kippar efter luft?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starfighter
    Användare
    • September 2011
    • 108

Räkmix kanske kan gå till alla mina fiskar?(Förutom malarna) men kan man köpa räkmix, har bara läst en massa om egna recept

Hoppas också lönen blir bra så jag får bort Kulfisken, annars kanske jag får ge bort den... :/
    Frågar man inget får man inget veta!

120L Malawi
    54L Kulfisk

MMA nörd av allra högsta grad!

Kommentar

• Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

Räkmix funkar bra till malawi och det finns att köpa färdig om man inte orkar göra egen. Men vill du göra livet ännu lättare så kan jag rekomendera att du kör med pellets av hög kvalitet. T ex NLS eller AN.

Finns också bra flingfoder om du hellre vill ha det. Körde själv mycket med Supervit förut från Tropical. Tyckte att det fanns en tendens till insjunkna magar på vissa firrar vilket jag inte tycker är så snyggt. Då tycker jag pellets funkar bättre.

Men övermatning är inte bra, fiskarna får fel kroppsform och det skitar ner vattnet och filter.

Kommentar

• doohan
        Användare
        • August 2004
        • 1607

Nu

Syftade jag på hans mbunas som äter mest grönt, har dock haft offshore malawi som vill ha mer kött, så ja det finns både och i malawisjön. Räkmix fungerar på dem båda så att säga.

Kommentar

• starfighter
          Användare
          • September 2011
          • 108

Har fortfarande en Demasoni som ligger och trycker vid ytan uppe vid växterna, verkar inte som att han mår helt 100, kan det vara så att han åkt på lite stryk ut av en annan fisk eller vad kan de vara som gör att han ligger där uppe och trycker?

120L Malawi
          54L Kulfisk

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Om det bara är en som trycker kan det väl mycket väl vara så att den är lägst i rang och du kanske har för få fiskar där aggressionerna delas upp på flera individer och denna får ta alla smällar.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Kajjjan
              NCS Medlem
              • June 2008
              • 1882

Tror inte den ligger där för att den är kuvad. Efter att ha läst tråden tror jag inte att de är i form för att kuva någon.
              Du måste följa råden du fått här i tråden.
              1) Byt vatten - mycket och ofta.
              2) Sluta mata så mycket.

Hur stort kar har du? Och vad har du för filtrering? Är det rätt dimensionerat?
              Jag såg i en annan tråd att du har en massa döda koraller i ditt kar. Ta bort dem och ersätt med mer sten. De samlar på sig en massa skit och matrester som ingen fisk kommer åt att ta hand om. Rena pesthärden. (Dessutom hör de inte hemma i ett sötvattenskar egentligen, men det är ju en smaksak)

Skulle också förslå att du läser in dig lite mer på lite av varje när det gäller att hålla ett akvarium i allmänhet och malawifiskar i synnerhet. Det finns bra böcker, men det här forumet är fullt av värdefull kunskap. Jag har haft akvarier hela livet men har lärt mig massor sedan jag hittade det här forumet för något år sedan - och jag lär mig fortfarande. T ex var jag länge övertygad om att vattenbytandets betydelse för fiskarnas välmående var väldigt överdrivet - men har konstaterat att dessa rekommendationer är ytterst välgrundade. Vill du lyckas med dina fiskar så måste du läsa på en hel del, ta till dig det du läser och sedan tillämpa det.
              Men först ska du upphöra med den vilda matningen och samtidigt byta vatten.

//Kaj

Kommentar

• starfighter
                Användare
                • September 2011
                • 108

Hade tyvärr mitt första dödsfall i fredags en ut av mina demasonis låg likblek under en ut av mina stenar.

Fiskarnar rör på sig glatt efter vatten byte, sen stannar de mer och mer upp. spec demasonisarna som ligger vid ytan.

Pratade med de på Akvarie lagret och de bad mig köpa en extra pump för att få mer syre i vattnet.(Se bild)
                Det ska vara ett filter på pumpen men det var trasigt och behöver ju inte egentligen ett filter utan bara bättre cirkulation så jag tog bort den, borde ju göra sitt ändamål ändå? kunde tyvärr inte fästa den högre upp då det är en kant på akvariet, vet inte om jag ska försöka med något annat fäste på den så att den kanske kommer något närmare ytan?

Gjorde dessutom rent min fake korall ordentligt med en ny diskborste i varmt vatten och sög upp en massa avföring som låg lite överallt.

Fortfarande har jag 1 demasoni som lägger sig vid ytan bland mina växter och trycker, han ligger där och rör sig inte förns man närmar sig med handen. har flera gånger trott att han varit död.

Ska ja ta bort han från akvariet eller vad ska jag göra?

120L Malawi
                54L Kulfisk

Kommentar

• Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

Köp en 90 gradersböj och ta en bit slang och koppla ihop med utblåset på pumpen.

Såga av böjen för att få rätt riktning på flödet eller sätt pumpen på bak- eller frontrutan så att flödet går i akvariumets riktning.

Börja byt vatten regelbundet. 50% per vecka minst och mata inte så mycket, kanske inte alls nu på ett tag.

Köp slangar för vattenbyte så att du inte tycker att det är så jobbigt. En grövre slang för tömning som du drar till t ex en golvbrunn. En annan slang för påfyllning.

För att få igång tömningen så sätter du slangen mot utblåset från en pump.

Demasoni är inte direkt en nybörjarfisk. De har höga krav på vattenkvalitet, foder och kompisar i burken. Om du inte har något annat vettigt alternativ för den som verkar sjuk så är det bättre att låte den gå kvar. Med vettigt alternativ menar jag en annan burk, typ 54 L eller liknande.

Lycka till!

Kommentar

• starfighter
                    Användare
                    • September 2011
                    • 108

Okej, just nu är den på sidorutan, men ska testa det du skrev. har slang kvar då jag böt ut de slangarna jag har till ytterfiltret. från gröna till gråa. ser lite bättre ut
                    ska se till att byta mer vatten också.

Någon som har tips på bra tillsatser man ska sätta i vid vatten byten?
                    just nu drar jag i JBL biotopol(tror ja den heter) och sen en gul flaska med röd kork(köpt på akvarie lagret kommer tyvärr inte ihåg namnet.

Ska ja kanske försöka slänga ner den demasonin i mitt nya akvarium ihop med min kulfisk ett tag?

120L Malawi
                    54L Kulfisk

Kommentar

• Erik Österlund
                      Användare
                      • January 2005
                      • 3788

Jag kör med Easylife.

Jag skulle inte ha flyttat fisken om det finns risk att kulan stressar den. Bästa skulle vara ett tomt akvarium med lugn och ro. Men det brukar ofta vara svårt att rädda fiskar som har kommit långt i sjukdomsförloppet, speciellt när man inte vet vad det är för sjukdom.

Bukvattensot har jag aldrig lyckats bota...

Kommentar

• starfighter
                        Användare
                        • September 2011
                        • 108

Tråkigt att de lät mig välja ut demasonisar som de första fiskerna jag köpte :/

Funderar på om jag ska koka den när ja kommer hem, dumt att låta den lida om den nu är sjuk.

120L Malawi
                        54L Kulfisk

Kommentar

• Erik Österlund
                          Användare
                          • January 2005
                          • 3788

Bättre att skära huvudet av den. Koka kanske funkar på en sån liten fisk men känns onödigt.

Kommentar

• Ciklid_Martin
                            Användare
                            • May 2011
                            • 136

Ursprungligen postat av starfighter
                            Tråkigt att de lät mig välja ut demasonisar som de första fiskerna jag köpte :/

Funderar på om jag ska koka den när ja kommer hem, dumt att låta den lida om den nu är sjuk.
                            Man ska aldrig koka fiskar om man ska ta död på dem. Skära halsen av dom eller ta tag i gälarna och knäcka nacken av dom är betydligt mera "humant".
                            sigpic

Kommentar

• starfighter
                              Användare
                              • September 2011
                              • 108

Tjejen ringde nyligen och den har tyvärr dött.

Tråkigt, nu har 2 demasoni av 4 dött under 1 vecka :-/

120L Malawi
                              54L Kulfisk

Kommentar

• starfighter
                                Användare
                                • September 2011
                                • 108

Ursprungligen postat av Ciklid_Martin
                                Man ska aldrig koka fiskar om man ska ta död på dem. Skära halsen av dom eller ta tag i gälarna och knäcka nacken av dom är betydligt mera "humant".
                                De på akvarie lagret sa att man skulle koka dom istället för att spola dom i toan som de flesta gör.

120L Malawi
                                54L Kulfisk

Kommentar

Arbetssätt...