Metriaclima släktet korsningsrisker

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pink_Tess
    Användare
    • February 2011
    • 259

Metriaclima släktet korsningsrisker

Är helt ny på det här med malawi men har förstått att det verkar vara lite korsningsrisker i metriaclima släktet. Så tänkte att det kunda vara trevligt för oss alla att få lite rätsida på det hela.

Gäller korsningsrisken alla arter inom släktet?
    Om inte, vilka arter gäller det i så fall?

// Nyfiken Pink som vill lära sig mer
    XXX// PINK

missindecisive.blogg.se
  • Erik Österlund
    NCS Medlem

• January 2005
    • 3788

Alla malawi kan ju korsa sig. Men det är större risk ifall de liknar varandra. Om just metrialclima-släktet korsar sig lättare än någon annan vet jag inte.

Jag har en Champsochromis caeruleus hane som uppvaktar en Protomelas taeniolatus hona. Jag misstänker att det är för att caeruleushonan har ett svart streck på sidan och det har ju taeniolatus honan också. Hon är dock helt ointresserad av hanen.

Skillnaden är att taeniolatusen har hanar att leka med, caeruleus har ingen hona.

Så länge man har båda könen av arterna i burken eller att man har fiskar som inte liknar varandra så är det mindre risk.

Jag har hört eller läst någon gång att honan kollar så att färgen på hanen stämmer + att hon kollar in längden så att den verkar stämma. Vet inte om det är sant...

Kommentar

• specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

att de liknar varann verkar ju vara en trolig risk för korsning men i mina akvarier har ja i flera år haft Auratus med Johanni och Parallelus och det har inte hänt nångång att de korsat sej däremot är det mycket viktigt att ha tillräckligt med honor till varje hanne.
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Pink_Tess
        Användare
        • February 2011
        • 259

Där ser man visste inte att det gällde alla malawis... är väl mest att de korsningar/parningsförsök jag läst om har gällt just metriaclima släktet..

Tack för bra tumregler
        XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Du kan korsa malawiciklider med viktoriaciklider och det ger fertil avkomma. Generellt sett korsar sig arter som återfinns på samma ställe i mindre utsträckning än arter som kommer från olika ställen. Jag bör väl passa på att göra reklam för mitt föredrag på Ciklidstämman http://www.akvariehelg.se/foredragshallare/#olasvensson
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ja alla malawi korsar sig med varandra (och även med andra ciklider som Ola skriver) och det ger fertil avkomma.
            Jag har genom årens lopp haft yngel efter korsningar mellan haplisar och mbuna och haplisar och Aulonocara och Aulonocara och mbuna. Jag har även sett en korsning mellan rödzebra och Tropheus.
            Kan också instämma i det Ola skriver om att lyssna på honom på Akvariehelgen/Ciklidstämman - då får ni ytterligare kött på benen i denna fråga (och många andra).

För att undvika korsningar
            1/ Ha aldrig udda fiskar i akvariet (se alltid till att det finns honor til hanarna och tvärtom)
            2/ Håll inte fiskar som liknar varandra ihop
            3/ Även om rätt par leker så finns det alltid en risk för sneakershanar

Gör man så är inte risken så stor och odlar man fisk för att sälja så måste man följa ovanstående regler.
            På den tiden jag var grossist och hade affär så hade jag flera som odlade malawi åt mig och då accepterade jag att man enbart hade 2 arter ihop i odlingskaren och att dessa arter skulle skilija rejält åt i teckningen. Detta gjorde inte att korsningar helt kunde undvikas men man såg då direkt på ynglen om det var kosrningar.

Annars är ett rätt stort problem idag att väldigt många av de malawi som säljs i affärerna är korsningar - pga av okunniga odlare och affärsinnehavare.

Annars är det absolut inget fel i att hålla flera olika arter av Malawi ihop (jag har själv haft det och efter några år så finns det korsningsyngel i akvariet) men man skall inte sälja/ge bort yngel från sådana akvarier.

Kommentar

• Pink_Tess
              Användare
              • February 2011
              • 259

Ser fram emot ciklidstämman =) Får väl se till att anmäla mig snart...

Intressant att höra om era erfarenheter vilket underlättar kommande fiskval.
              XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

Arbetssätt...