tog bort dom där fula ställskruvarna under ställningen"

Frigolit under stenar verkar för mig helt onödigt om man har sand som underlag.

Kommentar

Arbetssätt...