Detta är riktigt förvirrande "Partikel rörde sig snabbare än ljus" http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/p...abbare-an-ljus Jag utgår från att de har accelererat en partikel från under ljushastighet till över ljushastighet vilket enligt Einstein skulle kräva oändligt mycket energi. Går inte tiden baklänges i neutrinon också om den har högre hastighet än ljuset? Fast det är förstås enligt teorin som säger att det är omöjligt...
Einstein hade fel
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Det har under många årtionden kommit in rapporter om information som färdas snabbare än ljuset ännu har inget fått laga kraft då att säga, men teorier har ju reviderats förr. Detta är mitt område om jag blir riktigt sugen att läsa artikeln noggrant.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag har funderat på om inte tid är flerdimensionell. Dock har ingen av de fysiker jag föreslagit det för helt kunnat avfärda det.Kommentar
-
Kan du fördjupa tanken där med tiden, låter intressant.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Om man definerar tiden som sönderfall och värmeutjämning så kan en partikel ha negativ tid men då måste den väga nästan noll. O om vikten tilltar vilket borde vara fallet med negativ tid så är ju en sådan partikel mycke kortlivad. Mao så fort den får vikt så faller den sönder och tiden går framåt.
Men visst Hawking visade ju att svarta hål sänder ut energi o menar att det finns vita hål så visst är det lite förvirrande.
En rolig bok i ämnet är Svarta hål och universums framtid. Ganska lättläst om man har lugn och ro runt sig.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Annars tycker jag att Brainteorierna är mycket tilltalande, ja gillar iden, det är liksom lite förtrollande och trevlig teori.
Det gick en bra programserie på kunskapskanalen såg ni den?Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Med denna delen av fysikens får man aldrig glömma att det är ett väldigt interaktivt arbete som i mångt och mycket är baserat på en teori och när den inte helt stämmer måste modellen ändras och ofta kräver det att nya "partiklar" måste finnas med vissa egenskaper. Sedan söker man bevis för att partikeln verkligen finns. Sedan går detta vidare på samma sätt.
När man talar om ljuset som den maximala hastigheten är det inte partiklar man menar utan ett vidare begrepp i form av information.
Heisenbergs osäkerhetsrelation i kvantmekaniken har öppnat för möjligheten till information som färdas med oändlig hastighet, men då kommer frågan om vad information egentligen är.
Man kan tänka sig det som energi i vågor dom ibland tar ut varandra enligt superpositionsprincipen. Dvs även om ingen energi/information kan mätas så har den redan färdats dit så att sägs.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Jaha så kul fick man kanske inte ha, men en glappande fiberkabel är väl ändå att ta i? Fast hoppet är det sista som lämnar människan. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4980008Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Nu är det fastslaget. Einstein har fortfarande rätt http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/n...bare-an-ljusetMed vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar