Salt i ciklidkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

    Salt i ciklidkar

    Jag skulle vilja veta för och nackdelar med salt i karet.

    Jag har ett lekpar sebraciklider (ca 13cm), 4 st jaguarciklider (9-11 cm) och en ancistrus (ca 5cm).

    Om man säger att jag tar kanske 2 matskedar salt per hundra liter vatten även när fiskarna inte är sjuk, det skulle väl vara bra mot parasiter odyl. Jag har nästan inga växter bara två stycken och med 2 matskedar borde de inte ta så stor skada. Jag är iaf ingen växtfantast utan har dom för att få lite grönt i karet. Jag har alltid haft problem med att mina fiskar kliar sig, även jaguarerna började göra det men det var väl på grund av vita pricken. Men pirayorna och ormhuvudet jag hade för kliade sig väldigt mycket. Skulle det inte vara bra att ha en liten koncentration salt i eftersom sår odyl. verkar läka bättre med det i?

    Sen är det det här med antiklumpmedel. Är det farligt för fiskarna? De flesta här på ciklid.se verkar tycka att det inte spelar någon roll, medan folket på akvarieguiden (som dock verkar lite mer amatörmässiga) säger att man absolut inte ska ha antiklumpmedel. Vilket är rätt?

    Jag köpte jozo grovsalt utan jod igår, men den innehåller ju antiklumpmedel. Kan jag använda det ändå?

    Hur mycket salt tål en ancistrus?

    MVH Martin


    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Klumförebyggande påstås sätta sig på gälarna. Är det någon som vet hur det ligger till?

    Jag m fl har i åratal kört med ett par matskedar grovsalt (utan jod)med klumförebyggande medel utan att det verkar ha påverkat fisken. Mina har rutinmässigt blivit över tio år. Förr i världen föreslogs det 1.5 dl salt per 100 l till prinsessor. Jag höll dem i den salthalten (med klumförebyggande medel) och mina hane blev sju år eller något sådant. Samtidigt är det nog vettigt att undvika det om man kan.

    Nuförtiden använder jag inte salt förutom då fisk kliar sig. Dina fiskar kommer från hårt vatten så det du kan göra är att filtrera över kalk.

    När det gäller Ancistrus så vet jag att den tål lite salt. I Uppsala är vattnet stenhårt (hög konduktivitet) och där finns inga problem att odla Ancistrus. Även där saltade jag dem ibland.

    De salthalter vi skriver om här är väldigt låga. Ett par matskedar per hundra lite ska jämföras med 2 liter för bräckt och 3.5 liter per hundra liter för salt.

    Läs även http://www.ciklid.se/faq_visa.asp?NR=188

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • walle_1
      Användare
      • February 2003
      • 708

      #3
      Var får man tag på kalk?
      hur mycket behövs till ett 375 liters?
      Måste man veta vad man har för hårdhet innan man doserar eller höjs hårdheten till en viss gräns?
      Hur hårt ska man ha åt centralamerikaner?


      MVH Martin



      MVH Martin

      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Hej

        Kalk används slentrianmässigt för krossade snäck och musselskal, kalksten och marmor. Du kan köpa en halvliter kalkstensgrus, skalkross eller marmorkross i akvarieaffären. Lägg sedan den i ytterfiltret. Har man inet ytterfilter så ger musselskal eller kalksten i inredningen viss effekt. För att ta reda på vad fiskarna har för vattenvärden i naturen så är http://filaman.uni-kiel.de/search.html?server=IFM-Kiel (mirror till www.fishbase.org som är snabbare) en början. Dessa data är tagna när man fångat fisk och behöver inte alltid gälla akvariepopulationen eller vara den bästa. Funkar bra som riktvärde dock.

        Mvh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • walle_1
          Användare
          • February 2003
          • 708

          #5
          Finns inte kalksten att köpa på typ granngården (odal)?


          MVH Martin

          MVH Martin

          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Jovisst. Spelar ingen roll var du köper/hämtar det. Vad jag vet så finns det inget med "tillsatser" men var lite uppmärksam trots allt.

            Mvh.

            Ola
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

              #7
              Är det vattenkvalitén på orten man bor i som avgör om man måste ha salt eller ej i vattnet?
              Jag har aldrig haft salt i mina akvarium men i princip alla ciklider jag har haft har ändå lekt och mått bra och jag har aldrig sett dem klia sig heller, farsan som har haft malawiciklider i typ 20 år har aldrig heller använd salt till sina fiskar. Kan vattnet här i Luleå vara annorlunda på något sätt så att man inte behöver ha salt eller har vi egentligen bara haft tur att vi inte har råkat ut för några parasiter eller liknande?
              Borde jag börja tillsätta salt till jaguarcikliderna trots att jag inte har haft några problem hitills? ...bara för att vara på den säkra sidan?

              Hur viktigt är det att filtrera över kalk till centralamerikaner?
              Jag har bara 5-6st kalkstenar(8cm i diameter) till mina jaguarciklider men jag har aldrig kollat hårdheten så jag vet inte hur stor nytta de gör.
              Hur viktigt är det att hårdheten i vattnet är som i deras normala miljö? Hur påverkas fiskarna av att gå i en felaktig hårdhet?

              Mvh Fredrik Isaksson

              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #8
                citat:
                Klumförebyggande påstås sätta sig på gälarna. Är det någon som vet hur det ligger till?
                Det är vattenlösliga ämnen som i akvariet kommer att förekomma i ppb-halter, och som dessutom är biologiskt nedbrytbara. Jag skulle vilja påstå att de är totalt betydelselösa för fisken.


                Kommentar

                • Tascha
                  Användare
                  • October 2002
                  • 214

                  #9
                  Det här med salt eller inte i ett Malawikar diskuteras då och då. Vissa har salt andra inte. Båda tycker att det fungerar. Jag tycker att man ska prova sig fram.
                  Mängden salt?
                  Ja, första gången är det lagom med 1 dl/100 liter vatten och sedan så är det väl lagom med 0.5 dl/100 liter vatten vid vattenbyten.
                  Kalksten kan du köpa i dom flesta zooaffärer men bor du nära ett kalkbrott så kan du gå dit och hämta ett par stenar. Kalksten kostar ca. 18 kr/kg i affären.


                  /Roger
                  /Roger

                  Kommentar

                  • walle_1
                    Användare
                    • February 2003
                    • 708

                    #10
                    FI:
                    Jag tycker inte att du ska tillsätta något salt till dina. Anledningen till att jag började fundera på det är att jag alltid har haft problem med kliande fisk fast alsrig tänkt på att göra något åt det eftersom dom inte hade några skador på sig. Men det är väl bättre att tillsätta låt säga 2 msk per hundra liter om det hjälper. Fiskarna mår ju troligen bättre och känner sig mindre stressade om dom slipper ha parasiter på sig hela tiden. Sen är det så att jag brukar mata med mört från sjön på somrarna så det kanske är bra att ha salt för att få död på eventuella parasiter som kanske följer med in.

                    Ska ringa granngården och fråga nu. Borde väl räcka ledigt med ett kilo kalksten, jag menar det får ju inte plats hur mycket som helst i ett ytterfilter. Om kalken inte behöver bytas ut så räcker det säkert med några hekto.

                    Klumplösande medel tror inte jag heller att det är så skadligt. Vore väl värre om det var klumpbildande medel det skulle nog täppa igen gälarna.


                    MVH Martin

                    MVH Martin

                    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                    Kommentar

                    • Hagge
                      Användare
                      • January 2003
                      • 432

                      #11
                      Denna mening från dig Ola förvillade mig aningen, skulle du kunna vara så vänlig och förklara!?
                      (jag är väl antagligen bara lite trög, men ....)

                      citat Uppsala är vattnet stenhårt (hög konduktivitet) och där finns inga problem att odla Ancistrus. Även där saltade jag dem ibland.
                      Det finns ju väldigt många Ancistrus om jag förstått det rätt. Kräver alla samma förutsättningar? Själv har jag nyss införskaffat albinovarianten "Ancistrus gold" el. Albino bristlenose catfish alternativt Ancistrus sp.(4) Hmmm... Och om man får tro Planet catfish skall de hållas i pH 5.8 - 7.2 , och jag antar att det i sådan fall lär bli ett relativt "mjukt" vatten med låg konduktivitet... åtminstonde med utgånspunkten (vattnet) jag har att utgå ifrån när jag skall bereda vatten.

                      Menar du bara att det även går att odla dem i "hårt" vatten, eller menar du att "hårt" vatten är en fördel/förutsättning för att odla dem (ancistrus)?

                      Vänliga hälsningar

                      F.H.
                      /Fredrik

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Jag är ingen Ancistrusexpert och uttgick från att den gillar mjukt, surt vatten med låg konduktivitet (salthalt). Att jag lyckats odla den i hårt, basiskt vatten med hög konduktivitet tyder på att den inte är speciellt känslig. Dessutom lever de fortfarande. Hanen köptes någon gång på 80-talet.

                        Sedan till en nackdel som inte kommit fram tillräckligt tydligt: [u] Växter gillar inte salt!

                        Mvh.

                        Ola
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        Arbetssätt...