Testa om din dator har säkerhetshål
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
bra tips!!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Inga svagheter hos migKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Inte helt "safe" men det beror nog mest på att jag har trådlöst i hemmet. Inte bara en dator som nyttjar det trådlösa...Kommentar
-
Vill bara passa på att kommentera detta område, eftersom jag trots allt jobbar inom it sektorn och just då med it säkerhet.
Denna typ av tester kan ju upplevas som något bra, men man skall alltid fundera både en och två gånger innan man utföra denna typen av tester.
Varför frågar man sig då kanske.
Jo, i just detta fall så är det PTS som står för testen, och det borgar för att det görs som en neutral och opartisk aktör, dvs. de har inget att vinna på att hitta sårbarheter hos dig.
Många andra sidor som har denna typ av tjänster har ett bakomliggande syfte att de vill sälja på dig ett skydd av något slag.
Är det någon av de mer kända spelarna inom säkerhetsindustrin, så kan man nog gissa att de rapporterar säkerhetsläget som det faktiskt är på maskinen.
andra, mindre nogräknade utför en skanning och förslår till och med fel som inte ens finns på maskinen. allt för att sälja sin produkt. Denna typ av produkter kallas scareware, och beter sig mer eller mindre som ett eget virus.
Lite exempel på namn på sådana "virusskydd" är:
Windows Antivirus 2011
XP Antivirus 2008
Security Essentials 2010
Denna typen av sidor med tillhörande program kommer alltid att finnas. Egentligen finns det 3 enkla saker att göra för att slippa att utsätta sin dator för en mängd risker:- Installera de föreslagna säkerhetsuppdateringarna från de programföretag du använder mjukvara ifrån (Microsoft, Adobe mfl.)
- Undvik nedladdad programvara (via torrents, dc etc.) som du inte vet vad den innehåller (en installationsfil kan innehålla legitim programvara+skadlig kod)
- Var alltid kritisk mot sidor och länkar som du besöker eller föreslås besöka
Förhoppningsvis har ni redan full koll på detta, men det är aldrig fel att informera för mycket.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
-
Mycket kloka råd. Jag körde testet just för det var pts bakom det hela.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Inga svagheter hittades i din datormvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Burken var helt säker. Jag kör Avira och Ccleaner. Helt gratis och funkar riktigt bra.
Internet Explorer är en riktigt stor bov i dramat. Maken till säkerhetsrisk får man leta efter. Leta efter en browser som är netscapebaserad som Firefox eller Opera. Då har man eliminerat 95% av alla problem som kan uppstå. De restrerande 5% är att använda sitt sunda förnuft och göra det som herr Draktoft rekomenderar. Hade jag inte vart så feg hade jag kört Ubuntu som operativsystem istället för Windows 7, lat som man är.
http://www.avira.com/en/avira-free-antivirus
Try CCleaner Professional for free. Clean up your PC automatically and increase your performances and online privacy.
Faster, safer and smarter than default browsers. Fully-featured for privacy, security, and so much more. Get the faster, better Opera browser for free.
sigpicKommentar
-
Jag kör Avast antivirus som också är gratis och får väldigt bra reviews.
ccleaner, vad är det?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Ccleaner rensar ut allt onödigt skit din browser och dina program lagrar i datorn. Den stora fördelen med Ccleaner mot andra rensprogram är att valmöjligheterna är väldigt stora för hur du vill att programmet ska ta bort. Många cookies och chachefiler gör din dator väääldig segsigpicKommentar
-
Bra tips.
Tips på bra brandväggar som är gratis?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Jag använder ingen brandvägg, Aviras virusskydd räcker gott. För några hundringar kan du köpa en bredbandsrouter med inbyggd brandvägg som är enligt mig det bästa skyddet som finns. Med den så kan du bestämma exakt vad du vill släppa in eller ut. Bredbandsroutern är en suverän föräldrakontroll också för den är så avancerad och valmöjligheterna är ändlösa.Senast redigerad av Ciklid_Martin; 07 October 2011, 12:09.sigpicKommentar
-
Jo jag har en router, men blev fundersam då jag hade problem med ett program och supporten installerade ett program och med det kunde de rakt av koppla upp sig och fjärrstyra min dator. Dvs de kontaktade min dator(med lokal IP adress 192.168...) bakom routern. Antar att min router är inställt så default skickas trafiken mot min dator, eller skannar det lokala nätet på nåt sätt?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Jag använder ingen brandvägg, Aviras virusskydd räcker gott. För några hundringar kan du köpa en bredbandsrouter med inbyggd brandvägg som är enligt mig det bästa skyddet som finns. Med den så kan du bestämma exakt vad du vill släppa in eller ut. Bredbandsroutern är en suverän föräldrakontroll också för den är så avancerad och valmöjligheterna är ändlösa.
Skulle man däremot skapa ett gäng för "öppna" regler för "vanliga" protokoll och portar (om man har applikationer som kräver detta), så ökar man ju förstås risken. Men det är ju ingen skillnad mot om du behöver göra samma öppningar via den lokalt installerad brandväggsprogramvara.
Risken med en brandväggsmjukvara är istället att den varnar för allt och alla försök in och ut mot internet, för att på så sätt lära sig, men det medför istället ett gäng obekväma frågeställningar till användaren att ta ställning till. Och vad gör då användaren? Klickar OK förstås... för då slipper man ju den jobbiga rutan som kommer fram. Och sedan har man öppnat för all möjlig inkommande trafik.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
Kommentar