If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag såg att ett av mina relativt nya T. eliotti "Rio Manso" par hade lekdräkt för ett par dagar sedan. Jag såg dock inga romkorn. Idag såg jag 20-30 sprattlare till min förvåning. De har väl inte rätt ut leken till 100% (lite få yngel), men det blir kanske bättre nästa gång. Lite roligt att de lekte och att det fungerade hyffsat med tanke på att det går dubbelt så många fiskar i det karet mot vad det kommer att göra om någon vecka när ett av mina 540-liters är städat och klart.
Inte lek på idag men dessa hade jag för några årsen som inte helt oväntat förökade sig som prinsessor gör mest.
På bilderna ser man N. pulcher, en av de aggressivare prinsessorna enligt min mening.
Tekniskt sett inte heller "lek på idag" men har fortfarande kvar en liten batch av dessa, de är dock större idag (har inga nya bilder på dem just nu). Föräldrarna och de resterande ynglen är dock sålda. Detta är en av (om inte den snyggaste möjligtvis med undantag för N. gracilis) snyggaste prinsessorna tycker jag, nämligen N. marunguensis.
Guianacara owroewefi samt 2 par Krobia xinguensis har frisimmande sedan några dar tillbaka. Kan bli yngel en del yngel. Blir nog att köpa ett kar i helgen så jag kan dra upp Guianacarorna.
Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.
Ola, har vi bilder på dessa fiskar i registret fullt ut?
Nej för Amatitlania siquia som inte är honduras red point. För Xiloa har vi bara Topis dykbilder. Jag har fått firrar av Topi. Thomas Regnell har ett gäng som han fick av mig dessutom. Det finns få likheter mellan HRP och siquia xiloa när det gäller färgsättningen förutom vitt och svart.
När det gäller astatotilapian har vi inte med arten men det har ingen annan heller. Mina lär vara de enda existerande i hobbyn. I den här artikeln kallas de A. sp. istället för A. calliptera som jag tidigare kallat dem. http://www.fishecology.ch/publikatio...1_CurrBiol.pdf
Ny Geertsihona som tuggar, får väl se om det går hela vägen. Skulle vara bra med några fler när det bara blev sex från förra. Ser iofs inte ut att vara många den här gången heller.
Nu har jag tömt en hona, två yngel hade hon
De leker i stort sett efter varje vattenbyte men oftast håller tugget bara en vecka. Inte så konstigt kanske för när jag tömde den här så hade hon mycket grus i käften.
Jag har lite grövre grus i ena änden av burken för att sanden ligger inte kvar där. Jag trodde inte att de lekte i den änden eftersom gropen och de lekar jag har sett har gjorts i andra änden. Men det är ju inte så konstigt att det inte blir några yngel när dom simmar runt med gruskorn i käften
Kommentar