Ställning av Lecablock

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Ställning av Lecablock

Hej,

Jag har köpt ett 396liters akvarie med måtten 120x60x55. För att spara in lite pengar så hade jag tänkt att bygga en egen ställning med lecablock som jag sett att många andra har gjort.

Jag funderar på hur det är bäst att sätta upp blocken för att få bäst stabilitet.

Här är alternativ som jag har. Lecablocken som jag kommer använda är 25cm breda.

Det känns som att alternativ 3 borde räcka?

Behöver man behandla lecablocken eller går dom att använda som dom är?
    Vilket typ av material bör man använda som bänkskivor?

//Johannes
    Senast redigerad av DaRe; 25 October 2011, 18:32.
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Det beror på hur många hyllplan du vill ha under bänken. Alla alternativ funkar bra, men jag förstår inte vad stenen under det nedre hyllplanet i alt. 1 skulle ha för funktion.

Till hyllplan skulle jag ha valt en träskiva som inte suger vatten. Man spiller alltid lite vid byten och firrarna skvätter ut en del. Formplywood eller vanlig plywood funkar. Spånskiva vet jag att många kör med men då skulle iaf jag ha målat den först, och jag skulle ha valt en tjockare skiva.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Det hela beror mest på om du vill ha hyllplan.

Alt 1: Om du ställer en skiva på nedersta lagret av leca så se till att nästa lager inte glider på den skivan.

Jag skulle överväga att bygga i trä (dvs reglar) eller helt enkelt ta tjuren vid hornen och skaffa aluminiumställning. Prova att köpa begagnat. Liten och smidig.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Rivulatus
        Användare
        • December 2002
        • 811

Jag byggde utan skiva under, med tre staplar leca till mitt 1000-liters. Ett tips om du vill måla är sprayfärg. Kommer åt i alla skrymslen och vrår + att det blir snyggt
        SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• Gäst

För mig räcker det med ett hyllplan.. Hur högt vågar man stapla med lecablock egentligen? Om jag väljer att ha 3st block på höjden så kommer ställningen bli 60cm + hyllplanen (ca 3cm). En bänkskiva i botten, för att inte skrapa golvet,en skiva som hyllplan och en skiva längst upp,plus frigolit. Så bänken kommer bli ca 70-75 cm hög.

Mitt akvarie är ju som sagt 120cm långt, behöver man då ha block i mitten av ställningen också för att få det riktigt stabilt?

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Det är stadigt så länge ingen springer in i akvariet men även då krävs en rejäl puff då burkarna är tunga och blocken måste "rulla" under denna tyngd för att det ska rasa
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Gäst

Akvariet ja har köpt ett helgglas-akvarium

Jag har bestämt mig för att ha tre stycken pelare, med någon typ av bänkskiva längst upp. Bänkskivan jag funderar på är:

Den borde räcka till till hyllplan, en skiva längst upp och var sin liten skiva under varje pelare. Men frågan är om 12mm kommer räcka, vad tror ni?

Jag har hört att man skall ha en frigolitskiva mellan bänken och akvariet,därför köpte jag en 20mm frigolit-skiva. Jag märkte nu att den saknar ca 0,5cm i varje ände, alltså den verkar vara 119cm lång istället för 120. Min fråga just nu är ifall jag bör skaffa en ny frigolitskiva, eller är det ingen fara ifall det saknas litegrand i kanterna?

Kommentar

Arbetssätt...