If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
C. microlepidothus Kasai saluförs och är ingen ny fisk.
Den är beskriven men saknar hänvisning till fångstplats.
Dock känner jag inte till någon annan endemisk firre/färgvariant från just Kasai.
Vad jag har hittat såhär långt är att C. micro. Kassei beskrevs som nyhet i okt 2008 på Cichlid news.com
Med fångstplats Kassei utmed Congos kust. (inget mer specifikt)
Det skulle vara intressant och veta mer om denna fångstplats/ställe då det finns så ytterst lite information.
99,9% av alla Kassei är med fångstplats namnet Kasai när man googlar på det så en namnförvirring finns det oxå.
Pratade med Ad Konings idag angående förvirringen (min) över fångsplatsen Kassei.
Ad var mycket tydlig med att påpeka att något fångsplats med detta namn inte existerar utan det är en region på torra land.
Inte helt ovanligt att man fejkar fångstnamn för att dölja ursprunget.
Ad trodde att någonstans i norra Kongo kunde vara troligt att denna firre är fångad och kanske rent av i Pemba.
Så denna namn förvirrings fråga verkar ha fått ett svar.
Ads mini-föredrad från idag handlade just om norra Tanganyika sjön så timingen kunde inte vara bättre.
Ad nämnde något om Kasai i sitt föredrag på stämman, dock så ville min lilla dotter ha uppmärksamhet samtidigt så jag fattade inte om det låg i Kongo eller Burundi.
Kommentar