Vattenbyte och vattentemp - hur gör ni?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Ursprungligen postat av Bjorn
    Kör med tempererat (lite kallare änn befintligt i karen) via duschmunstycke (för luftning). Blandar salt, bikarbonat & happy-life som jag häller i succesivt under påfyllningen. Byter 40-50% av vattnet i karen. Bor i lägenhet i hus byggd 91 med centralvarmvatten. Använder aldrig varmvatten i matlagning etc!
    Intressant! Vad kör du för salt? Sådant som används i saltvattenskar?
    Bikarbonatet - var köper man det bäst och billigast?
    40-50% - per vecka?
    Varför använder du inte varmvatten i matlagning?

//Kaj

Kommentar

• Kajjjan
      NCS Medlem
      • June 2008
      • 1882

Ursprungligen postat av Norrland
      Körde liknande förut. Men senaste året har jag trappat ner och fiskarna ar piggare under dom nya omständigheterna.Tvättar filtret lite oftare men inte sa noga. Min nya approach ar minimalt ingripande for att reducera stress. Det fungerar utmarkt med mina troffar. Det fungerar bättre tycker jag sjalv.

Obs! Reckomenderar inget till andra troffe agare. Var försiktig med råd o rön angående troffar.
      Jag är också för minimalt ingripande i mina kar. Har alltid varit. Inreder ett nytt kar under kanske ngn vecka tills jag är nöjd. Sedan får det stå så i årtal. Jag undviker ingrepp så mycket som möjligt.
      Ja, det verkar vara ovanliga skötselrutiner du har till dina troffar - inte vad man läser på andra ställen. Men det är intressant att se att det finns olika sätt att göra saker framgångsrikt på.

//Kaj

Kommentar

• Göran Å
        Användare
        • December 2005
        • 1295

Ursprungligen postat av Kajjjan
        Undrar hur ni gör när ni byter vatten i era kar?
        Nu har jag ett kar till och känner att det naturligtvis tar för lång tid. Kärnfrågan här är: Värmer ni upp vattnet eller fyller ni på med kallvatten?
        Sen är det ju alltid intressant att veta hur ni praktiskt går till väga. (Jag har för mig att det fanns en tråd om detta men kunde inte hitta den nu.)

//Kaj
        Inga konstigheter här...Vattenslang ½tum med kran från Gardena i änden till karet. Slangen hålls fast av en limklämma i plast i ett täckglas.
        Hävertverkan till golvbrunnen.Slamsugning av botten till hink under tiden samt skrapning av rutor mm.
        Påfyllning av kallt vatten under den varma årstiden och lite lätt ljummet under den kalla, genom ett kolfilter som har beskrivits i tidigare trådar.

Använder inga vattenberedningsmedel eller salter.

Anv inga doppvärmare utan pumpar till innerfilter håller värmen genom spillvärme från motor.

Mvh Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• Kajjjan
          NCS Medlem
          • June 2008
          • 1882

Ursprungligen postat av Göran Å
          Inga konstigheter här...Vattenslang ½tum med kran från Gardena i änden till karet. Slangen hålls fast av en limklämma i plast i ett täckglas.
          Hävertverkan till golvbrunnen.Slamsugning av botten till hink under tiden samt skrapning av rutor mm.
          Påfyllning av kallt vatten under den varma årstiden och lite lätt ljummet under den kalla, genom ett kolfilter som har beskrivits i tidigare trådar.

Använder inga vattenberedningsmedel eller salter.

Anv inga doppvärmare utan pumpar till innerfilter håller värmen genom spillvärme från motor.

Mvh Göran
          Ok! Hur mycket byter du och hur mycket tillåter du temperaturen i karet att falla vid vattenpåfyllningen?
          //Kaj

Kommentar

• Göran Å
            Användare
            • December 2005
            • 1295

Ok! Hur mycket byter du och hur mycket tillåter du temperaturen i karet att falla vid vattenpåfyllningen?
            //Kaj
            Jag har ju troffar i mina 4 stora kar, och byter ca 1/3-50% 1ggr per vecka ibland 2 veckor om jag är slö.

Tempen faller lite olika 2-4 grader beroende om det är varmt ute, då ett kar i mitt akvarierum/förråd kan gå upp till 29 grader om det är riktigt varmt ute.

Försöker hålla ca 25 grader i mina kar.

Mvh Göran
            http://www.skovdeaf.se/
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
            http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• Bjorn
              Användare
              • October 2009
              • 939

Intressant! Vad kör du för salt? Sådant som används i saltvattenskar?
              Bikarbonatet - var köper man det bäst och billigast?
              40-50% - per vecka?
              Varför använder du inte varmvatten i matlagning?

//Kaj
              Köper bikarbonat i storpack och vanligt havsalt (som jag också fyller på saltkvarnen i köket med) på Akvarielagret... kostar inte mycket alls med tanke på hur drygt det är. Kör med 0,3dl bikarbonat & 0,3dl salt pr 100L bytt vatten + Happy Life enligt doseringen på flaskan.

Jepps byter 40-50% av vattnet pr vecka.... det är väll rätt normalt när det gäller Malawi?

Vatten som har stått stillastående och varmt i en varmvattenberedare är inte lämpligt för människor, bl.a. för att det ofta innehåller tungmetaller (och smakar skit)! Av den anledningen var jag också en "motståndare" till att använda varmvatten i akvarierna... men fick byta åsikt. ...det blev ganska enkelt för kallt i akvarierna om jag endast fyllde på med mitt (superkalla) kallvatten på vintrarna, samt:

- En koll på forumet visade att väldigt månge använde temperat vatten från kranen.
              - Jag har centralvärme med stor omsättning på värmvattnet (så det är troligen inte lika skadligt.
              - Varmvattnet ugör bara en liten del av allt vatten jag fyller på.
              - Happy Life motverkar (binder) tungmetaller mm

... och det har funkar jättebra!
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Kajjjan
                NCS Medlem
                • June 2008
                • 1882

Ursprungligen postat av Bjorn
                Köper bikarbonat i storpack och vanligt havsalt (som jag också fyller på saltkvarnen i köket med) på Akvarielagret... kostar inte mycket alls med tanke på hur drygt det är. Kör med 0,3dl bikarbonat & 0,3dl salt pr 100L bytt vatten + Happy Life enligt doseringen på flaskan.

Jepps byter 40-50% av vattnet pr vecka.... det är väll rätt normalt när det gäller Malawi?

Vatten som har stått stillastående och varmt i en varmvattenberedare är inte lämpligt för människor, bl.a. för att det ofta innehåller tungmetaller (och smakar skit)! Av den anledningen var jag också en "motståndare" till att använda varmvatten i akvarierna... men fick byta åsikt. ...det blev ganska enkelt för kallt i akvarierna om jag endast fyllde på med mitt (superkalla) kallvatten på vintrarna, samt:

- En koll på forumet visade att väldigt månge använde temperat vatten från kranen.
                - Jag har centralvärme med stor omsättning på värmvattnet (så det är troligen inte lika skadligt.
                - Varmvattnet ugör bara en liten del av allt vatten jag fyller på.
                - Happy Life motverkar (binder) tungmetaller mm

... och det har funkar jättebra!
                Jag ska anamma din mix med bikarbonat, salt och happy life samt även köra tempererat vatten direkt från kranen till karet.
                Vad som är normalt för malawi vet jag inte men själv hoppas jag att varannan vecka ska funka. Men å andra sidan kanske det nu blir så mycket enklare att genomföra vattenbyten att jag lätt kan göra det varje vecka!

//Kaj

Kommentar

• nicson
                  Användare
                  • January 2010
                  • 639

Bikarbonat köper jag hos Lasse i Sa Sandby. Har för mig att jag gav 50 SEK för ett år sedan för så mkt som jag orkade bära (jag är bara handelstjänsteman). För att du inte skall känna dig för ensam kan jag medge att jag fyler kallvatten i tunnor i garaget som sedan får temperera till ca 20 C innan jag pumpar över det i karen. Är heller ingen bytesfreak utan nöjer mig med 25% i veckan. Tidigare har jag kört salt som tillsats men det senaste året har vattnet ur kranen stigit till 12 Gh från tidigare knappt 10, så havssalt tycker jag inte längre behövs.

Kommentar

• Norrland
                    Användare
                    • December 2009
                    • 557

Jag är också för minimalt ingripande i mina kar. Har alltid varit. Inreder ett nytt kar under kanske ngn vecka tills jag är nöjd. Sedan får det stå så i årtal. Jag undviker ingrepp så mycket som möjligt.
                    Ja, det verkar vara ovanliga skötselrutiner du har till dina troffar - inte vad man läser på andra ställen. Men det är intressant att se att det finns olika sätt att göra saker framgångsrikt på.

//Kaj
                    Nu är dom vana vid dessa rutiner och det fungerar mkt bra. Jag körde recept från hur man gör perfect Tangyanika vatten med salt, temp, hinkar, slangar o allt. Mina Troffar var glada varje vatten byte o sedan sega i mellanåt. Detta fungera mkt battre tycker jag. Mindre kladd med vatten och gladare troffar. Nu for att fa dom att leka flyttar jag en sten i burken och dom blir som tokiga.
                    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Suma
                      Användare
                      • January 2011
                      • 606

Vattenbytare

Kajjan...Väcker liv i din gamla tråd. Tycker att det är övervägande nöjen som behandlas på forumet så därför lite Lutheranskt lidande... Vattenbyte..vem tycker att det är skoj? Hursomhelst så här gör jag f.n..

Bakgrund
                      Lägenhet...
                      5 kar...i 2 rum
                      450/375/330/315/240..
                      byter 1/3 per vecka..Kallt från kranen.

In:
                      Kolfilter från Jula
                      Slangrullare från Biltema.
                      Gradena kran + elrör...
                      Slang 1/2 tum
                      Ut:
                      Pump..dammpump typ 1200l/h..
                      Timer gradering minut...
                      Anslutningar med stopp...Slang 1/2 tumme

Överfyllnad...Har det f.n bara på ett kar
                      Modifierat brandlarm..

Tar 1 timma per vecka och är helt lugnt...är ganska nöjd med slangupprullaren..
                      -------------------
                      Mats

Kommentar

• Ciklid_Martin
                        Användare
                        • May 2011
                        • 136

Undrar hur ni gör när ni byter vatten i era kar?
                        Hitills har jag använt en 90-liters vattentunna som jag fyllt upp med kallvatten, hällt i vattenberedningsmedel och sedan med hjälp av doppvärmare och cirkulationspump höjt temperaturen till 25-26 grader. Sedan har jag tömt ut motsvarande mängd vatten med slang till badrummet och pumpat upp det nya fräscha vattnet. Detta har jag då upprepat 2-3 ggr varannan vecka = 30% varannan vecka.
                        Nu har jag ett kar till och känner att det naturligtvis tar för lång tid. Kärnfrågan här är: Värmer ni upp vattnet eller fyller ni på med kallvatten?
                        Sen är det ju alltid intressant att veta hur ni praktiskt går till väga. (Jag har för mig att det fanns en tråd om detta men kunde inte hitta den nu.)

//Kaj
                        Just nu sitter jag endast på en 180l burk med Crenichicla regani. Vattnet i Stockholmsområdet är perfekt för oss som håller fiskar som kräver mjukt och lätt surt vatten. Vi har ett Ph runt 7,5 och ett Kh runt 3. Med ett Kh runt 3 är det busenkelt att få en stabilt surt vatten med Ph 5,5-6. Vattnetsbuffringförmågan är rätt neutral. Vid varje vattenbyte simulerar jag någon form av extremt hällregn. Jag tömmer ur 50% och låter burken stå i en timme ungefär. Sedan har jag en klistertermometer på slangen och vattnet jag pyttsar i burken vid bytet är ungefär tio grader kallare. Detta vatten är helt opreppat kommer direkt ifrån kranen. Det kallare vattnet gör mina gäddor tokiga. Nu har ph ökat till runt 6,5 och efter några dagar har jag stegvis sänkt ph till runt 5,5 igen med Ph-minus och alkottar. Jag svarade på frågan men skrev av mig massa annat skräp också.
                        sigpic

Kommentar

• Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • June 2008
                          • 1882

Jag har, sedan jag ställde frågan första gången, tagit lärdom av råden i den här tråden.
                          Byter 30-50% varannan vecka.
                          Tömning görs med hävert (ibland ansluter jag en pump) med 15 meters slang bort till badrummet.
                          Påfyllning görs med någotsånär tempererat vatten direkt från kranen med hjälp av slang och gardena-kopplingar. Duschas ned i karet med gardenadusch.
                          Både slang för tömning och duschmunstycket för påfyllning fästes med buntband i mitstaget så att jag slipper stå och hålla det. Regel: Lämna inte rummet under påfyllning!
                          När jag fyllt på vatten doserar jag erforderlig mängd easy life vattenberedning. När jag hade malawi buffrade jag med ett par dl bikarbonat och saltade med lika mycket grovsalt. Nu när jag nyligen har skaffat CA har jag faktiskt inte koll på om salt och buffring behövs...

//Kaj

Kommentar

• Hoffa
                            Användare
                            • November 2002
                            • 406

Jag har kört med dessa tabletter i en hov som jag hänger framför utblåset i karet.
                            Nu undrar jag om det är fel salt?

Jimmy

Kommentar

• nicson
                              Användare
                              • January 2010
                              • 639

Hoffa,

jag har flyttat till Landvetter från Ystad i sommar. Här i Landvetter där det liksom i Herrljunga regnar 200 dgr om året är det mjuuukt vatten. Tror du kan skippa salttabletterna och gå på kraftfullare bikarbonat istället. I med en dl per 200 l vatten och pH stiger til 8,5 och STANNAR där. Det är ju den buffrande verkan på pH som är toppen på bikarbonat. Sedan tillsätter jag en halv dl per 100 l vid vattenbyte som jag dumpar ner i innerfilterkammaren. Troffarna gillart!

Kommentar

• Nasso
                                Användare
                                • April 2011
                                • 154

Intressant med kolfilter som suma använder. Är det fler som använder sånna?

Det har ungefär samma syfte som vattenberedningsmedel och gör att man inte behöver använda det senare? Tar det klor och kloraminer?

Kostade ju inte alls mycket på jula...

Det finns inget som säger att det måste vara fastmonterat? Händer inget om man flyttar runt det?
                                //Emil

Kommentar

Arbetssätt...