Bygga 980 liter!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Melina
    Användare
    • June 2002
    • 55

    Bygga 980 liter!!

    Hej!
    Jag ska bygga ett 980 liters akvarium. Måtten jag hade tänkt är 200 cm längd, 70 cm hög och 70 cm djup. Har lite funderingar kring detta;

    Först och främst undrar jag om det ens går att bygga ett så stort akvarium själv hemma (vill inte att det ska spricka efter en vecka).
    Sen undrar jag hur tjockt glas som skulle vara bra, räcker 1 cm?

    Tror ni det blir billigare att bygga ett eget eller köpa? Jag tänkte mest på att glas kostar en hel del, och jag kommer behöva en hel del glas till detta. Sen måste jag nog använda massor med silikon.

    Är det någon här som har byggt ett så stort akvarium själv? Har ni någon typ av ritning till hur jag ska gå till väga? Detta blir mitt första hemmabyggda akvarium, ska bli spännande!

    Kommentera gärna!
    Mvh Melina
    Mvh Melina
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Kostnadsmässigt spelar det nog ingen större roll om du bygger eller köper färdigt. 200x70x70 är ju ett standardmått, så hade jag vart du hade jag letat begagnade fabriksbyggen.

    Att bygga akvarium är lite pyssel med tanke på att det skall vara både snyggt och hållbart, så silikonandet är ju den kritiska punkten.

    Bygger du dessutom helglas (utan ramar) bör du få glaset kantslipat vilket trissar upp priset ytterligare. Om du inte har kantslipat glas går det väligt lätt ur flisor samt att det spricker lättare.

    Glasets tjocklek bör inte understiga 12mm.



    mvh

    Tony Lejvell
    Tony Englund

    Kommentar

    • Melina
      Användare
      • June 2002
      • 55

      #3
      Tack för svaret! Det här med ramar har jag inte tänkt på, själv föredrar jag akvarier med svart ram. Är det svårt att fixa ram runt? Silikondelen kommer jag få massor av hjälp med så jag hoppas att det inte ska vara några problem. Jag ska, precis som du säger, ta 12mm glas istället. Det känns säkrare.

      Mvh Melina
      Mvh Melina

      Kommentar

      • Phlyg
        Användare
        • September 2002
        • 41

        #4
        Tjena.

        Jag har byggt ett 800 liters 12 kantigt akvarium 62 cm högt i endast 6-8 mm glas, detta är ej att rekommendera. Är man säker på sin sak och har modellerat detta i FEM (hållfasthetsberäkning) så ser man att det går alldeles utmärkt med 6 mm, Vad man finner när man sitter i soffan är att glaset buktar ut ca 3 mm i frontrutan. Detta kändes lite obehagligt och därför byttes detta till 8 mm.

        Vad man bör tänka på är att man sällan sparar pengar på att bygga egna akvarium om man inte har fått kanonbra priser på glas. Detta kan fås genom att höra sig för ute lite på vischan. I mitt fall bor jag i Stockholm men köpte mitt glas i får Ö-vik. Detta för att i sthlm kostar 6 mm ca 600-1100 kr / m2 beroende på handlare utan kantslip. Däremot i Ö-vik betalade jag ca 320 kr/m2 ink kantslip och detta för en 4 kvadrat och en 12-kantig botten. ( ink 4 timmars arbetstid bara på botten)

        Vidare om du har glas så är bänken mycket viktig. Denna kan aldrig bli för kraftig. Själv föredrar jag en mycket kraftig bänk med heltäckande botten skiva och frigolit. Detta ger ett mycket bra stöd till ditt akvarium. Oftast så uppstår sprickor i ett akvarium pga ojämnheter i underlaget. En välgjord bänk är oftast estetiskt tilltalande och fungerar bra som arbetsyta under projektets gång.

        Angående ram så är denna snabbt fixad och ger ett bra skydd. Om denna görs av ex rostfritt vinkeljärn kan limning med fördel göras emot denna vilket ger ett extremt starkt akvarium och möjliggör även användandet av tunnare glas. Kom dock ihåg att använda tvärstag såväl i botten som upptill, detta avlastar både ram och glas.

        Vid limning komihåg att Silicon upptar skjuvspänningar sämre än dragspänning dvs limma frontrutan emot botten så att det drar i silikonet dvs ställ inte frontrutan på bottenrutan.

        I detta fall, om du vill komma undan billigt, rekommendera dig, trotts inre smärta, att titta efter ett begagnat akvarium eftersom att detta är en standardstorlek, om jag inte mistar mig, och i stället lägga ned mera energi på ex bänk och ramp samt ev bakgrund.


        Mvh ERik
        http://www.umea.akvarieforening.se

        Kommentar

        • Melina
          Användare
          • June 2002
          • 55

          #5
          Tack för ditt kanonsvar Erik! Fick verkligen bra svar på alla mina frågor. Jag ska prata med min träslöjdslärare om jag kan få köpa glas genom skolan. Det kommer nog sluta bra mycket billigare än om jag köper från glasmästaren själv. Vi brukar få 6-8 mm glas gratis genom skolan om vi ska bygga något men jag vill inte ta någon risk och bygga med så tunt glas, minst 10 mm. Jag tror precis som dig att det kommer sluta billigare om jag köper begagnat men känslan av att bygga själv känns härligt. Om jag får köpa glas genom skolan kommer jag nog börja planera noga hur jag ska gå till väga. Om inte, ja..det blir tråkigt då. Då får jag nog helt enkelt köpa begagnat och planera innehållet istället. Tack än en gång för ditt svar! Hjälpte massor!
          Ska skriva imorgon och berätta hur det gick.
          Mvh Melina

          Kommentar

          Arbetssätt...