Varför? NCS? (Dokusåpa)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #31
    "Annars: jag tycker det är hundra gånger bättre med ett öppet forum än ett där moderatorer tar bort och censurerar inlägg. Vilket ju ibland faktiskt sker på ciklid.se. Vilket ju är ett förbaskat ofog om jag får säga min mening"

    Har du något exempel som du ogillar? Det jag tar bort är antingen annonser (ska in under köp och sälj) dubbla inlägg och inlägg som är personangrepp på gränsen till brottsliga (om de inte är riktade till någon ansvarig, då får de ofta ligga kvar). Diskussioner som slutar med att personerna bara "skriker" åt varandra brukar rensas, ofta på minst den enes begäran. Rasism, sexism od. tas också bort. De som har blivit uteslutna har betett sig mycket mycket grovt och ibland brottsligt. Just nu finns det ingen som ens är i närheten. NCS är juridiskt ansvariga för allt som skrivs på sidan så forumet kan aldrig bli helt "fritt".

    En sak till. Ni som argumenterar att det är den upprörda motagaren av ett hårt argument som gjort fel. Har inte båda gjort fel? Du som blev upprörd: Var det verkligen meningen tror du? Fundera en stund och skriv sedan ditt inlägg. Du som upprörde: Var det inte ditt fel också? Är det så svårt att skriva "det var inte så jag menade" och bli lite tillmötesgående för allas trevnads skull?

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

      #32
      citat:Märk väl, Mike_Noren, jag har INTE proklamerat uteslutning av någon medlem...bara en önskad tolerans och ödmjukhet till andra medlemmars åsikter.
      Hm. I ditt inledande inlägg argumenterade du för att NCS skulle "göra något" åt de personer som enligt dig "förstör på forumet för andra medlemmar".

      Om du inte vill att de skall kicka dessa personer, vad är det du vill att NCS skall göra? Censurera?

      (Det är också lite ironiskt att du i en tråd som handlar om att du vill få folk kickade eller censurerade för att du inte tycker om deras åsikter, talar om "ökad tolerans och ödmjukhet inför andra medlemmars åsikter". Vad du efterlyser är minskad tolerans, från NCS sida.)

      citat:Man kan inte behandla andra dåligt bara för att de inte tycker lika eller inte har lika förutsättningar till att utöva denna hobby
      Lättare att säga än att leva efter. Kommer du ihåg ditt svar till hutti i denna tråd? Du var väldigt nedlåtande mot honom för att han inte tyckte som du.

      Vad han faktiskt sa var att han inte tyckte att "folk som förstör på forumet" var ett problem, och att alla borde ha rätt att uttrycka sin åsikt fritt, förutsatt att de vårdade språket och inte gick till personangrepp. Det är tolerans.

      Jag själv är något mindre tolerant; jag tycker inte att medvetet spridande av falsk information bör vara tillåtet, särskilt inte när de ges till nybörjare.

      citaten bedömning får stå för dig.
      O ja. Jag känner honom. Han är definitivt en elak sk!tstövel.




      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #33
        citatet jag tar bort är antingen annonser (ska in under köp och sälj) dubbla inlägg och inlägg som är personangrepp på gränsen till brottsliga (om de inte är riktade till någon ansvarig, då får de ofta ligga kvar). Diskussioner som slutar med att personerna bara "skriker" åt varandra brukar rensas, ofta på minst den enes begäran. Rasism, sexism od. tas också bort. De som har blivit uteslutna har betett sig mycket mycket grovt och ibland brottsligt.
        Jag, personligen, tycker det låter som en alldeles perfekt nivå.

        citat:En sak till. Ni som argumenterar att det är den upprörda motagaren av ett hårt argument som gjort fel. Har inte båda gjort fel?
        Ofta är det så, men inte alltid. Det är omöjligt att skriva så att inte nån, nånstans, kan bli upprörd; dels för att det finns väldigt lättstötta människor, dels för att det är omöjligt att veta vad folk kan bli upprörda över. Trots vad man kan tro när man läser kvällstidningarnas senaste moralpanik, så har man faktiskt inte rätt att kräva att aldrig bli upprörd över andra människors åsikter.


        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • October 2002
          • 405

          #34
          Tack då är jag alltså en myt (inte illa).
          Det är möjligt att jag låter nedlåtande över vissa saker som slangar runt radiatorer Tilapia i 10c m.m.m.m.
          Men jag står för mina åsikter och tycker det är märkligt att i princip bli hotad med uteslutning därför att man ogillar Kjell Fohrmans filtermatta.
          Att ordföranden i NCS kan sänka sig till den låga nivån som han gjorde när han tyckte att jag "djävlades" därför att jag anser att kvalitet kostar och tycker "blå filtermatta" är kass är helt obegripligt.
          Jag respekterar andras åsikter går inte till personangrepp som en hel del andra gör här på forumet.
          Om ett forum skall vara fungera måste olika åsikter vädras och debatten hållas levande annars blir det en klubb för inbördes beundran vilket vissa tycks vilja att NCS skall vara.(Tyck som oss, är Du nybörjare lyssna på oss, det är endast denna (våra gemensamma åsikt) som räknas.)
          Jag kommer inte att debattera mer här (jag lovar!!)så Stefan,Mike;Kjell m.fl sitt och vältra Er i Er egen förträfflighet hoppas att inga inlägg kommer att verka nedlåtande mot Er eller gå emot Era åsikter.
          Tack för mig.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #35
            Mike_Noren skrev:

            citat:
            Hm. I ditt inledande inlägg argumenterade du för att NCS skulle "göra något" åt de personer som enligt dig "förstör på forumet för andra medlemmar".

            Om du inte vill att de skall kicka dessa personer, vad är det du vill att NCS skall göra? Censurera?

            (Det är också lite ironiskt att du i en tråd som handlar om att du vill få folk kickade eller censurerade för att du inte tycker om deras åsikter, talar om "ökad tolerans och ödmjukhet inför andra medlemmars åsikter". Vad du efterlyser är minskad tolerans, från NCS sida.)
            Man behöver inte "kicka" folk bara för att de stör i forumet! NCS kan skicka mail eller gå in i forumet med en vädjan om bättre agerande. I slutändan är det NCS och ingen annan som beslutar vad som skall göras, inte jag...och inte du.
            Det är du, Mike_Noren, som alltid tolkar mina inlägg som du vill...det finns inget skrivet om att jag vill att NCS skall censurera eller kicka folk så det där är bara påhitt.

            Jag har absolut inget emot att andra tycker olika som jag, det är enbart stimulerande med diskussion och förhoppningsvis kan jag lära mig något nytt via den diskussionen.
            Det är tonen i svaren, arrogansen och själva diskussionen som stör mig. Läs mina inlägg innan du skriver det du skriver, Mike_Noren.

            NCS har ett ansvar för denna sida och för dess medlemmar. Jag håller med Ola Svensson att det inte finns någon som är i närheten av uteslutning. Det är inte det jag velat med detta för då vore denna diskussion onödig.

            Mike_Noren skrev:

            citat:Lättare att säga än att leva efter. Kommer du ihåg ditt svar till hutti i denna tråd? Du var väldigt nedlåtande mot honom för att han inte tyckte som du.
            Jag kommer mycket väl ihåg mitt svar. "Väldigt nedlåtande" tycker jag är en saftig överdrift. Jag fick känslan av "Man ska inte kasta sten i glashus...". Nedan redovisas "hutti´s" svar på mitt första inlägg:

            citat:?? Ursäkta men,åsikter får alla ha,eller?Sålänge inga personangrepp förekommer eller "fula" ord,Tycker bara: att ger man sig in i leken får man leken tåla,och inte ta till lipen bara för att nån inte tycker det samma som en själv,för att ha ett levande forum måste man stå ut med detta,för ett forum är till för att diskutera saker och debattera saker,inte för att tycka likadant alltid,Sen kommer man aldrig ifrån vissa personers "stresstålighet" som börjar lipa vid minsta motgång o hojtar om förbud o lösen o dyl,utan följ bara regeln inga person angrepp "fula" ord så löser sig det mesta!!!
            Detta är en anklagelse att jag skulle vara en som tar till lipen direkt jag får minsta motgång. Den är inte generaliserande utan riktad mot mig. Att sedan sitta och skriva "åsikter får alla ha, eller?" när det är just det jag vill. Det är väl uppenbart att jag vill ha mer förståelse för andras åsikter.

            Jag ville ha en konstruktiv diskussion här där ALLA (inkl mig) kunde rannsaka sig själv och kanske inse vilket beteende som förts här. Jag ville ta denna diskussion nu, då jag verkligen inte vill se en större försämring.

            Att kommentera ett inlägg med "Citatet talar för sig självt" var kanske inte så bra, och om någon tagit illa upp så ber jag om ursäkt för detta. Jag måste däremot säga att den kommentaren var väl oerhört mycket tamare än vad vissa andra printat ned på detta forum.

            Varför är det bara vissa "speciella" debattörer på detta ämne som svarar? Kan det vara så enkelt att de "speciella" känner sig träffade? Jag har givetvis en del i detta och kommer att försöka hålla en godare ton samt en mer öppenhet för andra människors åsikter. Däremot kan jag inte ta emot ord när man blir feltolkad eller missförstådd. Då måste jag ingripa. Jag skall däremot försöka att inte ge mig in i en diskussion där inget konstruktivt framkommer.

            Jag hoppas att denna diskussion gör att vi nu kan avsluta onödigt tjafs på detta forumet och koncentrera oss mer på det vi egentligen är här för...

            Stefan

            375L Malawi
            2st 105L
            Ungdjur/Yngel
            1st 16L Yngel

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #36
              bs skrev:

              citat:Jag kommer inte att debattera mer här (jag lovar!!)så Stefan,Mike;Kjell m.fl sitt och vältra Er i Er egen förträfflighet hoppas att inga inlägg kommer att verka nedlåtande mot Er eller gå emot Era åsikter.
              Jag har inget emot dig, bs, om du håller dig till fakta och till det saken handlar om. Att dina inlägg är kontroversiella medför också kritik. Det får man vara medveten om ifall man vill sticka ut hakan. En del kommentarer som du gjort attackerar näst intill allas uppfattning om akvaristiken. Att sedan även attackera NCS och dess styrelsemedlemmar samt även andra medlemmar nu känns mer som om du skulle vara i ett personligt korståg emot allt och alla här på ciklid.se.

              Att jag skulle vältra mig i min egna förträfflighet?...ser du inte provokationen i denna kommentar? Den är enbart onödig.

              Ge med dig av det du kan, och lär av det andra kan ge dig...

              Stefan

              375L Malawi
              2st 105L
              Ungdjur/Yngel
              1st 16L Yngel

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • August 2002
                • 330

                #37
                citatet talar för sig själv:ja,men det gjorde det tydligen inte för alla,för du tog det personligen,du ser,det är svårt att uttrycka sig i skrift,det finns alltid nån som känner sig trampad på,så jag tror att man måste "svälja" lite i ett diskutions forum,annars så spårar det ur snabbt,det som är god ton för dig, är det inte för mig osv.man måste ha ENKLA regler att följa,tex alla svordommar,könsord,rasistisk,sen sånt som inte faller under dom enkla reglerna,det får man ta.annars kommer det bli ett ändlöst tjaffsande om ingenting.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #38
                  Visst...jag håller med dig om det mesta.

                  Tyvärr så har vi inte samma uppfattning om det du skrev i ditt första inlägg här som jag hänvisat till. Det var personligt riktat. Det var i en sarkastisk ton och blev därför också besvarat med sarkastisk ton.

                  Stefan

                  375L Malawi
                  2st 105L
                  Ungdjur/Yngel
                  1st 16L Yngel

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

                    #39
                    citat:
                    Mike_Noren skrev:

                    citat:
                    Hm. I ditt inledande inlägg argumenterade du för att NCS skulle "göra något" åt de personer som enligt dig "förstör på forumet för andra medlemmar".

                    Om du inte vill att de skall kicka dessa personer, vad är det du vill att NCS skall göra? Censurera?
                    Man behöver inte "kicka" folk bara för att de stör i forumet! NCS kan skicka mail eller gå in i forumet med en vädjan om bättre agerande. I slutändan är det NCS och ingen annan som beslutar vad som skall göras, inte jag...och inte du.
                    Det är du, Mike_Noren, som alltid tolkar mina inlägg som du vill...det finns inget skrivet om att jag vill att NCS skall censurera eller kicka folk så det där är bara påhitt.
                    Jag [u]frågade</u> vad det var för åtgärder det var du ville att NCS skulle ta.

                    Är det alltså korrekt uppfattat att du vill att NCS skall "göra något", men du vill inte specifiera vad, mot "de som förstör", men du vill inte specifiera vilka?

                    Lite specifikare uppgifter skulle göra diskussionen enklare.

                    citat:
                    Det är tonen i svaren, arrogansen och själva diskussionen som stör mig. Läs mina inlägg innan du skriver det du skriver, Mike_Noren.
                    Jag försäkrar att jag läser dem innan jag svarar, men det är också allt jag kan göra: jag vet inte vad du egentligen menade eller ville säga, jag ser bara vad du har skrivit.

                    citat:Jag kommer mycket väl ihåg mitt svar. "Väldigt nedlåtande" tycker jag är en saftig överdrift. Jag fick känslan av "Man ska inte kasta sten i glashus...". Nedan redovisas "hutti´s" svar på mitt första inlägg:

                    citat:?? Ursäkta men,åsikter får alla ha,eller?Sålänge inga personangrepp förekommer eller "fula" ord,Tycker bara: att ger man sig in i leken får man leken tåla,och inte ta till lipen bara för att nån inte tycker det samma som en själv,för att ha ett levande forum måste man stå ut med detta,för ett forum är till för att diskutera saker och debattera saker,inte för att tycka likadant alltid,Sen kommer man aldrig ifrån vissa personers "stresstålighet" som börjar lipa vid minsta motgång o hojtar om förbud o lösen o dyl,utan följ bara regeln inga person angrepp "fula" ord så löser sig det mesta!!!
                    Detta är en anklagelse att jag skulle vara en som tar till lipen direkt jag får minsta motgång. Den är inte generaliserande utan riktad mot mig.
                    Jag kan helt ärligt säga att inte förrän nu inser jag att huttis lipsill-funderingar kan uppfattas som en referens till dig. Jag vet ju inte, det kanske det var, men jag uppfattade alltså inte alls huttis inlägg som ett angrepp på dig, utan just som att han generellt ansåg att de som inte klarade hettan borde gå ut ur bastun... Det var därför jag upplevde ditt svar som så oprovocerat nedlåtande.

                    citat:Varför är det bara vissa "speciella" debattörer på detta ämne som svarar? Kan det vara så enkelt att de "speciella" känner sig träffade?
                    I mitt, och bs, fall, så är vi träffade. Men jag skall ta och vara lite tyst och låta andra tala. I alla fall försöka vara lite tyst. Jag lovar ingenting.



                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #40
                      Mike_Noren skrev:

                      citat:Är det alltså korrekt uppfattat att du vill att NCS skall "göra något", men du vill inte specifiera vad, mot "de som förstör", men du vill inte specifiera vilka?

                      Lite specifikare uppgifter skulle göra diskussionen enklare.
                      Jag själv skrev tidigare (innan ovanstående inlägg) detta:

                      citat:Man behöver inte "kicka" folk bara för att de stör i forumet! NCS kan skicka mail eller gå in i forumet med en vädjan om bättre agerande. I slutändan är det NCS och ingen annan som beslutar vad som skall göras, inte jag...och inte du.
                      Skriver jag inte här vad jag tycker NCS borde göra mot de som förstör i en diskussion på forumet?
                      Jag vill inte "hänga" ut någon här på forumet utan meningen var att alla skulle tänka efter om den ton som används i en del diskussioner är skälig...om den fakta man skriver i vissa forum kan verifieras som riktig fakta eller enbart påhitt.

                      Jag är ytterst tveksam om du verkligen läser mina inlägg eller om du redan från början bestämt dig för att du ska till vilket pris som helst nita mig så fort du kan med kommentarer, Mike_Noren.

                      Stefan

                      375L Malawi
                      2st 105L
                      Ungdjur/Yngel
                      1st 16L Yngel

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #41
                        En önskan ifrån min sida är nu att vi avslutar denna diskussion då den inte går att utveckla mer som jag känner det och att vi då återgår till det som vi verkligen besöker detta forum för.

                        Vänliga hälsningar,

                        Stefan

                        375L Malawi
                        2st 105L
                        Ungdjur/Yngel
                        1st 16L Yngel

                        Kommentar

                        • Venflon
                          Användare
                          • March 2003
                          • 9

                          #42
                          Hej
                          Efter att akvarieintresset plötsligt har ökat efter några års vila, så hamnade jag här. Jag är deltagare i många olika forum på näter(andra ämnen) och tycker generellt att det är en bra nivå på forumet. Det jag kan tycka som är mindre bra är några inlägg som:

                          1.Inte håller sig inom givna ämnen, tex euforiska beskrivningar an en affärs sortiment i sydamerika delen.

                          2. När personer föreslår saker som strider mot beprövad vetenskap men som inte följer upp frågor eller kan motivera varför. Det minsta man kan begära är att personen då skriver utförliga observationer istället för att ta till sandlådebetende som försvar. Exempel i Foder tråden där Ola fick mindre bra benötande eller i en diskus tråd där någon föreslog att rötter ändrade diskusars betende annorlunda jämfört med stenar i akvariet. Istället för att förklara varför så "försvann" författaren.

                          3. Vet man inte något så skall man inte svara. Jag har sett flera inlägg där personer som inte vet vad dom talar om lägger inlägg efter inlägg. Låt personer som har erfarenhet av ämnet svara.

                          Annars måste jag tacka för en trevlig mötesplats på Nätet.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #43
                            citat:Exempel i Foder tråden där Ola fick mindre bra benötande
                            Jag måste vara extremt härdad eftersom jag inte uppfattade det så.

                            Några råd till alla (påminner om de jag gett innan) är att hela tiden tänka "var det verkligen mig/så där han menade?". När man skriver, [u]försök</u> att skriva så att det inte kan missuppfattas. Om det missuppfattas, svara och rätta till "det var inte så jag menade". Om det inte finns en gemytlig ton i tråden, låt bli att tjafsa för mycket. Nöj dig med ett långt förklarande svar och sluta sedan om det blir otrevligt. Kräv inte att få sista ordet. Med tjafs menar jag att man skriver samma sak om och om igen fast ilsknare. Tjafs leder till att folk blir arga och det leder även till att folk som varit aktiva på forumet slutar.

                            Fodertråden tyckte jag nog inte var så tjafsig och alla försökte förklara vad de menade. Jag tror nog inte att någon var speciellt irriterad när vi slutade.

                            Mvh.

                            Ola
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            Arbetssätt...