Vattenbyte - hur mycket?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Vattenbyte - hur mycket?

Det är mycket olika idéer om vattenbyten - hur mycket och hur ofta - så denna omröstning gäller hur mycket du byter när byter du vatten! (Det finns en tråd till som gäller hur ofta du byter)

Du svarar med det alternativ som ligger närmast verkligheten.

//Kaj
    94
    10%
    0%
    0
    20%
    5,32%
    5
    30%
    36,17%
    34
    40%
    28,72%
    27
    50%
    20,21%
    19
    60%
    4,26%
    4
    70%
    4,26%
    4
    80%
    1,06%
    1
    90%
    0%
    0
    100%
    0%
    0

Omröstningen har löpt ut.

• Ciklid_Martin
    Användare
    • May 2011
    • 136

Eftersom min burk är full med trä ätande L-malar så byts det 60-70% vatten två gånger i veckan. Panaquer skitar ned å det grövsta. Appistosarna verkar tycka det är helt OK men någon lek på dom har jag inte fått än så länge.
    sigpic

Kommentar

• Pabbe
      NCS Medlem
      • September 2006
      • 1805

Undrar alltid över tanken med sådana gallupenkäter; ska de bara stilla nyfikenhet? Eller vara någon slags vägledning för hur man bör göra?
      Jag har fyra kar igång nu. I två byter jag ca 30% varje vecka. I ett annat 50% varje vecka och i det fjärde 25% varannan vecka...

Så ofta kan ju undersökningar i omröstningsform skapa en ganska fyrkantig verklighetsbild, då de alltid är utformade för ett svar.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Det går att tillåta fler svar om man vill. Om man vill ha vägledning till bra tips om hur man sköter ett akvarium så är det kanske bra med fler alternativ. Å andra sidan så får man en hygglig spridning i alla fall om många svarar.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Krille
          Användare
          • January 2011
          • 103

Ibland byter man mer en den andra gången mår firrarna bra kan man byta mindre
          Har ett 375L Malawi kar och et yngel kar

Kommentar

• Kajjjan
            NCS Medlem
            • June 2008
            • 1882

Ursprungligen postat av Pabbe
            Undrar alltid över tanken med sådana gallupenkäter; ska de bara stilla nyfikenhet? Eller vara någon slags vägledning för hur man bör göra?
            Jag har fyra kar igång nu. I två byter jag ca 30% varje vecka. I ett annat 50% varje vecka och i det fjärde 25% varannan vecka...

Så ofta kan ju undersökningar i omröstningsform skapa en ganska fyrkantig verklighetsbild, då de alltid är utformade för ett svar.
            Ja, du ska nog inte ta det så allvarligt. Jag är nyfiken på hur mycket och hur ofta folk på forumet byter vatten i sina kar. Det finns ingen som helst ambition att vara vetenskapligt korrekt och jag gör inga anspråk alls på att ha lagt upp det på bästa sätt. Precis som med alla andra frågor man ställer på forumet gjorde jag det för att jag ville veta mer. Det här är alltså inte heller någon officiell gallup från NCS utan bara en tråd skapad av en medlem som ville veta mer. Det står dig och alla andra fritt att lägga upp en ny enkät forumulerad som ni vill ha den. Jag ville ha den så här och då blev den så här. Märkvärdigare än så är det alltså inte.

//Kaj

Kommentar

• Anders i Askim
              NCS Medlem
              • February 2008
              • 1032

Här kan man ta sig en titt om man vill.
              Känns som resultatet då som nu är detsamma.

Hej! Vissa av oss gör det ofta, andra mer sparsamt. Andra gör det mycket när vissa avstår helt. Någon spetsar med medel andra kör naturell. Vad handlar denna tråd om? Jo, vattenbyte. Har precis avslutat veckans vattenbyte då tanken slog mig, hur gör ni andra? Denna lilla enkät ämnas att sammanställas och redovisas för
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Kajjjan
                NCS Medlem
                • June 2008
                • 1882

Ursprungligen postat av Anders i Askim
                Här kan man ta sig en titt om man vill.
                Känns som resultatet då som nu är detsamma.

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59371
                Ja, det var ju tre år sedan så jag tänkte att det skulle vara intressant att se hur det var nu...

Intressant och värdefullt naturligtvis att få fördelningen per biotop.

//Kaj

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Svårt att få en överblick i den länken dock.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • June 2008
                    • 1882

Ursprungligen postat av DaRe
                    Svårt att få en överblick i den länken dock.
                    Sista inlägget ger en bra sammanfattning.

//Kaj

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Ja där fanns det, ja det hade ju varit intressant kanske att se skillnaden mellan SA/CA,...

///David

Kommentar

• Anders i Askim
                        NCS Medlem
                        • February 2008
                        • 1032

Ursprungligen postat av DaRe
                        Ja där fanns det, ja det hade ju varit intressant kanske att se skillnaden mellan SA/CA,...
                        Magkänslan säger att diskus folket byter mest. Därför drar det upp talet för SA.
                        Intressant är oxå den vattenkemi och vattenkultur som finns ibland dessa.

Kommer själv ihåg sölandet med osmosvatten och olika "recept" för att hitta det perfekta vattnet på den tiden det begav sig.
                        Mvh Anders
                        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Pabbe
                          NCS Medlem
                          • September 2006
                          • 1805

Det var inte min mening att rikta någon kritik mot just ditt initiativ - jag röstade faktiskt Bara en reflektion från min sida allmänt om liknande undersökningar.
                          Men din gallup funkar ju, eftersom uppföljande kommentarer och analyser kommer in, vilket ju ofta inte sker när t.ex dagstidningar gör liknande om allt möjligt.
                          Ursprungligen postat av Kajjjan
                          Ja, du ska nog inte ta det så allvarligt. Jag är nyfiken på hur mycket och hur ofta folk på forumet byter vatten i sina kar. Det finns ingen som helst ambition att vara vetenskapligt korrekt och jag gör inga anspråk alls på att ha lagt upp det på bästa sätt. Precis som med alla andra frågor man ställer på forumet gjorde jag det för att jag ville veta mer. Det här är alltså inte heller någon officiell gallup från NCS utan bara en tråd skapad av en medlem som ville veta mer. Det står dig och alla andra fritt att lägga upp en ny enkät forumulerad som ni vill ha den. Jag ville ha den så här och då blev den så här. Märkvärdigare än så är det alltså inte.

//Kaj

Kommentar

• kaj.p
                            Användare
                            • April 2002
                            • 2294

Jag byter konstant o det alternativet finns inte.
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

Kommentar

• Krille
                              Användare
                              • January 2011
                              • 103

.) fiskarna trivs det är det viktigast
                              Har ett 375L Malawi kar och et yngel kar

Kommentar

Arbetssätt...