Gammal silikon?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 56ovwal
    Användare
    • March 2004
    • 664

Gammal silikon?

För drygt en månad sedan köpte jag en tub svart silikon i en akvariebutik i Malmö. Jag använde den för att limma två akvarium L58xB60xH30, alltså inga jättebaljor precis. När jag dagen efter att ha limmat in ytavrinningskammare och filtergavel la jag märke till att silikonen inte härdat ordentligt när jag skar bort överflödig silikon med ett rakblad. Fortfarande kladdigt i mitten. Efter ett dygn brukar det inte vara ett problem. Hämtade tuben och konstaterade att sista förbrukningsdag var 2010-10-10....

-"Ska ta med mig mina nylimmade akvarium så ska butiken få äran limma om dem!!" var min första tanke innan jag lugnade ned mig.

Två frågor:
    Jag har låtit akvarierna stå för att det ska härda ordentligt nu i drygt en vecka. Några problem att fylla vatten i dem? Kommer det hålla?
    Vad gör jag med akvariebutiken som sålde 10 månader för gammal silikon? Har inte kvittot kvar, endast kontoutdraget att jag handlat där... Kräva en ny färsk tub är väl det minsta man kan begära, tycker jag?
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Silkon har ett bäst före datum och när det är för gammalt så härdar det inte riktigt. Lämnade själv för övrigt in 10 tuber på återvinningen som jag hade haft liggande för länge. De härdade inte heller trots att jag väntade en vecka. I mitt fall handlade det bara om att täta en läcka (inte i ett akvarium) så det stod inget tryck mot det så jag testade - men inte ens till detta dög det.
    Man skall aldrig använda silikon där datumet har gått ut så du får limma om.

Kan du bara visa att du har köpt silikonet i affären så borde det inte vara något problem att få en ny tub.

Kommentar

• Pettap
      NCS Medlem
      • January 2005
      • 1385

Jag fogade ett badrum med silikon som hade gått ut, det härdade aldrig. Det behöver inte bero på att det är gammalt utan det kan ha varit utsatt för kyla fick jag till svar av leverantören. Jag hade på pekat det för affären att dom säljer gammalt silikon och kvittot från konto slippen borde gälla. Hur som helst ska dom inte sälja gammalt silikon.
      //Peter
      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Fan va drygt att rengöra glaset och börja om...

Jag kommer alltid kolla datum när jag köper silikon i fortsättningen!

Kommentar

• 56ovwal
          Användare
          • March 2004
          • 664

Tackar för svaren! Även om det inte var riktigt svaren jag önskade...
          Hursomhelst, akvarierna kommer testas på en lastpall ute i lokalen i garaget där det inte är någon katastrof om de springer läck. Frågan är bara OM det skulle visa sig att de är OK, hur länge och om man nånsin vågar lita på dem?
          Får ta kontakt med akvariebutiken i fråga och knäppa försäljaren på näsan. Skiter egentligen i om jag får en ny tub eller ej, kostade mig 140 pengar, men det är ju inte precis en ekonomisk fråga. Kostade mig långt mycket mer i nedlagd tid, tid jag måste lägga på att skära sönder karen och limma om dem, men framförallt att jag nu inte har två nyuppsatta akvarium redo för nyförvärv i Tyskland om knappt tre veckor. Inte helt nöjd :-( Jag är dock glad att jag hann limma klart ett 390l-kar innan jag gav mig på denna tuben.
          Helt krasst har jag väl kanske ett eget ansvar också att jag inte kollade datumen själv (kommer inte missa det i fortsättningen), men butiken måste ha samma ansvar som ICA att inte sälja utgången mjölk eller fläskfärs?
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ursprungligen postat av Pettap
            Det behöver inte bero på att det är gammalt utan det kan ha varit utsatt för kyla fick jag till svar av leverantören. //Peter
            Det är möjligt att det är så, men mina tuber hade garanterat aldrig utsatts för kyla och jag hade tidigare (innan bäst före datumet gått ut) använt tuber från samma serie (inköpta samtidigt) utan problem till att limma stora akvarier.
            Så i mitt fall var det självklart mitt eget "fel" - jag hade själv haft dom liggande för länge

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ursprungligen postat av 56ovwal
              ...men butiken måste ha samma ansvar som ICA att inte sälja utgången mjölk eller fläskfärs?
              det har dom säkert, men får man mer i ersättning av dom än inköpspriset när man köpt gammal mjölk.
              Jag vet inte - men indirekta skador brukar vara svåra att få ersättning för

Kommentar

• 56ovwal
                Användare
                • March 2004
                • 664

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                det har dom säkert, men får man mer i ersättning av dom än inköpspriset när man köpt gammal mjölk.
                Jag vet inte - men indirekta skador brukar vara svåra att få ersättning för
                Hehe, nä, tror knappast man kan få ersättning av ICA för sveda och verk för att man spenderat en dag eller två på toaletten och "kört buss med Gustavsbergsratten" eller "snackat med Ulrik" för att man käkat gammal köttfärs :-) Räknar inte med att få mer än en ny tub, men han kan gott få reda på mitt missnöje. Kanske tar han lärdom och kollar sina tuber i fortsättningen?
                Pigge
                Bygger ny akvarielokal:

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Eller talat med Ralph i den stora vita telefonen
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• 56ovwal
                    Användare
                    • March 2004
                    • 664

"Kärt barn har många namn" skulle man kunna säga :-)
                    Pigge
                    Bygger ny akvarielokal:

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Jag hade en tub som utsatts för kyla (uthus massor av minus) och det var fullständigt kasst. Lite smuligt och geggigt (nästan som jordnötssmör), inte alls klibbigt som "riktigt" silikon. Tja, vet inte om det tillför så mycket till diskussionen
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• 56ovwal
                        Användare
                        • March 2004
                        • 664

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Jag hade en tub som utsatts för kyla (uthus massor av minus) och det var fullständigt kasst. Lite smuligt och geggigt (nästan som jordnötssmör), inte alls klibbigt som "riktigt" silikon. Tja, vet inte om det tillför så mycket till diskussionen
                        Jag önskar nästan att jag utsatt tuben för kyla. Då hade jag direkt reagerat att något inte stod rätt till redan efter första silikonsträngen och inte som nu när karen var helt färdiglimmade.
                        Lätt hänt annars att man utsätter silikontuber för kyla. Räcker kanske med att man glömmer kvar tuben i bilen efter inköpet en kall vinternatt för att den måste kasseras. Då går det dock på ens eget "klantarsle-konto" och inte något man kan lasta någon annan för.
                        Pigge
                        Bygger ny akvarielokal:

Kommentar

• endymion

Silicon går att använda max 1 eller två månader efter bästföredatum sen är det bara att slänga.

Kommentar

• 56ovwal
                            Användare
                            • March 2004
                            • 664

Hur gick det sen?

Ja, jag lyfte karen på plats i ställningen, fixade med filtermatta och luft, sen fylldes de med vatten. Det får bära eller brista... Efter några veckor höll de fortfarande tätt och jag var i starkt behov av de två karen för lite yngel. Äh, va faen, i med firrarna och där går de fortfarande. Jag har synat fogarna grundligt och petat på dem med fingrarna, men det ser helt OK ut och känns bra.
                            Vad vill jag då ha sagt med detta? Ja, egentligen inget mer än att det trots allt är förståndigt att kolla datumen på silikonen innan du använder det. Fungerar förvisso fortfarande för min del, men jag kommer ALDRIG ställa något av karen inne i vardagsrummet och jag kommer ALLTID kolla datumstämpeln i fortsättningen :-)
                            Pigge
                            Bygger ny akvarielokal:

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Fint att det gick bra, men jag hade som du aldrig verkligen litat på de burkarna och never ever haft dem hemma. För egen del sitter det med att kolla datum i ryggmärgen, gör det på allt som kan tänkas ha bäst-föredatum. Däremot är jag inte särdeles noga med hur långt det är kvar till bäst-föredatum. Kommer jag göra slut på silikonet/mjölken/whatever inom gränsen så kör jag.

I övrigt gillar jag uppdateringar av exakt denna typ - hur gick det sedan? Cred för det!
                              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...