Vattenbyte - hur mycket?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Ursprungligen postat av kaj.p
    Jag byter konstant o det alternativet finns inte.
    Jodå, det ligger ju närmast första alternativet och det var ju det man skulle välja...

Får väl erkänna att jag inte fått till det helt när jag formulerat svaren, men jag får skylla på otur...när jag tänkte.
    //Kaj

Kommentar

• Kajjjan
      NCS Medlem
      • June 2008
      • 1882

Ursprungligen postat av Pabbe
      Det var inte min mening att rikta någon kritik mot just ditt initiativ - jag röstade faktiskt Bara en reflektion från min sida allmänt om liknande undersökningar.
      Men din gallup funkar ju, eftersom uppföljande kommentarer och analyser kommer in, vilket ju ofta inte sker när t.ex dagstidningar gör liknande om allt möjligt.
      Jag förstår, no offense taken.
      Jag håller absolut med dig när det gäller tidningarnas s k Gallupar. Där finns oftast mycket att ifrågasätta. Inte minst när de gäller svarsalternativen.

//Kaj

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av Pabbe
        Undrar alltid över tanken med sådana gallupenkäter; ska de bara stilla nyfikenhet? Eller vara någon slags vägledning för hur man bör göra?
        Jag har fyra kar igång nu. I två byter jag ca 30% varje vecka. I ett annat 50% varje vecka och i det fjärde 25% varannan vecka...

Så ofta kan ju undersökningar i omröstningsform skapa en ganska fyrkantig verklighetsbild, då de alltid är utformade för ett svar.
        Det är bara kul. Diskussionen är det väsentliga. Som vägledning funkar det bara om majoriteten har samma sorts akvarier.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Jupp jag byter alltid en stor mängd när ja väl byter.
          Jag tycker den väsentliga frågan är ,,,,,varför byter ni vatten??

Är det för att frakta bort något så är små vattenbyte meningslösa.
          Är det för att tillföra något är stora o sällan vattenbyte kass.
          Är det för att någon annan sagt åt en att så ska man göra å är det himla mycke bättre o mäta/observera istället (dessutom tar det mycke mindre tid)
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• jojon80swe
            Användare
            • January 2011
            • 57

Det är ju massor av faktorer som spelar in. Tex om akvariet är väl inkört, Akvarievolym, vilka fiskar som går däri, antal fiskar, yngel eller vuxna, hur mycket man matar, borrad brunn eller kommunalt vatten mm.

Jag byter ungefär en gång i veckan på mina burkar där jag kör mbunas som går trångt. I mina burkar med yngel byter jag bara 1/10 annars dör dom. ( egen brunn. Järn och en del kolsyra. )
            jojon80@spray.se

Kommentar

Arbetssätt...