Vore lite kul att se bilder på dina kar och Fiskar Fildur!
Vattenbyten och Uaru F
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Kommentar
-
Hahaha, jag var för sent ute med andra ord...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Ett tips till: Sven Fornbäcks artikel om hur han odlade altum innehåller mycket visdom. Sven var i Atabapo och studerade altum på plats, sedan gjorde han sina odlingsförsök. Han gjorde rätt, han fångade levande foder nästan varje dag, han hade tålamod att fortsätta fast inget hände, och troligen hade han dessutom en rejäl portion tur, för han lyckades aldrig göra om sin bedrift. Alla som är roade av att hålla och odla knepig svartvattensfisk borde läsa den.Kommentar
-
Ett tips till: Sven Fornbäcks artikel om hur han odlade altum innehåller mycket visdom. Sven var i Atabapo och studerade altum på plats, sedan gjorde han sina odlingsförsök. Han gjorde rätt, han fångade levande foder nästan varje dag, han hade tålamod att fortsätta fast inget hände, och troligen hade han dessutom en rejäl portion tur, för han lyckades aldrig göra om sin bedrift. Alla som är roade av att hålla och odla knepig svartvattensfisk borde läsa den.Troffar, centralamerika och sydamerika.Kommentar
-
Införskaffade helt nya tester för att öka tillförlitligheten.
pH: 6.5
gh: 4.0
kh: 3.0
temp: 30C
Nitrit och nitrat: ej mätbart
Inte bytt något vatten sista få dagarna men inte någon större förbättring (om ens någon).
Men de äter en grabbnäve hornsäv om dagen + röda mygg + pellets + några crystal red räkor, så aptiten är god.
Jag ska köpa mätredskap för salthalten om det kan vara den som är för hög.
Imorgon ska jag byta vatten precis som jag har gjort förut och mäta värden före och efter för att se om jag kan märka någon stor svängning. Men jag börjar tro att de är sjuka (tarmparasiter?) + att vattnet helt enkelt inte är optimalt för dem så att jag måste få ner pH och salthalten. Som "vanligt" är det väl så att hade vattnet varit perfekt hade deras egen motståndskraft tagit hand om sjukdomen men nu finns risken jag måste medicinera tyvärr.
Ideer mottages naturligtvis tacksamt!Senast redigerad av Fildur; 20 September 2011, 00:15.Troffar, centralamerika och sydamerika.Kommentar
-
Apropå salthalt så kan det inte vara ide att salta vattnet? Det brukar ju ha en possitiv effekt på välmåendet. Jag kanske är ute ock cyklar här men det fungerar väl även på mjukvattens fiskar?
mvh
olofKommentar
-
Införskaffade helt nya tester för att öka tillförlitligheten.
pH: 6.5
gh: 4.0
kh: 3.0
temp: 30C
Nitrit och nitrat: ej mätbart
Inte bytt något vatten sista få dagarna men inte någon större förbättring (om ens någon).
Men de äter en grabbnäve hornsäv om dagen + röda mygg + pellets + några crystal red räkor, så aptiten är god.
Jag ska köpa mätredskap för salthalten om det kan vara den som är för hög.
Imorgon ska jag byta vatten precis som jag har gjort förut och mäta värden före och efter för att se om jag kan märka någon stor svängning. Men jag börjar tro att de är sjuka (tarmparasiter?) + att vattnet helt enkelt inte är optimalt för dem så att jag måste få ner pH och salthalten. Som "vanligt" är det väl så att hade vattnet varit perfekt hade deras egen motståndskraft tagit hand om sjukdomen men nu finns risken jag måste medicinera tyvärr.
Ideer mottages naturligtvis tacksamt!Kommentar
-
-
Jag har ett 540 l SA med bl a Uaru amphicanthoides, men jag tror att mina erfarenheter med denna speciella fisk är relevanta för U f också. Skippa mygglarverna - det är troligen de som gjort magsjukan. Alla kräftdjur med skal går däremot bra. Sallad som sänks med stenar älskas liksom ärter. Mata upp med detta innan animaliskt foder går i karet så är krävan full med vegetabilier och eventuella köttätare (scalare, jordätare i mitt fall) slipper gå tomhänta från matbordet. Jag har pH 8 o Kh över 10, vid mitt veckobyte om 200 l vatten lossnar också en massa slem, inte bara (men mest) från Uaru utan även scalare slemmar. Jag har en Uaru-hona som skenleker och kan se att fiskarna trivs, har inte tappat en scalare av de 10 jag köpte för 18 månader sen. Vågar drista mig att säga att fisken trivs. Temp 28 C - byter alltid med tempererat vatten o kör med Aqua Safe för att binda zinken från varmvattenberedarn (offeranod som tuggas duktigt - försvinner på fem år).
Dom gillar verkligen mygglarver som jag gett en hel del av. Både röda och vita. Men eftersom jag jobbar borta i veckorna får de bara det på helgerna.
Varför tror du inte mygglarver är bra? Det låter som en intressant teori. Men man blir lite nyfiken att veta mer än att "det är troligen det som gjort magsjukan".
Har du hittat den informationen någonstans?Kommentar
-
Intressant tanke med mygglarverna. Om någon hittar en sida där de dissekerar vf Uaru F och analyserar maginnehållet får ni gärna dela med er av länken!
Kan mycket väl vara en av orsakerna att jag ger för stor andel animaliskt foder till en vegetarian. Jag matar ju inte mina troffar på det sättet t ex.
Sen tror jag att det är lite skillnad på odlad fisk och Vf, för bara ett antal månader sen simmade ju dessa omkring i ett helt annat vatten (och annan mat) än det jag erbjuder i nuläget.
Kan vara många felkällor som tillsammans blir för mycket.
(Sjukt egentligen man får en rejäl nytändning som akvarist när man har problem som skall lösas och allt inte fungerar "perfekt"!)Troffar, centralamerika och sydamerika.Kommentar
-
Jag vet att det används även på svartvattensfiskar, och det påverkar inte hårdheten så länge man använder NaCl. Däremot lär det inte ha någon effekt om det är tarmparasiter som grundproblem.Kommentar
-
Ngn dissektionsrapport har jag inte sett men Ciklidboken (Ad Konings) s 191: "När man undersökt maginnehållet på dessa fiskar, har man kunnat se att små ryggradslösa djur visserligen ingår i deras föda, men att denna i huvudsak består av vegetabiliskt material, bl.a. detritus (organiskt slam) och frukt." Nu gäller detta Uaru amp. Samma bok ägnar mkt trycksvärta åt att sabla röda mygg, orkar dock inte citera mera...Ad odlar tydligen dessa i pH 5 och Gh mindre än 1.Kommentar
-
Ngn dissektionsrapport har jag inte sett men Ciklidboken (Ad Konings) s 191: "När man undersökt maginnehållet på dessa fiskar, har man kunnat se att små ryggradslösa djur visserligen ingår i deras föda, men att denna i huvudsak består av vegetabiliskt material, bl.a. detritus (organiskt slam) och frukt." Nu gäller detta Uaru amp. Samma bok ägnar mkt trycksvärta åt att sabla röda mygg, orkar dock inte citera mera...Ad odlar tydligen dessa i pH 5 och Gh mindre än 1.Troffar, centralamerika och sydamerika.Kommentar
-
Jag har haft samma problem med mina Uaru f. och har kommit fram till att det är mygglarver som ansvarar för detta. De mår inte bra för en - två dagar efter att jag har matat de med vita mygglarver - är skygga och äter ingenting. I början tänkte jag att det var parasiter men jag botade redan 2 gånger och det var samma sak efter mygglarverna. Nu matar jag bara med spirulina flingor, sallat, ärter och frukter (banan, persika). Tänker prova lite artemia också.Hälsningar
PiotrKommentar
Kommentar