Sjuk Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mice

    Sjuk Diskus

    Hej på er.
    Jag har fått problem med mina diskus,menbara 2st
    än så länge.De har blivigt skygga och gömmer sig äter inte
    samt att det hänger ut ca 2-3 cm lång gele aktig tråd från
    analen.efter som min svaga sida är sjukdommar så behöver jag hjälp
    att få reda på vad jag ska göra.Medicin,är det smittsamt,mm
    I går startade jag upp ett 100 liters kar som jag tänkte ha som
    sjukhus kar.Så nu önskar jag snabbt svar så inte mina älsklingar
    blir sjukare.Värdena i karet är OK.
    /mice

  • delija
    Användare
    • June 2002
    • 39

    #2
    Det verkar som att dina fiskar har flagellater, medicinera med Water Life Octozin. Lycka till!

    Kommentar

    • Venflon
      Användare
      • March 2003
      • 9

      #3
      Jag litar inte riktigt på olika häxbrugder och försöker att använda human mediciner när det går. Hur vanligt är det att man använder human mediciner inom diskusvärlden?

      Kommentar

      • Nille_Pe
        Användare
        • September 2002
        • 121

        #4
        Tjena!

        Jag fick ett tips då mina diskusar hade tarmflagelater att jag skulle använda en medicin som heter Flagyl.
        Detta är en medicin som egentligen är avsedd för människor och en bekant till mig hade använt den. Därför behövde jag inte ta kontakt med någon veterinär. Han jag fick tipset av sa nämligen att man kunde ringa veterinären och förklara hur det låg till så skulle han/hon skriva ut det åt en.

        Då jag doserade skulle jag (citerat från Gep som jag fick tipset av):

        "Höj tempen till 35 grader under en tvådagars period och sedan till 37 grader 2 dygn. Håll ordentlig genomströmning med en syresten. Ordentlig!! Går tillbaka till 35 grader och tillsätt 300mg flagyl per 100liter vatten....Ps jag har överdoserat ordentligt några gånger och fisken tål det. För börjar dom inte äta snart kan du lika väl avliva dom det spar mycket lidande."

        Lycka till!
        /Nille

        //Nille

        Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
        www.vaaf.se

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • November 2002
          • 157

          #5
          Hej Mice!
          Jag kan ge ett tips höj värmen till 34 grader några dagar och sänk sedan, en diskusodlare gav mig det tipset.mvh Ann-Marie

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 804

            #6
            Hej Mice.
            Om du använder flagyl skall det ske i ett mörklagt akvarium för lyset bryter ner flagyl,men det är ej skadilgt för filter.Kuren skall pågå i 5 dygn.Om dom ej är friska ge en kur till,men gör ett vatten byte.Själv använder jag 400mg. per 50l.vatten utan biverkningar.Tempen kan ligga på 35gr. i 14 dagar eller så länge som fisken är dålig,men när du skall sänka så måste det gå väldigt långsamt.
            MVH Mats

            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            Arbetssätt...