Sedan ett par månader så har jag haft fyra stycken (två par)A. Nijsseni i ett 160l kar. Den första hanen trilla av pinn efter en käkskada som troligtvis hade uppstått i slags mål med den dominanta hannen. Hanne nr två dog förra veckan efter ha varit försvunnen i en tre, fyra dagar. Han var fullt utfärgad när jag hittade honom med en mage full med mat alltså en till det yttre frisk fisk för en lekman som jag. Nu har den dominanta honan börja visa upp symtom som jag aldrig såg hos hannen. Hon kan inte stänga munnen, den står på glänt om man säger så. Hon har som små vita sår eller utslag runt munnen och hon andas hårt.
I burken går Två L-malar (190, 204), A cacatuoides par, 10 st. Rosen tetror, tio st dolkstickstetror, sju st Corysar och tre st siamesiska algätare. Ingen fisk är över tio cm. De andra invånarna i burken är inte eftersatta och äter som hästar.
Jag har ett Eheim ytterfilter som pumpar 1000l/tim med strilrör och ett nytt vattenprov för bara några minuter sen visade ingen nitrat/nitrit, totalhårdhet på 4 och ett Ph på 6. Burken har varit igång sedan i Juli i år.
Den senaste månaden så har jag haft ett rejält utbrott av sniglar och har börja byta 50% vatten var fjärde dag ungefär.
Tacksam för all hjälp och visdom jag kan få på detta eminenta forum.
I burken går Två L-malar (190, 204), A cacatuoides par, 10 st. Rosen tetror, tio st dolkstickstetror, sju st Corysar och tre st siamesiska algätare. Ingen fisk är över tio cm. De andra invånarna i burken är inte eftersatta och äter som hästar.
Jag har ett Eheim ytterfilter som pumpar 1000l/tim med strilrör och ett nytt vattenprov för bara några minuter sen visade ingen nitrat/nitrit, totalhårdhet på 4 och ett Ph på 6. Burken har varit igång sedan i Juli i år.
Den senaste månaden så har jag haft ett rejält utbrott av sniglar och har börja byta 50% vatten var fjärde dag ungefär.
Tacksam för all hjälp och visdom jag kan få på detta eminenta forum.
Kommentar