Brummande ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • odilou
    Användare
    • April 2002
    • 308

    Brummande ytterfilter

    Hej,
    kopplade in mitt nya Project PJF 2001 1800l/h igår, fyllt med makaroner och överst filtermatta. Till min stora besvikelse så finner jag att det är fruktansvärt ljudligt, trots att jag "skakat" ur all luft. Vad kan detta bero på? Är Project-pumparna helt enkelt inte lämpade för vardagsrumsbruk? Jag har hört det sägas att ytterfilter behöver "köras in" någon vecka, att ljudet lägger sig sedan. Kommentarer?

    Vad tror ni om att bygga en ljudisolerande låda att stoppa filtret i? Vad behöver jag i så fall för material och vad jag ska jag tänka på?

    Tack på förhand,
    Rasmus

  • Mikael
    Användare
    • April 2002
    • 347

    #2
    Hemma har vi Aquaclear i två burkar som "hjälppumpar", båda pumparna pumpar runt 1200/h. I Malawiburken sitter pumpen i en filtermodul, och det är betydligt mer ljud från den än från pumpen som sitter i Tanganyikaburken (och som sitter "fritt" på en kortsida).

    Vid vattenbyten och rengöring av pumparna kan man höra en klar skillnad i ljudvolym dirket efter bytet/rengöringen. Efter några dagar blir ljudet lägre så kanske gäller det även din pump. Min erfarenhet är att det låter mer när pumpen sitter i ett filterfack av något slag, inte så konstigt kanske med tanke på de resonansmöjligheter som uppstår där. Dessutom låter det betydligt mer direkt efter rengöring eller då pumpen varit ovan vattnet ett tag. Jag har själv tänkt på att bygga en ljudisolerad låda för pumparna men ännu inte tagit tag i projektet. Med en placering av pumparna i en låda så vinner man ju dessutom den effekten att fiskarna får det lite lugnare,lägg örat mot rutan med pumpen igång, så förstår du vad jag menar.

    Det där med ljud från filter och pumpar diskuteras ju rätt ofta här så om du gör en sökning kanske du finner mer info och tips.

    Lycka till med oljudet

    Mikael Mayer

    Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

    - Lars Falk

    Kommentar

    • odilou
      Användare
      • April 2002
      • 308

      #3
      OK. Min nuvarande tanke är att bygga en låda i trä och invändigt klä den med en sorts ljudisolerande skumgummimatta som används i bilsammanhang. Minimala hål för slangar och strömsladd. Kan detta fungera?

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • April 2002
        • 880

        #4
        Kolla vad det är för fel istället eller köp ett annat filter.
        Varför åtgärda symtomen istället för orsaken?

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #5
          Mina Eheim (2216 och 2217) låter knappt nåt alls, men de står i och för sig inne i bänken. Men det kan ju också vara personligt hur känslig man är för ljud.

          Anders L
          [url="http://w1.181.telia.com/~u18107659/Akvariesidan.htm"]
          Anders L

          Kommentar

          • odilou
            Användare
            • April 2002
            • 308

            #6
            citat:
            Kolla vad det är för fel istället eller köp ett annat filter.
            Varför åtgärda symtomen istället för orsaken?
            I princip alla ytterfilter utom vissa (inte alla) Eheim för oväsen i någon grad. Jag vill ha helt tysta akvarium. Project-pumpar, verkar det som, är inte särskilt tysta ens som nya - det är priset man får betala för kraftfulla motorer och stor filtervolym till väldigt lågt pris. Med en stabil låda slipper man alla störljud, oavsett om det är en motor som brummar eller luftbubblor som ställer till det.

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

              #7
              Har ett exakt likadant ytterfilter..Project asså å mitt hör jag knappt...Å hörde det heller inte i början...Så jag tror det är nått annat fel..

              /HeNke Óò

              Kommentar

              • Wiiken
                Användare
                • May 2003
                • 24

                #8
                Kör med 2 st Eheim 2217 ytterfilter kopplade till bottenfilter och det låter inget alls. Rekomenderas!
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73732

                Kommentar

                • Ante
                  Användare
                  • November 2002
                  • 571

                  #9
                  jag har Eheim 2213,2217, 2228 och alla är helt ljudlösa.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...