Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Getingen
    Användare
    • December 2012
    • 412

    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Hittade detta recept http://mariestadsnyabryggeri.wordpre...eol/weissbier/
    Verkar vara jobbigt!
    Mäskningsschemat är enligt mig onödigt krånligt i detta fallet, räcker gott och väl att mäska 60-75 min i 67 grader. Sedan ser det jobbigare ut än vad det är.

    Värm vatten till 67 grader, i med malt bestånde av 50% vetemalt och 50% pilsnermalt, mäska, laka (sila bort malten), öka temperaturen till 100 grader. Släng i lite klassisk tysk humle i två omgångar, en omgång 60 minuter innan koket är slut och en omgång 10 minuter innan koket är slut.

    Stäng av värmen och kyl vörten (den ofärdiga ölen). Tappa över vörten till en jäshink, i med Weihenstephaner jäst, låt jäsa i två veckor, tappa på flaska och tillsätt lite socker, låt jäsa 2 veckor till för att låta kolsyra bildas, sedan är den färdig att dricka.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

      Det blev ju mycket enklare! Tack för din beskrivning! Det får väl bli några Weihenstephaner om andan faller på!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • August 2002
        • 8616

        Iron Maiden, idag på flaska, imorgon på scen. Det blir nästan som en minifestival, Ghost, Sabaton, Amorphis och IM.
        Sent from my Nokia 920 using Board Express
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Mikael W; 19 July 2013, 13:43.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Olivaw
          Användare
          • July 2012
          • 115

          I eftermiddag när jag kommer hem blir det min favority: Sierra Nevada IPA. Bästa sommarölen alla kategorier..

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            Den är grym, har du testat Sierra Nevada "Torpedo" double IPA?

            om ej gör det för guds skull.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              Ursprungligen postat av Mikael W
              Iron Maiden, idag på flaska, imorgon på scen. Det blir nästan som en minifestival, Ghost, Sabaton, Amorphis och IM.
              Sent from my Nokia 920 using Board Express
              Haha, coolt. Toppenband men misstänker att ölen suger fett
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Getingen
                Användare
                • December 2012
                • 412

                Ursprungligen postat av DaRe
                Haha, coolt. Toppenband men misstänker att ölen suger fett
                Till skillnad ifrån andra öl som är uppkallade efter band så ska faktiskt denna vara helt ok var jag har hört. Tyvärr måste man beställa 12 st ifrån bolaget, så jag hoppar denna, annars hade det varit kul att testa.

                Igår var jag i Helsingør på lite ölshoppning bland annat, fick med mig en del trevliga öl hem. Lagom nu när det är fredag idag

                Hittade bland annat två öl ifrån Ballast Point (bryggeriet med fiskar på etiketter)




                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • February 2008
                  • 1032

                  En god Göteborgare!

                  En kanon öl för varma sommardagar och annars med för den delen.
                  En ljuslager med stor kropp och tydlig beska, tillverkad i Grebbestad men av gamla anställda på Pripps.
                  En historia och ett kunnande som är värd all respekt.

                  Länken ovan finner ni mer av intresse för den som så önskar.
                  Bifogade filer
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • Getingen
                    Användare
                    • December 2012
                    • 412

                    Drack Mikkeller American Dream igår som ni kan se på bilden ovan. Sjukt bra, en välhumlad lager på 4,6%, otroligt smakrik, fyllig och humlig. På bolaget måste den tyvärr beställas om 24st (vilket jag hoppas det blir ändring på snart), men den ska finnas på fat på alla Bishops och även på fler ställen.

                    Kommentar

                    • GraTis
                      Användare
                      • January 2013
                      • 414

                      Hittade en riktigt vass nykomling på hyllan i veckan.

                      Kommentar

                      • Getingen
                        Användare
                        • December 2012
                        • 412

                        Tog en Ballast Point Pale Ale i värmen idag. Namnet är helt klart missvisande då det är en Kölsch där smaken snarare påminner en hel del om en pilsner än en pale ale. Riktigt god var den iaf. Bakgrunden ger ölen en annan färg än vad den egentligen var, ölen såg också ut som en klassisk pilsner. Etiketten tycker jag också var riktigt stilig. Blev lite sugen på att testa brygga något liknande själv.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

                          Denna var grymt bra. En av de bästa jag testat. I klass med Sierra Nevada Torpedo. Faktiskt väkdigt liknande smakupplevelse
                          Bifogade filer
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Getingen
                            Användare
                            • December 2012
                            • 412

                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Denna var grymt bra. En av de bästa jag testat. I klass med Sierra Nevada Torpedo. Faktiskt väkdigt liknande smakupplevelse
                            Trevligt, denna gillade jag också, ett tips är att passa på att dricka den nu medan den finns eftersom det är en tillfällig nyhet och försvinner 1 september. Därefter är det försäljningen som får avgöra om den får stanna.

                            Däremot har den varit slut ganska mycket tycker jag vilket nog inte tyder på bra försäljning i detta fallet utan leveransproblem och det är inte bra, ska man finnas i ordinariesortimentet så måste man kunna leverera. Men vi får hoppas på det bästa.

                            Om en vecka, den 1 augusti släpps det nya öl, bland annat två stycken ifrån Sierra Nevada, Hoptimum och Southern Hemisphere.

                            Fullständigt lista ser ni här: T6 och T7 finns bara i vinkällarbutikerna och måste beställas till övriga butiker, vilket både kan göras i butik eller på nätet.


                            VaruNr Namn Volym Pris Antal
                            T5 11066 Old Stock Ale Great USA 355 43.9 6912
                            T5 11065 Peak Organic Weiss Principal USA 650 72.3 4320
                            T5 11113 S:t Eriks Mathias Dahlgrens 4p Svenska smaker Sverige 1320 109.6 8000
                            T5 11199 Omnipollo Agamemnon USA 650 99 5000
                            T5 11647 Stone Old Guardian Oaked Barley Wine 2013 USA 650 82.9 2100
                            T5 11747 Great Divide 19th Anniversary Ale 2013 USA 650 94.5 3180
                            T5 11868 BrewDog Jack Hammer Storbritannien 330 27.9 30000
                            T5 11883 Lagunitas Undercover Shut-Down USA 355 28.9 21600
                            T5 11884 Hop Ottin IPA Anderson Valley Brewing USA 355 26.9 24000
                            T5 11885 Imperial Vanilla Coffe Porter Danmark 330 34.8 12960
                            T5 11886 Sierra Nevada Hoptimum Whole-Cone Imperial IPA USA 355 39.9 5184
                            T5 11887 Sierra Nevada Harvest Southern Hemisphere USA 710 89 5000
                            T6 11888 Ola Dubh Harviestoun Brewery 2011 Storbritannien 330 69.6 2400
                            T6 11889 Det Lille Bryggeri Black Elixir 200 Danmark 330 59.9 1600
                            T6 11875 Abstrakt 13 Storbritannien 375 129 1500
                            T6 11876 BrewDog 10 Heads High Storbritannien 330 29.9 3400
                            T6 11877 Nøgne Ø Dark Horizon 4 Edition Norge 250 89 1440
                            T6 11878 Lost Abbey Saints Devotion USA 375 84 840
                            T7 11879 Lost Abbey Deliverance USA 375 149 900
                            T7 11032 Uerige Doppelsticke Tyskland 330 46 1920


                            Jag kommer troligtvis köpa minst en av varje utom Peak Organic. Om man nu har turen att få tag på det man vill.

                            Wilhelm, Doppelsticke är rankad som världens bästa altbier
                            Senast redigerad av Getingen; 25 July 2013, 20:58.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

                              Den listan ser jag fram emot att handla ifrån :-)
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Getingen
                                Användare
                                • December 2012
                                • 412

                                Ursprungligen postat av DaRe
                                Den listan ser jag fram emot att handla ifrån :-)
                                Det gör jag med, toppkvalité rakt igenom, nog ett av dom bästa släppen på länge.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...