Släktskap

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    Användare
    • March 2011
    • 119

    Släktskap

    Går det att säga att CA-ciklider generellt är närmare släkt sinsemellan än de är med sydamerikanska eller afrikanska ciklider?
  • Rivulatus
    Användare
    • December 2002
    • 811

    #2
    Generellt? isåfall nej.. Det finns släkten i CA som står nära varandra men beror på i vilket sammanhang du vill nämna att dom är närmare släkt?
    Senast redigerad av Rivulatus; 22 October 2011, 10:21.
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • August 2002
      • 8616

      #3
      Hmm. Det kan man väl?
      Ifall CA-arterna har uppstått i CA (och inte i SA och sedan flyttat till CA) ska de väl vara närmare släkt sinsemellan än med SA-arterna.
      Och på samma sätt, ifall de amerikanska arterna uppstått efter att den amerikanska kontinenten separerats från den afrikanska, bör de amerikanska arterna vara närmare släkt sinsemellan än med de afrikanska.
      (Och så vill jag minnas att det också fanns ett undantag.)
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        #4
        Jag gillar denna länk i sammanhanget:


        Täcker inte in CA dock ser jag nu...
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • December 2002
          • 811

          #5
          Kanske var lite luddig i mitt svar men det jag menar är att SA släkten finns i centralamerika och vice versa. Men såklart är ju släktena i regel geografiska enheter men inte alltid.

          Helt enkelt så finns det undantag till regeln (geophaghus t.ex.) och edit: bortse från mina konstiga svar du frågade ju generellt så jag svarade fel!
          Senast redigerad av Rivulatus; 22 October 2011, 11:35.
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

            #6
            Kan nog vara svårt även för experterna att svara på eftersom man är långt ifrån färdig med att systematisera cikliderna på den amerikanska (SA och CA) kontinenten.

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • May 2006
              • 1816

              #7
              Svårt att ge glasklart svar på, men jag skulle säga generellt ja dem är närmare släkt. I Ciklidbladet 4/2009 finns en artikel som behandlar släktskapet mellan centralare. Där står bl.a att alla ciklider från syd och centralamerika alla härstammar från samma "urciklid" som var sydamerikan. Det näms även att Australoheros har mer gemensamt med sina centralamerikanska släktingar än sina sydamerikanska, trots att dem lever i södra delen av sydamerika.

              Länk till artikeln

              Kommentar

              Arbetssätt...