Redigeringsgrad av fototävlingsbilder.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Ursprungligen postat av Wilhelm
    Till slut är det bara de som är duktiga "photshoppare" som placerar sig i toppen. Vanliga fotografer har ingen chans längre! Det är väl en fototävling och inte en bildtävling, eller hur?
    Wilhelm. Precis som en musiker producerar en skiva eller gitarist kan ställa in olika distortioner på en gitarr så är bildredigering en del av fotografering. Detta är någonting du bör försöka att acceptera. Det finns inte en enda fotograf som inte gör någonting med sina bilder.

...och detta är ingenting nytt. Då jag stod i mörkrummet kunde jag mörka eller ljusa upp områden med pjatt, lägga i olika filter för att förändra kontrast, tona bilder med olika kemikalier etc. Jag valde även filmer utefter vilka mättnader jag ville ha i mina bilder.

Det är inga konstigheter alls. Att däremot göra montage eller att få något att se helt onaturligt ut är en helt annan grej och detta bör en fotograf informera om
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Ursprungligen postat av Micke
      Antingen håller man sin inom ramarna, eller så kryssar man i att man gjort större förändringar i bilden. Det gäller att avdramatisera det hela så att folk vågar vara ärliga och berätta vad de gjort.
      Gör som Micke säger nu och sluta diskutera olika grader av redigering. Micke är en mycket vis man skall ni veta!

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Ursprungligen postat av Zaphi
        Det här känns som tydliga riktlinjer. Då kan det inte bli några diskussioner sen om vad man får och inte får göra.

För som Wilhem säger, det är väl en fototävling och inte en bildtävling? Så naturliga bilder som möjligt tycker jag är mer intressanta än bilder där man redigerat kraftigt för att få fram den bild man vill förmedla.

Jag tror inte på att blanda olika typer av redigeringsgrad i samma tävling. Jag tror heller inte att det finns så pass stort intresse att det går att ha fler olika tävlingsformer.

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Gör som Micke säger nu och sluta diskutera olika grader av redigering. Micke är en mycket vis man skall ni veta!
          Nästa gång du kommer ner och plåtar på Kullaberg ska jag bjuda på en finöl!
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Kimmy-
            Användare
            • June 2010
            • 458

Finns det något som är rättvist igentligen?? Wilhem varför ska dom som e duktiga på att redigera en bild straffas för det? (inget man lär sig över en natt)

själv bryr jag mig inte varken om en bild är redigerad lr inte gillar jag en bild så gillar jag den. Något som är kul när man ser en bild gillar tex i denna fototävlingen här på ncs, så är det ju att få veta hur fotografen gått tillväga dvs redigering osv.
            Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• mantis777
              Användare
              • October 2008
              • 204

Ursprungligen postat av Wilhelm
              Jag anser att alla manipulerade bilder, fotomontage i bildredigeringsprogram inte ska få delta i fototävlingen.
              Till slut är det bara de som är duktiga "photshoppare" som placerar sig i toppen.
              Vanliga fotografer har ingen chans längre!

Det är väl en fototävling och inte en bildtävling, eller hur?
              Jag håller helt med Wilhelm!
              Dela i så fall upp fototävlingen i oredigerat och redigerat...
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
              Inget akvarium för tillfället...

Kommentar

• Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

Ursprungligen postat av Kimmy-
                Finns det något som är rättvist igentligen?? Wilhem varför ska dom som e duktiga på att redigera en bild straffas för det? (inget man lär sig över en natt)

själv bryr jag mig inte varken om en bild är redigerad lr inte gillar jag en bild så gillar jag den. Något som är kul när man ser en bild gillar tex i denna fototävlingen här på ncs, så är det ju att få veta hur fotografen gått tillväga dvs redigering osv.
                Kan hålla med om att en bild man gillar är ju en bild man gillar oavsett hur den har kommit till. Men om det är en fototävling blir det ju mer spännande att rösta på bilder som liknar verkligheten så mycket som möjligt.
                Om man klipper ut en fisk och lägger på svart bakgrund för att det är för mycket störande i bakgrunden blir ju inte bilden lika intressant som ett foto där det finns fler saker med i bilden som andra fiskar osv. Det blir ju svårare att få till en sån bild än en bild där man bara tar bort det som man tycker förstör bilden.

Men alla behöver inte tycka lika, därav den här tråden

Kommentar

• Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

Nästa gång du kommer ner och plåtar på Kullaberg ska jag bjuda på en finöl!
                  Gött! Kanske blir en sväng i höst då

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

Måste bara visa en bild jag tog igår kväll som är otroligt manipulerad med hjälp av slutartiden. Därefter har jag faktiskt inte gjort något förutom lagt på lite kontrast! Jag har inte ens ställt om histogramnivåerna.

Snacka om grov manipulation

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

De där kan man kalla filmning

Måste bara visa en bild jag tog igår kväll som är otroligt manipulerad med hjälp av slutartiden. Därefter har jag faktiskt inte gjort något förutom lagt på lite kontrast! Jag har inte ens ställt om histogramnivåerna.

Snacka om grov manipulation
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av mantis777
                        Jag håller helt med Wilhelm!
                        Dela i så fall upp fototävlingen i oredigerat och redigerat...
                        Jo det blir ju en bra fototävling med 2 bidrag i den ena och 2 bidrag i den andra.... om ens det. Spännande iaf att folk orkar diskutera ämnet så flitigt men ingen orkar/vågar skicka in bilder.

Kommentar

• Göran Å
                          Användare
                          • December 2005
                          • 1295

Ursprungligen postat av tege
                          Jag la upp den här tråden för att belysa hur svårt det kan vara att på förhand se om en bild är äkta eller inte.

Terje Hellesø som är en känd naturfotograf har fått pris av naturvårdverket som årets fotograf 2010. Hans bilder har nu blivit ifrågasatta om dom verkligen är äkta. Så här ser hans bild på en tornseglare ut. http://www.naturvardsverket.se/ImageVault/Images/conversionFormatType_WebSafe/id_4727/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

Vad jag egentligen ville är att få reda på hur ni som fotar akvariefisk, eller ni som röstar på bilderna, tycker är ok eller inte ok redigeringsmässigt när man fotar sina fiskar i akvariemiljö.

Hur mycket får man efterbehandla en bild för att få kallas normal redigering? Exakt vart går gränsen när en bild ska kallas extremredigerad?

Eller ska det vara frittfram att få göra vad man vill med sin bild? Om inte, vem kan avgöra om en bild är skickligt manipulerad och bör diskas.

Just nu litar jag på vad fotografen sätter när han lämnar in bilden.

Hur jag gör när jag ska lämna in en bild till vår en fisk fototävling på ciklid.org är följande, som jag förvisso har redogjort för ett antal ggr tidigare bara för att fler ska kunna ta del utav tekniken som inte på något sätt är speciellt märkvärdigt.

Utrustning: Sytemkamera, lämpligt objektiv samt bra belysning (extern blixt). Enligt mig så är blixten det viktigaste hjälpmedlet.

Putsa rutor in och utvändigt samt ev arrangera i karet beroende på hur du vill att bilden ska se ut. Att även ha bytt vatten nyligen är bra för då blir fiskarna lite piggare.

Sedan är det bara att fota ett antal bilder i rätt höjd iförhållande till fisken och hoppas att man får några bra. Är man nybörjare får man nog räkna med 1 bra bild på de första hundra.
                          Träning ger färdighet, så om jag lägger manken till så kan jag nog få ut flera bra på hundra bilder i dag.

När man väl har ett bra foto så måste det trots allt förberedas/redigeras lite innan det kan precenteras i tävlingen.

Detta gör jag idag genom Photoshop PS3, en äldre variant till de nyare program som finns.

Men det är inte bara att kasta sig in i PS om man inte ver hur man ska göra för då kan det sluta illa.

Min vägledning genom PS är en artikel skriven av Janne Arleklint, naturfotograf som driver sajten www.naturfotoforum.se
                          och bland annat är utbildningskonsult åt Nikon. Han är även en av våra domare i 2011 års jury, till årsfinalen i vår fototävling.

Denna artikel har har jag fått Jannes löfte att publicera i Ciklidbladet nr.01 / 2009.

Den finns även att läsa på nätet i denna länk: http://www.naturfotoforum.se/artiklar/ps_nff.pdf

Denna artiklel följer jag som mitt ABC vid min bildarbetning utom sista stycket som jag aldrig provat.

Har man provat detta några ggr och gjort rätt inställningar på datorn så upptäcker man att det inte är märkvärdigt alls.
                          En helt normal bildarbetning för att förbättra en bra bild.

Ibland har det hänt att jag har visat kort med svart bakgrund. Det beror oftast på att kortet är taget i en akvarie butik med urtråkig inredning.

Något som jag aldrig har provat på (vet inte ens hur man gör) är att klippa och klistra in bilder....Det känns för mig helt fel. då bilden blir fejkad.

Om fler följer ovan artikel så kommer antalet bilder med hög kvalite att öka i fototävlingen.

Lycka till med era bilder.

Mvh Göran
                          http://www.skovdeaf.se/
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                          http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Ursprungligen postat av Göran Å
                            Något som jag aldrig har provat på (vet inte ens hur man gör) är att klippa och klistra in bilder....
                            Exakt så sa Terje också för en vecka sedan, nu kallas det att terja sina bilder

Sorry, kunde inte låta bli.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Kan hålla med om att en bild man gillar är ju en bild man gillar oavsett hur den har kommit till. Men om det är en fototävling blir det ju mer spännande att rösta på bilder som liknar verkligheten så mycket som möjligt.
                              Om man klipper ut en fisk och lägger på svart bakgrund för att det är för mycket störande i bakgrunden blir ju inte bilden lika intressant som ett foto där det finns fler saker med i bilden som andra fiskar osv. Det blir ju svårare att få till en sån bild än en bild där man bara tar bort det som man tycker förstör bilden.

Men alla behöver inte tycka lika, därav den här tråden
                              Och detta visat sig helt enkelt i röstningen, om fåtalet gillar fisk på svart bakgrund så hamnar de lågt.

Och visst måste vi lita på att våra fotografer är ärliga i vår tävling, vi kan väl inte förutsätta att våra NCS medlemmar försöker ljuga sig till en vinst utan pris?! Förtroende för guds skull!!!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Göran Å
                                Användare
                                • December 2005
                                • 1295

Exakt så sa Terje också för en vecka sedan, nu kallas det att terja sina bilder

Sorry, kunde inte låta bli.
                                Det gör inget Micke

Att få stämpeln på sig att man Terjar sina bilder måste ju vara det värsta som kan hända en fotograf i dagsläget............

Mvh Göran
                                http://www.skovdeaf.se/
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                                http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

Arbetssätt...