En liten uppdatering med ynglen, men från par nr. 2. Båda paren är bra föräldrar så ynglen får gå kvar med dem tills vidare.
Heroina isonycterina
Kollaps
X
-
-
Sköna filmerKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Nu har dom vuxit på sig lite och föräldrarna sköter fortfarande om dom
Kommentar
-
-
Saxat från http://www2.nrm.se/ve/pisces/acara/he_isony.shtml
"Etymology
The species epithet is an adjective derived from the Greek words isos, equal, and nykterinos, an adjective of night, nyx, and corresponds to the Latin aequinoctialis, of equal nights, referring to the equatorial distribution of the species."
Kullander gav ju även den här kommentaren i ett gammalt ciklidblad:
"Heroini
Nu kommer vi till heroinerna. Det är ju inte så att jag inte märkte att namnet var konstigt, när jag beskrev släktet Heroina. Särskilt som den enda arten i släktet Heroina kommer från ett ställe som heter Coca. Det ligger i Ecuador. Så faktum är att ingen equadorian skulle kolla om någon vågade uttala det här namnet, och ingen annan heller. Tribus-namnet kommer dock från vår gamla akvariebekant, Heros, hantelcichliderna."Kommentar
-
-
Jättetrevlig film Uffe, tack!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
-
Kommentar
-
Lite yngel. Nu är dom två månader och uppskattningvis ett drygt 30-tal.
[/QUOTE]Kommentar
-
NiceKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Nice film Uffe! Ser ut som de har lite attityd de där små liven. Snart kan du sprida den här ovanliga cikliden vidare i Sverige! Gillar också när ynglen kan gå tillsammans med sina föräldrar. Det ger en dimension till i akvaristiken.Kommentar
-
En liten uppdatering... dom växer. Tyvärr kan man tro att jag är full bakom kameran, men det är jag inte
Kommentar
-
-
Trevlig film. De ser ut att frodas riktigt bra.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Kommentar