Grottfisk har 47-timmarssömncykel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Grottfisk har 47-timmarssömncykel

Genom att undersöka en fisk som lever i grottor har forskare kunnat visa att djur har två inbyggda biologisk klockor, en matklocka och en ljusklocka. Nu ...

Men vad är det för fisk? Ser ut som en mal av något slag kanske.
    Med vänliga hälsningar

Ola
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Aha, det är en liten karpfisk! Det är publicerat i PLoS som är "open access" så alla kan läsa! http://www.plosbiology.org/article/i...l.pbio.1001141
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Erik Åhlander
      Användare
      • September 2006
      • 796

Enligt Colli et al 2009 skall den närmast vara släkt med Garra. Fast jag gissade först på en balitorid.

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Bild från sidan
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• oaken
          Användare
          • January 2008
          • 269

En annan rolig aspekt med den här fisken är att den är värmeälskande. Här finns en bild från ett zoo i Österrike tagen av Matt Ford på Seriouslyfish: http://www.seriouslyfish.com/forums/...1307019508.jpg

Värt att notera är också att fiskarna på bilden är odlade i akvarium.

Kommentar

• Rivulatus
            Användare
            • December 2002
            • 811

Finns det någon här som har en grottbiotop? För länge sen hade jag en tanke om back to nature och moonlight.

Intressant artikel och bra sida, nu fick jag ett bra sätt att slå ihjäl min fritid efter att hittat den .
            SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• Erik Åhlander
              Användare
              • September 2006
              • 796

"Grottbiotoper" brukar finnas på offentliga akvarier, och ofta med droppsten UNDER vattnet. Droppsten, bildas framförallt i fossila grottor, alltså grottgångar utan aktivt vattenflöde, rinnande vatten förstör droppstenar. Över högsta vattenståndet kan det dock finnas droppsten, men inte i vattnet. I grottbiotoper finns inte heller gröna växter (möjligen växtdelar som transporterats in i grottan med vattnet), annars kan det se ut som i vilken bäck som helst.

Kommentar

Arbetssätt...