Pink's 300L Malawi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Ser bra ut, hur har du byggt den?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Pink_Tess
      Användare
      • February 2011
      • 259

Frigolit, husfix och färgpigment... får väl ta och lacka den också så att jag inte tar dö på nån
      XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• luppe
        Användare
        • February 2006
        • 154

Ursprungligen postat av Pink_Tess
        Frigolit, husfix och färgpigment... får väl ta och lacka den också så att jag inte tar dö på nån
        Akvarielack/livsmedelslack blir bra....
        /Bosse

Kommentar

• Pink_Tess
          Användare
          • February 2011
          • 259

Har hört att en del använder Nordsjö Epolan-V 2-komponents epoxy golv lack. Någon här som har erfarenhet av detta? Har en känsla av att det är ett billigare alternativ om det nu funkar...

Lite övrig update

Fyllde ju år häromdagen vilket innehöll en del trevliga överraskningar.
          Bland annat 50kg St. Eriks sandlådesand 0,1-1mm och 6st lecablock till akvariet.

Har även varit på jakt i förrådet och hittat ett 1800l/h pumphuvud som jag tänkte använda till filterhörnan förutsatt att det funkar.

Bakgrundsfolien är nu beställd från ojzoo.se och dyker förmodligen upp i nästa vecka.

=) // PinkTess
          XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Pink_Tess
            Användare
            • February 2011
            • 259

En liten fundering till... finns det någon chans att vattenpest överlever i karet?

Tänkte annars ha lite crinum och anubias coffefolia. Men vattenpest hade ju varit snyggt. Blir väl inte särskilt biotopriktigt... men jag gillar det
            XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

Det krävs ju en äkta akvarienörd för att bli glad när man får sand och lecastenar i födelsedagspresent

Grattis förresten!!
              Senast redigerad av Erik Österlund; 27 October 2011, 19:05.

Kommentar

• nicson
                Användare
                • January 2010
                • 639

Ursprungligen postat av Pink_Tess
                En liten fundering till... finns det någon chans att vattenpest överlever i karet?

Tänkte annars ha lite crinum och anubias coffefolia. Men vattenpest hade ju varit snyggt. Blir väl inte särskilt biotopriktigt... men jag gillar det
                Elodea densa (vattenpest) förekommer i Malawisjön (liksom Tanganyika). I själva verket finns den på alla kontinenter (med reservation för Australien).

Kommentar

• Pink_Tess
                  Användare
                  • February 2011
                  • 259

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Det krävs ju en äkta akvarienörd för att bli glad när man får sand och lecastenar i födelsedagspresent

Grattis förresten!!
                  Haha jo precis... Folk tycker jag är bra flummig som är så glad över dessa ting

Tack så mycket =)
                  XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Pink_Tess
                    Användare
                    • February 2011
                    • 259

Ursprungligen postat av nicson
                    Elodea densa (vattenpest) förekommer i Malawisjön (liksom Tanganyika). I själva verket finns den på alla kontinenter (med reservation för Australien).
                    Där ser man... ja det är ju värt att testa iaf.. märker ju om det blir krubb eller massakerat
                    XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Pink_Tess
                      Användare
                      • February 2011
                      • 259

Har förresten läst lite fler trådar om epolan-v golvlacket jag tänkte använda... verkar vara safe
                      XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Pink_Tess
                        Användare
                        • February 2011
                        • 259

Då har man varit ute på en liten akvarietur i verkligheten...

Kollat runt på lite olika fiskar hos bland annat Nol och lite andra ställen runtom Göteborg.

De fiskar som drog till sig uppmärksamhet skiljer väl sig lite mot de jag tittat på tidigare.

Metriaclima sp. "zebra gold" med OB honor var riktigt snygga likaså Metriaclima sp. "zebra slim" som fanns i MB/OB variant.

Något annat jag föll som en fura för var Protomelas taeniolatus (Namalenje) är ju dock i största laget... försäljaren trodde dock att ett par eller en trio inte skulle vara några problem i ett 300L.

Sen var även Pseudotropheus flavus riktigt snygga... och Labeotropheus trewavasae , Thumbi West var riktigt fina de med...

Ja inte lätt det här, någon som tror att det skulle gå att kombinera ihop någon/några av de här arterna till någon vettig fisksammansättning i mitt lilla kar?
                        XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Pink_Tess
                          Användare
                          • February 2011
                          • 259

Lite progress...

Välkomna till "Pinks fairytale forest reef"

Nästa steg är att lacka & kapa modulen samt silikona fast den och fästa bakgrundsfolien (den orangea alltså ). Tvätta karet innan allt det där förstås..
                          Sen är det bara att köra igång... kompletterat upp ytterfiltret med nytt inloppsset och hittat ett pumphuvud på 1800L samt att jag har en massa filtermatta och vp rör... sand och korallgrus finns.. stenen ska bara tvättas.. anubias finns... ja då ska vi bara välja fisk sen också (hintar om inlägget ovan )
                          XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Erik Österlund
                            Användare
                            • January 2005
                            • 3788

Min erfarenhet av P. Taeniolatus är att de kan vara lite stökiga. De funkar med Mbuna men jag vet inte om jag skulle valt dom till en burk på 300 liter direkt.

Kommentar

• Pink_Tess
                              Användare
                              • February 2011
                              • 259

Var det jag tänkte... men ska nog satsa på någon av zebrorna jag nämde iaf så får vi se vad det blir för ngt mer
                              XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Pink_Tess
                                Användare
                                • February 2011
                                • 259

Finns det någon ciklid i lämpligare storlek med brun/grå/naturfärgade honor? Mest honorna som jag tyckte var häftiga haha
                                XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

Arbetssätt...