Ny lägenhet, nytt akvarium!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trilska
    Användare
    • September 2011
    • 170

Ny lägenhet, nytt akvarium!

Tjenare!

Saken är den att jag flyttar om ett par månader å i samband med det ska jag starta om mitt akvarium. Inredning å allt ska ändras om, t om invånarna! just nu simmar där bara 2 slöjstjärtar som en vän ska ta över sen vid flytten.

Har inte alls bestämt mig för vilka fiskar jag ska ha sen utan jag håller på att kolla upp olika sorter å läser på lite. Kollar runt på olika akvarierelaterade sidor å snubblade in här. Ciklider har jag aldrig haft men efter att ha kollat runt här blir man ju väldigt sugen!

Därför tänkte jag smygstarta en liten projekttråd här där jag kan börja med att fråga er om just ciklider så får vi helt enkelt se om det blir ciklider i karet sen i januari

Till att börja med, akvariet är ett Juwel 260l med måtten 120x46x60 (LxDxH) Måtten är lite ungefärliga, tror det va så Ser ut så här iaf (gammal bild, från första påfyllningen)
  • Trilska
    Användare
    • September 2011
    • 170

Så till alla frågor...

Blivit lite småkär i Geophagus sp. "orange head tapajós"

Verkar ju vara parbildande, ska man då köpa 5-6 ungfiskar å låta de para ut sig som de vill?

De fiskar som inte blir ett par, kommer paret att ha ihjäl dem?

Går den ens att ha i akvarie med måtten 120x46x60?

Växer de fort?

Hur är de med t ex tetror? Bryr sig inte eller mums, aptitretare?

Gräver de runt i akvariet så det ser olika ut varje dag?

Liten mjukstart med frågor, tacksam om någon orkar svara på ett par iaf

Mvh Malte

Kommentar

• SuperAquaMan
      Användare
      • September 2010
      • 56

Det akvariet kommer tyvärr vara för litet för dom fiskarna då dom blir iaf 20 cm när dom är vuxna och vill ha egna revir när dom bildar par. Jag skulle ha minst ett 540l kar till dom.

Dom gräver en del i sanden och flyttar på växter som inte sitter fast ordentligt.

Kommentar

• pontus
        Användare
        • October 2003
        • 514

jag skulle satsa på lite dvärg-ciklider, med den inredningen så skulle jag köpa 10-15 fjäril, och lite stänktetror och kanske lite corydoras, jag tror det skulle bli grymt tjusigt i det karet.

MVH / Pontus
        Passenger on Planet Earth:
        Pet.macro nsumbu
        Pet.moshi ikola
        Pet.Trewavasae
        Pet.Bulu-Point "Red"
        Pet.orthognathus tricolor mvuna
        Pet.Longola
        Tr.Ilangi
        Tr.Muzi
        Tr.Katonga
        Neo.Leleupi

Kommentar

• Gäst

Med tanke på karets proportioner skulle jag personligen tveklöst valt skalarer... Ett vuxet par är nog tillräckligt då akvariet inte är så stort men även när det gäller dem kan (bör) man initialt starta med en liten grupp för bästa resultat (Det går ju såklart även att få tag på redan etablerade par ochså). Är du inne på jordätare kan du titta närmare på Biotodoma & Guianacara... Vill du ha lite tuffare fiskar kan G. iporangensis vara ett annat alternativ... Påminner om G. brasiliensis fast blir avsevärt mindre.

Mvh/Andreas.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Hur är det med Geophagus sp. "pindaré"? Den påstods ju kunna hållas i små akvarier när den inte var så ovanlig. Finns den kvar i handeln?
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Den blir större än orange heads och jag tycker den kräver ett akvarium på 400 liter om man ska kunna ha en liten grupp.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Trilska
                Användare
                • September 2011
                • 170

Tack för alla svar

Scalar va ett bra tips ju, får titta närmare på dom.

En annan trevlig fisk verkar ju vara Aequidens metae så jag kör på samma frågor om dom

Verkar ju vara parbildande, ska man då köpa 5-6 ungfiskar å låta de para ut sig som de vill?

De fiskar som inte blir ett par, kommer paret att ha ihjäl dem?

Går den ens att ha i akvarie med måtten 120x46x60?

Växer de fort?

Hur är de med t ex tetror? Bryr sig inte eller mums, aptitretare?

tack på förhand!

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

De som blir kvar blir kvar helt enkelt och det bästa är nog att sälja av dem så det inte blir för många. Köper du lite större kan du kanske se könsskillnad även om det är svårt. De går nog att ha i det akvariet. De växer inte jättefort men på 1-2 år så är har de vuxit på sig så pass att det får ses som fullvuxna, resten av tiden växer de långsammare.Är tetrorna små nog kan de nog slinka ned.

Jag hade nog nöjt mig med 3-4 st och siktat på minst 2 honor. MEn det hänge rpå om du kan se skillnaden...
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Trilska
                    Användare
                    • September 2011
                    • 170

Det blir ett större akvarium med påfågelciklider istället Uppdaterar igen efter flytten!

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Av, påffar. Häftiga små hundar.

///David

Kommentar

Arbetssätt...