Heter det inte Amphilohus? (samt Vieja R.I.P.)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinH
    Användare
    • August 2008
    • 2150

Ola skrev:
    "FishBase är en snarare en konsensusdatabas och därmed långsammare. Om man "vet" att det är kontroversiellt (troligen/kanske kommer att ändras) så låter man det vara ungefär."

Vet inte riktigt hur man ska tolka det?

Så att det skulle vara det som gäller tillsvidare för det står så på fishbase vet jag inte!
    CA

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem

• September 2009
      • 22826

Vad ska vi då gå efter? Vi kan ju inte heller svänga hit och dit för att det kommer en avhandling som pekar på något annat.
      Lite tröghet är väl bra?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

Det var bättre på den gamla goda tiden när alla tillhörde Cichlasoma, det enda vi behövde hålla ordning på var efternamnet.
        För det kan vi väl? ... eller....?
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Rivulatus
          Användare
          • December 2002
          • 811

Fishbase är långsam av ett syfte.. Taxonomiska rapporter kommer och går men det är inte alla som får fäste (detta kan säkert Ola också intyga om).

Viejarevideringen är bara en i raden t.ex. som grundade mest i att motbevisa släktets monofyli. Nu lyckades det väll (genom att jämföra cyt-b) men då funkar det så att arterna hamnar då i sina ursprungssläkten (de som de först blev beskrivna som) allt annat är bara förslag som måste bevisas etc. etc.. Så där är en bra funktion med fishbases tröghet annars skulle fiskarna byta namn om vart annat hela tiden
          Senast redigerad av Rivulatus; 21 September 2011, 17:47.
          SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• Erik Åhlander
            • September 2006
            • 796

Ursprungligen postat av jinnarparen
            Det var bättre på den gamla goda tiden när alla tillhörde Cichlasoma, det enda vi behövde hålla ordning på var efternamnet.
            I början på 1970-talet när jag gick i gymnasiet så skrev jag en uppsats (specialarbete hette det då) om släktet Cichlasoma, vilka arter som fanns och vilka synonymer (jo, jag var knäpp redan då...). Och, näää, det var inte bättre förr! Rörigt och obegripligt. Det enda som möjligen gjorde det lättare var att det var mycket färre arter att hålla reda på.

Kommentar

• RobinH
              Användare
              • August 2008
              • 2150

Då kan vi väl röra runt lite i artregistret nu då! eller?

CA

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem

• September 2009
                • 22826

Ja det är väl en legitim fråga. I min ögon så borde vi göra det. Väldigt enkelt dessutom.

Kanske i samband med en artikel i CB4?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Rivulatus
                  Användare
                  • December 2002
                  • 811

Om någon litterärt kunnig vill så kan den få skriva om min uppsatts till en artikel som tar upp just denna revidering av Vieja om ni inte hittar någon bra dvs (själv har jag verkligen inte tid..).
                  SA:

Kommentar

• nicson
                    Användare
                    • January 2010
                    • 639

Ursprungligen postat av jinnarparen
                    Kommande generationer kommer att ranka orakel som minns de gamla Cichlasoma-namnen högt. Ungefär som språkvetare som behärskar gamla döda språk. Universiteten i Lund, Göteborg o Uppsala kommer sannolikt att slåss om en taxonomisk professur i ämnet. Häng i...

Kommentar

• Ola Svensson
                      • April 2002
                      • 14633

Ursprungligen postat av Rivulatus
                      Om någon litterärt kunnig vill så kan den få skriva om min uppsatts till en artikel som tar upp just denna revidering av Vieja om ni inte hittar någon bra dvs (själv har jag verkligen inte tid..).
                      Är den på svenska eller engelska? Vi kan korrläsa den hårt och försvenska vetenskapliga termer. Kanske kan vi få Erik att kolla att du förstått det hela rätt. Vad säger du Erik
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                        • April 2002
                        • 14633

Ursprungligen postat av RobinH
                        Ja Jag har inte hittat så mycket om det men något jag tycker är konstigt är att en som Willem Heijns använder namnet Astatheros till rostratus och robertsoni och chuco microphthalmus?
                        Om dom namnen nu inte varit giltiga!

http://www.cichlidae.com/forum/viewt...hp?f=79&t=4638
                        Willem har använt namnen som Rican använde. Jag vet inte varför inte CoF och sedan FishBase använder dessa namn. Rimligen kan det bero på någon oklarhet och att det anses för tidigt att spika det. Jämför t ex med Cryptoheros som skyddes som pesten tills det fick stöd och användes i Smither-Sotos revision (då zebracikliderna kallades Amatitlania).
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Rivulatus
                          Användare
                          • December 2002
                          • 811

Den är på svenska och den står till ert förfogande om ni vill använda den. Det är ju ingen stor uppsatts utan bara något jag plitade ihop till zoofysen..
                          SA:

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem

• September 2009
                            • 22826

Något för CB?

///David

Kommentar

• Rivulatus
                              Användare
                              • December 2002
                              • 811

Vet inte men har skickat vidare den till Ola så kan ni kika på om ni kan använda den.
                              SA:

Kommentar

• RobinH
                                Användare
                                • August 2008
                                • 2150

Eftersom vi snackat lite om just fishbase i denna tråd så var det ju lite passande med detta inlägg efter att jag kollade lite på fishbase och såg detta!

en krokig Bocourti som tydligen ska likna en bulleri??? seriösa!
                                eller kan vem som helst skicka in foto till dom utan att dom verkligen kollar vad det är för art?
                                CA

Kommentar

Arbetssätt...