Som man ser en del diskussioner och bilder på ute på nätet. Viken art är det? Hittar den inte i fishbase?
Australoheros Oblongum
Kollaps
X
-
Australoheros Oblongum
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetTaggar: Ingen -
-
Theraps microphthalmus?
oblongus, Heros Günther [A.] 1867:602 [Proceedings of the General Meetings for Scientific Business of the Zoological Society of London 1866 (pt 3); ref. 1984] Río Motagua, Guatemala. Syntypes: (2) ?BMNH 1865.6.10.11 (1), 1865.4.29.71-72 (2). Described in more detail in Günther 1868:464 [ref. 1944]. If microphthalmus should decline needs research. •Synonym of Cichlasoma microphthalmus (Günther 1862) -- (Conkel 1993:159 [ref. 22949]). •Synonym of Vieja microphthalma (Günther 1862) -- (Kullander in Reis et al. 2003:646 [ref. 27061] as microphthalmus). •Synonym of Teraps microphthalmus (Günther 1862) -- (McMahan et al. 2010:1299 [ref. 31111] as microphthalma based on generic placement of microphthalma) Current status: Synonym of Theraps microphthalmus (Günther 1862). Cichlidae: Cichlinae. Habitat: freshwater.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Kommentar
-
Det undrar jag också
Om jag söker på oblongus på fishbase så är den enda ciklidträffen heros oblongus och den verkar numer heta microthalmus.
Jag överhuvudtaget inte kollat bilder då jag bet ej.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Men den du menar Australoheros oblongus är inte microphtalmus du sett diskussioner och bilder på nätet väl?CAKommentar
-
Nej knappast, jag är ute efter vilken art det egentligen är man menar när man talar om den i ämnesradenKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Det jag förmodar man avser med oblongus är en sydamerikansk ciklid som är närbesläktad med Australoheros facetus "Chancito", så den hör till Australoheros men jag vet inte om den är vetenskapligt beskriven som "oblongus" eller om den har ett annat namn.
Här finns bilder och i sista inlägget hänvisas till en pdf. som illustrerar att flera Australoheros (närbesläktade facetus) är lika varandra, så det är inte säkert att alla refererar till samma art i trådarna på nätet
Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.Kommentar
-
Tack, jo det var ungefär så långt jag kunde komma, ingen officiell art med andra ord.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Kommentar