If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag har tyvärr inte hört talas om någon svart filtermatta. Däremot så kan man "doppa" filterdelen i svart silikon och sedan i lite torv, eller enbart det svarta silikonet. Detta gör att den starka blå färgen försvinner.
Efter en stund så försvinner den starka blåa färgen i filtermattan ändå via nedsmutsningen, men en del kanske vill ha "rätt färg" direkt.
Underligt, är det inte? Tämligen obegripligt om du frågar mig.
Man vill väl ändå ha så diskreta inslag av "onaturlighet" som möjligt i akvariet. Grönt (en bit sådan har jag faktiskt i min ägo, men någon liknande i butik har jag aldrig sett) hade jag förstått, många har ju trots allt växtakvarium, men blått? De enda argumenten för den färgen jag kommer på är 1) man upptäcker enklare när den är full med skräp 2) den matchar de klassiska blåmålade bakrutorna.
Akvarievärlden är full av designmissar.
Det finns svart filtermatta, det har jag sett på nån tillverkares sajt när jag surfade filtermattor. Tyvärr har jag inte sparat adressen.
Jag är ganska övertygad om att de cellplastmattor som tillverkas inte är ämnade för akvariebruk utan för annan filtration, tex i fabriker, fordon, etc. Akvariebruket är nog bara en bonussida för tillverkarna.
citat:OM man siliconar mattan sätter man inte igen den så inget vatten kan gå genom den?
Man smetar ut silikonet på något platt underlag och sedan "trycker" eller "doppar" man bara mattans framsida så pass mycket (eller lite) så att det inte försämrar filterförmåga nämnvärt utan endast färgar.
Kommentar