Akvarielimmning...igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Engstad
    Användare
    • February 2003
    • 48

    Akvarielimmning...igen

    Hej alla,
    tänkte limma mitt första akvarium idag och undrar över bottenglaset.
    När jag limmar terrarium så brukar jag skära till bottenglaset så pass stort att dom fyra "sidoglasen" vilar på bottenglaset, givetvis med silicon i mellan.
    Men när det gäller akvarium så har jag hört att det skulle vara bättre att sidoglasen går ända ner till bänken och att bottenglaset passar innanför sidorna.
    Stämmer det???
    och vad är anledningen till det isf?

    MVH
    Mikael



  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Sidoglasen bör vila på bottenglaset, men fogen bör göras någon millimeter tjock så den inte blir stum.



    mvh

    Tony Lejvell
    Tony Englund

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • January 2003
      • 432

      #3
      Frontruta/bakruta brukar limmas "utanför" bottenglas ... d.v.s. de skall ej stå på bottenglaset! (såvitt jag förstått)

      Vänliga hälsningar

      F.H.
      /Fredrik

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

        #4
        Detta verkar vara något som akvarielimmarna är oense om. Eftersom jag står i begrepp att limma något lite mer omfattnade så skulle jag gärna vilja höra lite argument kring denna frågan så att man kan bilda sig en uppfattning.

        mvh,

        Fredrik H.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Magnus W
          Användare
          • April 2003
          • 101

          #5
          Alla akvarier jag har byggt har haft samtliga rutor stående på bottenglaset. Andra byggare gör på annat sätt. Hållfasthetsmässigt tror jag inte att det gör någon skillnad, det är nog mest en fråga om byggmetod.

          -- MW

          Kommentar

          • Ante
            Användare
            • November 2002
            • 571

            #6
            det som i huvudsak avgör styrkan i fogen är arean av anliggningsytan på fogen.
            om du då har glas som är av samma dimmension runt om så spelar det ju ingen roll men jag hade valt att ställa glaset på botten för att kunna få en plan yta att bygga ifrån.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

              #7
              Hejsan,

              Spelar egentligen ingen roll hur man gör. Absolut enklast är att ställa rutorna på botten.
              Små akvarier < 4mm glas kan rutorna limmas på bottenrutan utan några hjälpdistanster. Större tjocklek och därmed tyngre skivor måste det anbringas distanser på 1,5 2mm mellan botten och de stående glasskivorna tills limmet har härdat nästan färdigt.Dessa distanser ska tas bort efter ett tag. Jag brukar vänta i ungefär 6-8 timmar.
              Har man inga distanser så kommer de tunga glasskivorna att trycka unda limmet och glas står mot glas varvid läckage och andra otrevligheter kan förekomma.
              Har byggt en mängd akvarier på detta viset, och vet att andra har byggt en mängd akvarier på andra viset.
              Har testat båda och tycker att mitt tips är bäst och enklast.

              Detta var en del repetion vad tidigare sagts.

              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Magnus W
                Användare
                • April 2003
                • 101

                #8
                citattörre tjocklek (än 4 mm) och därmed tyngre skivor måste det anbringas distanser på 1,5 2mm mellan botten och de stående glasskivorna tills limmet har härdat nästan färdigt.Dessa distanser ska tas bort efter ett tag.
                det finns olika slags silicon. Det allra segaste deformaras så lite att du inte behöver distanser förrän vid mycket stora rutor. jag har limmat många upp till 125x45 i 6mm utan distans. Limmets namn undflyr mig dock för tillfället.

                --MW

                Kommentar

                • Hagge
                  Användare
                  • January 2003
                  • 432

                  #9
                  Jag har limmat 240 liters kar (105x40)x60)) i 6mm glas (utan distanser), dessutom ett kar på ca 400 liter (140x45)x65)) i 6mm glas (utan distanser) ..... ja ja jag vet, det är egentligen för klent glas ... MEN det blir billigt Det håller dessutom utomordentligt bra enligt min erfarenhet. Perrenator är ett silikon som är ganska "trögt" vid "limning", så trögt att man nästan blir lite grinig när man skall "limma", andra silikon rinner nästan ur tuben av sig själv (överdrift), så skillnaderna är ganska stora. Här blir det en fördel att INTE limma framförallt front/bakruta "PÅ" bottenskivan (om man inte anv. distanser dvs.), eftersom man själv kan reglera hur "hårt" rutan skall anligga mot bottenskivan .... har man en stor (TUNG) frontruta och limmar ovanpå så är risken större att man inte får en tillfredställande limfog.

                  Vänliga hälsningar

                  F.H.
                  /Fredrik

                  Kommentar

                  • Hagge
                    Användare
                    • January 2003
                    • 432

                    #10
                    Jag föreslår att ni som har "professionellt" tillverkade helglasakvarium hemma studerar hur de är uppbyggda. Alla som jag har haft/har är byggda med front/bakruta limmade på utsidan av bottenglaset, dock brukar de små sidoglasen stå på botten !!!! Är det någon som har sett något annat? (I fråga om serietillverkade helglasakvarium från välkända tillverkare)

                    Vänliga hälsningar

                    F.H.
                    /Fredrik

                    Kommentar

                    • Magnus W
                      Användare
                      • April 2003
                      • 101

                      #11
                      citat:
                      Jag föreslår att ni som har "professionellt" tillverkade helglasakvarium hemma studerar hur de är uppbyggda. Alla som jag har haft/har är byggda med front/bakruta limmade på utsidan av bottenglaset, dock brukar de små sidoglasen stå på botten !!!! Är det någon som har sett något annat? (I fråga om serietillverkade helglasakvarium från välkända tillverkare)
                      Jag anser fortfarande att det är en fråga om vilken metod tillverkaren föredrar. Den metoden jag lärde mig är den med alla glasen på bottenglaset, och känns naturligare för mig, jämfört med metoden med långsidor utanför bottnen. Jag var ingen "stor och välkänd tillverkare", men jag byggde i alla fall 400-500 kar per år.

                      mvh Magnus

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

                        #12
                        Skulle jag börja med serietillverkning av akvarier så skulle jag göra såsom Hagge beskriver. D.V.S. front och bakrutan limmade på utsidan. Varför?. Jo då skulle jag göra en fixtur, sätta alla glasbitarna i fixturen och därefter spruta in silikon mellan glasen.
                        Men jag föredrar fortfarande att ställa glasskivorna på bottenskivan.



                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Buckshot Jones

                          #13
                          Det verkar vara en smaksak.
                          Jag limmade mitt gamla 1125liters med långsidorna utanför botten därför att ngn sa att det var bäst.
                          Sen har jag hört motsatsen och det senaste 1527liters limmade jag med alla rutor ståendes på botten.
                          Det funkar båda sätten.

                          Buckshot som gillar både , och

                          Kommentar

                          • Phlyg
                            Användare
                            • September 2002
                            • 41

                            #14
                            Hej ni alla...

                            Faktum är att silikon upptar drag och (tryckspänningar) betydligt bättre än vad det upptar skjuvspänningar. Detta innebär att front och bakruta bör limmas utanpå de tre andra rutorna eftersom att dessa två rutor oftast är störst och därmed utsatt för störst påkänning.

                            Men i akvariefallet är oftast inte silikonet den avgörande faktorn utan huruvida glaset håller.
                            Generellt sett så länge glaset håller så håller fogen.

                            Men som sagt för att uppnå störst hållfasthet bör front och bakruta limmas utanpå botten. Detta medför även ett bättre stöd för framrutan i hänseende av utböjning.


                            Mvh ERik
                            http://www.umea.akvarieforening.se

                            Kommentar

                            • Karon
                              Användare
                              • April 2002
                              • 880

                              #15
                              Man kan också limma längsgående lister längs botten/sidorutorna så har man både hängslen och livrem (alltså limma fast den i både botten och mot front/sidorutorna), det lär öka hållfastheten en del.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...