Sand...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    Användare
    • March 2011
    • 119

    Sand...

    Vilken sand har ni i era CA-kar? Jag har lite grövre grus där "snittgruset" har en diameter på runt 5 mm. Men jag ser på bilder och filmklipp att många av er har finare sand. Vad där för- respektive nackdel med grövre eller finare sand?
    Kan man till och med använda sand från sandtaget i skogen som har ungefär samma storlek som det man kan hitta i barnens sandlådor?
  • nicson
    Användare
    • January 2010
    • 639

    #2
    Det kan man! I mina kar har jag sand jag hämtat från havsstranden i ett par, köpt Baskarpssand från Vättern i ett par och några med vit sand från ett konkursat kvartsverk i trakten. Kommer nog att fortsätta vandra jorden runt biotopmässigt men lär aldrig lägga grus grövre än 1 mm som botten igen. Tror den grova grusen är ett minne från bottenfiltrens (svunna?) dagar. Oavsett biotop känns det som att många fiskar älskar att sila sand - försök göra det med engelskt sjögrus...Men kanske ett med bara snäckor, eller...

    Kommentar

    • Rogli
      Användare
      • March 2011
      • 119

      #3
      Trivs växterna lika bra i finare sand?

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • March 2004
        • 664

        #4
        Ursprungligen postat av nicson
        Det kan man! I mina kar har jag sand jag hämtat från havsstranden i ett par, köpt Baskarpssand från Vättern i ett par och några med vit sand från ett konkursat kvartsverk i trakten. Kommer nog att fortsätta vandra jorden runt biotopmässigt men lär aldrig lägga grus grövre än 1 mm som botten igen. Tror den grova grusen är ett minne från bottenfiltrens (svunna?) dagar. Oavsett biotop känns det som att många fiskar älskar att sila sand - försök göra det med engelskt sjögrus...Men kanske ett med bara snäckor, eller...
        Vit sand från ett konkursat kvartsverk i trakten? Nu blev jag nyfiken. Var? Jag bor ju trots allt bara 3km från Köpingebro.
        Jag har i de flesta kar "lånat" sand eller fin grus från stranden i min omedelbara närhet. Lånat i bemärkelsen att när jag av olika anledningar gör om i ett akvarium också brukar byta till ny grus och då slänger den gamla sanden/grusen där jag tog den. Förövrigt är det inte helt lagligt ta sand eller grus från stranden...
        Fin sand funkar alldeles utmärkt om det inte läggs i för tjockt lager. Då kan det bli svart underst och lukta vedervärdigt om man får för sig röra runt i grusen. Jag brukar röra runt vid vattenbyte så är det problemet löst. Däremot brukar jag få långa gröna trådalger i just kar med fin sand efter ett tag, vet inte varför?
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • nicson
          Användare
          • January 2010
          • 639

          #5
          F d Fyleverken. För övrigt samma sand som ligger i alla bunkrar på Royal St Andrews (om man är golfintresserad) eller putsen på Nat Westminsters bankpalats i London (om man är intresserad av pengar). Jag sålde industrikomponenter till dem när de var igång så sanden är för mig också ett stycke industrihistoria.

          Kommentar

          • Rivulatus
            Användare
            • December 2002
            • 811

            #6
            Sand funkar bra. Jag själv kör på en blandning från sand (råda+bläster) - grus (engelsk sjösten av den runda varianten) - mindre stenar. Jag gillar effekten att det inte ser så homogent ut men det kanske mer är en fråga om smak. Min robertsoni silar snart stenarna he he

            Kolloidstorleken på substratet spelar faktiskt en vis roll, visa växter föredrar olika storlekar. Sand släpper inte igenom några partiklar och all "detrius" hamnar synligt på ytan, grus döljer det lite bättre. Sen kan det ibland passa bättre eller se snyggare ut med bara sand.

            Om du kan ha dom så kan jag varmt rekomendera malaysisk sandsnäcka. Snäckan fungerar ungefär som daggmaskar och rör runt i bottenmaterialet och äter överbliven mat och växtdelar på nätterna. Har inte slamsugit på 1 år nu och substratet är nästan helt fritt från detrius.

            Allt substrat funkar, varierar bara på hur man sköter det. Samt vad man själv vill ha
            Senast redigerad av Rivulatus; 28 October 2011, 14:16.
            SA:

            Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

            Kommentar

            • Cichlid-Power
              Användare
              • November 2006
              • 253

              #7
              Hei Rogli, sand er nok best, ved grovere grus, er det lett at matrester synker ned i sanden og blir liggende å rotne. Dessuten syntes jo fisken det er fint og naturlig å sile sanden.Klicka på bilden för större version

Namn: Sand1.jpg
Visningar: 2
Storlek: 267,3 KB
ID: 682731 Jeg har hentet all min sand fra stranden. Farven er variert og fin.
              Cichlid-Power



              Ursprungligen postat av Rogli
              Vilken sand har ni i era CA-kar? Jag har lite grövre grus där "snittgruset" har en diameter på runt 5 mm. Men jag ser på bilder och filmklipp att många av er har finare sand. Vad där för- respektive nackdel med grövre eller finare sand?
              Kan man till och med använda sand från sandtaget i skogen som har ungefär samma storlek som det man kan hitta i barnens sandlådor?

              Kommentar

              Arbetssätt...