Vad kan man ha ihop? 300L

Kollaps
X
Kollaps
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pink_Tess
    Användare
    • February 2011
    • 259

Vad kan man ha ihop? 300L

Börjat snegla lite på afrikas sjöar och funderar på att göra min 300L till en malawitank. Men är helt ny på malawi så behöver nog lite hjälp...

Karet är alltså 300L 120x50x50

Har bara kikat på lite bilder å så nu så har ingen aning om vilka man kan ha ihop hur många man ska ha av varje å så.

Men tycker dessa är snygga iaf:
    Labeotropheus fuelleborni (blir nog alldeles för stor, ngt liknande??)
    Metriaclima sp. "msobo"
    Pseudotropheus sp. "acei"

Förslag? Tips?

Tack på förhand
    Senast redigerad av DaRe; 15 September 2011, 08:49.
    XXX// PINK

missindecisive.blogg.se
  • HåE
    Användare
    • September 2007
    • 1525

Labeotropheus trewavasae borde kunna funka istället för fuelleborni. Blir ju något mindre men fortfarande läckra. "Red top" MC hanar och OB honor från Thumbi West är coola. Även Chilumba hanar är ursnygga med sin röda färg och blåa fenor.

Senast redigerad av DaRe; 15 September 2011, 08:38.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem

• September 2009
      • 22826

Riktigt snygga firrar du spanar in, det blir intressant att följa!! Jag håller ut ännu, men rätt som det är har man trillat ned i både troffe- och malawiträsket. För ett träsk är det med säkerhet
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Pink_Tess
        Användare
        • February 2011
        • 259

Tack HåE den var riktigt fin och finns ju som sagt i MC/OB också :-)

Haha tack DaRe jag trodde jag skulle klara mig jag med men inte då.

Hur många ska man ha av varje art? Och vilken könsfördelning?

:-)/ Tess
        XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Rickard Karlsson
          Användare
          • September 2008
          • 78

Mångfalden gör inte valen lättare!!

Kommentar

• cichlids4fun
            • April 2002
            • 3109

det snyggaste är om du inte blandar så mycket kör 2 arter.

tex msobo och acei och kör 15st av varje om yngel köpes in kan du gott börja med 20 av varje några trillar ju alltid av pin

en av de snyggaste kombos jag vet är maingano och caruelius nkali och många av varje
            Mvh
            Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Thomas R.

Alla tre är snygga arter men min erfarenhet säger mig att "aceien" kan få det svårt att riktigt "blomma ut" i den konstellationen. Msobon och Labeotropheusen är mkt större matvrak och ska du mata så att aceien trivs är risken att dom övriga två arterna blir riktiga grisar.
              Sedan tycker jag personligen att det är bättre/lättare att köpa fler små (3-4cm) individer (10-15st av varje art man väljer) och låta dom växa upp tillsammans. Tar visserligen lite längre tid innan de ev börjar leka men det får man oftast igen i att få en "harmonisk grupp".

Kommentar

• doohan
                Användare
                • August 2004
                • 1604

Nu

svarar lag iof inte på den direkta frågan utan den indirekta!

Först provar men lite levandefödare typ guppys, o sedan lite tetror för att därefter börja snegla på ciklider. Ibland provar man palettciklider men så småningom blir det Malawi. När man tröttnat på malawi börjar man att snegla på tanganyikasjöns innevånare. Lite snäckisar, jullar, ev prinsessor. Sedan får man svårare o svårare att motstå tanganyikasjöns racerfiskar nummer ett= Tropheus, Men det är en tröskel många passerar innan troffarnas intåg påbörjas
                Senast redigerad av doohan; 16 September 2011, 21:04.

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem

• September 2009
                  • 22826

Ursprungligen postat av Thomas R.
                  Alla tre är snygga arter men min erfarenhet säger mig att "aceien" kan få det svårt att riktigt "blomma ut" i den konstellationen. Msobon och Labeotropheusen är mkt större matvrak och ska du mata så att aceien trivs är risken att dom övriga två arterna blir riktiga grisar.
                  Sedan tycker jag personligen att det är bättre/lättare att köpa fler små (3-4cm) individer (10-15st av varje art man väljer) och låta dom växa upp tillsammans. Tar visserligen lite längre tid innan de ev börjar leka men det får man oftast igen i att få en "harmonisk grupp".
                  Kloka ord som gör att jag tog ett steg närmare malawi... Men det är många steg kvar. Först måste jag beta av en del SA och CA arter och koma på hur jag ska knöa in fler akvarium...
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Pink_Tess
                    Användare
                    • February 2011
                    • 259

Ursprungligen postat av Thomas R.
                    Tack så mycket för mkt bra info!

"acein" vill jag ju gärna ha så blir till att fundera lite.. samtidigt vill jag gärna ha någon marmelade cat eller OB. Vad finns det för arter där dessa färgvarianter förekommer som kan passa tillsammans med "acei" ?

Efter era råd har jag nog bestämt mig för att begränsa antalet arter till 2.
                    XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Pink_Tess
                      Användare
                      • February 2011
                      • 259

Ursprungligen postat av doohan
                      svarar lag iof inte på den direkta frågan utan den indirekta!

Först provar men lite levandefödare typ guppys, o sedan lite tetror för att därefter börja snegla på ciklider. Ibland provar man palettciklider men så småningom blir det Malawi. När man tröttnat på malawi börjar man att snegla på tanganyikasjöns innevånare. Lite snäckisar, jullar, ev prinsessor. Sedan får man svårare o svårare att motstå tanganyikasjöns racerfiskar nummer ett= Tropheus, Men det är en tröskel många passerar innan troffarnas intåg påbörjas
                      Ja mycket fint finns det tror dock att jag kommer sluta i CA träsket... men vem vet malawi känns iaf som en bra start
                      XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Pink_Tess
                        Användare
                        • February 2011
                        • 259

Ursprungligen postat av Pink_Tess
                        Tack så mycket för mkt bra info!

"acein" vill jag ju gärna ha så blir till att fundera lite.. samtidigt vill jag gärna ha någon marmelade cat eller OB. Vad finns det för arter där dessa färgvarianter förekommer som kan passa tillsammans med "acei" ?

Efter era råd har jag nog bestämt mig för att begränsa antalet arter till 2.
                        Kan Tropheops microstoma "Otterpoint" eller Metriaclima estherae passa tillsammans med "Acei" ?? De verkar ju gå att få tag på i MC/OB
                        XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• doohan
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1604

Glömde

bort att lägga in sa/ca efter första malawisvängen, sedan återfall till malawi o sedan blir det tanganyika Efter det en saltsväng för att åter återvända till tanganyika

Ja mycket fint finns det tror dock att jag kommer sluta i CA träsket... men vem vet malawi känns iaf som en bra start

Kommentar

• Pink_Tess
                            Användare
                            • February 2011
                            • 259

Ursprungligen postat av doohan
                            bort att lägga in sa/ca efter första malawisvängen, sedan återfall till malawi o sedan blir det tanganyika Efter det en saltsväng för att åter återvända till tanganyika
                            Okidoki, låter betryggande att jag har en strukturerad plan att följa
                            Har iofs redan haft lite SA och sambon pysslar lite med salt.. så kör några svängar på samma gång ^^
                            XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• doohan
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1604

Jaa

då blir det tanganyika efter dina malawi

Min "väg" är ju ingen exakt vetenskap, men något i den stilen har det varit för ett antal av min fiskvänner, på ett ungefär så har det varit för deras akvaristiska karriär

Okidoki, låter betryggande att jag har en strukturerad plan att följa
                              Har iofs redan haft lite SA och sambon pysslar lite med salt.. så kör några svängar på samma gång ^^

Kommentar

Arbetssätt...