Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Toppen om ni kunde lägga in länkar på ölen ni skriver om och dricker upp, så man (jag) slipper klippa o klistra in på systembolagets söksida!
    Sierra Nevada Bigfoot 2013 släpps på systemet först den 1/6. Ett av de bästa ölen alla kategorier. En länk till förra årets årgång: http://agent.nocrew.org/product/888
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      Sv: Bästa ölen

      Ja bigfoot är definitivt en av mina favoriter.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        Ursprungligen postat av Micke
        Sierra Nevada Bigfoot 2013 släpps på systemet först den 1/6. Ett av de bästa ölen alla kategorier. En länk till förra årets årgång: http://agent.nocrew.org/product/888
        Tack vare länken så hittade jag en öl i min smak (Schneider TAPX Meine Sommerweisse 5.4%) som ska inhandlas snarast! Värmen är ju på väg!
        Ska sitta i min Biergarten och njute lite !
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Getingen
          Användare
          • December 2012
          • 412

          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Tack vare länken så hittade jag en öl i min smak (Schneider TAPX Meine Sommerweisse 5.4%) som ska inhandlas snarast! Värmen är ju på väg!
          Ska sitta i min Biergarten och njute lite !
          Har hört att den ska vara riktigt bra. Själv hoppade jag över den, man kan inte testa allt Som jag har förstått det är det en öl som kommer varje år vid denna tiden, skillnaden är att man använder olika sorters humle varje år.

          Kommentar

          • Getingen
            Användare
            • December 2012
            • 412

            Ursprungligen postat av Micke
            Ett utdrag om industrilager från "Den stora ölresan" som börjar på SVT i veckan:

            Påminnelse!!

            Idag kl 21 sänds det. Kommer sitta bänkad tillsammans med ett par goa öl.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

              Ta bort etiketterna och gissa sedan vilka öl det är du dricker!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

                Sv: Bästa ölen

                Lite galet med en bira mitt i veckan men what the heck.

                Riktigt ok. Något vattnig och tom i eftersmaken, men säg 6/10 kanske i betyg... Efter de första klunkarna. :-)
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

                  Sv: Bästa ölen

                  Så vad det ju bilden också.
                  Bifogade filer
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Getingen
                    Användare
                    • December 2012
                    • 412

                    Har testat lite nytt.

                    Börjar med Yeti, en Imperial Stout ifrån amerikanska bryggeriet Great Divide Brewing Company.

                    Jag hade väldigt höga förväntningar på denna, och dom blev tyvärr inte helt uppfyllda. Jag hade hoppats på mer smak och en mer behaglig sötma, tycker inte den passade riktigt. Men det är fortfarande en riktigt bra öl.

                    31,90kr i systembolagets ordinariesortiment



                    Sedan har jag testat Brekeriet Saison, bryggeriet kallar den för en skånsk saison (vad nu det är? ) Jag gillade den starkt. Tyvärr åker den ur lokala sortimentet nästa månad då den sålt för bra och hamnar i beställningssortimentet med kollikrav på 24. Idag kan man fortfarande beställa dom styckvis för 39,90kr.

                    Överlag tycker jag att Brekeriet gör riktigt bra och spännande saker.



                    Sedan har jag också testat Thornbridge Jaipur IPA, blev inte särskilt imponerad faktiskt, otroligt tråkig färg, väldigt tunn, trevlig humle smak och doft, men noll beska och bara massa disktrasa i eftersmaken. Hade hoppats på mer. 27,90kr i ordinariesortimentet.

                    Bernard Jantarový Lezák, en tjeckisk öl som jag köpte med mig hem ifrån Prag. En Amber Lager (halvmörk). Riktigt trevlig. Förhållandevis mkt smak och väldigt fyllig för att bara vara på 4,7%. Finns i beställningssortimentet på bolaget men då med kollikrav på 20. Ska tydligen finnas nån alkoholfri version i vissa matbutiker men vad jag har hört ska den vara otroligt dålig, tyvärr.

                    Brother Thelonious, en belgisk öl ifrån ett amerikanskt bryggeri. Ganska bra, hade hoppats på mer smak likt Chimay Blå, denna hade betydligt mindre smak men ungefär samma sötma vilket jag tyckte kändes lite obalanserat. Extremt lättdrucken för att vara på 9,4%. Finns i ordinariesortimentet för 29,90kr men jag rekommenderar att istället köpa Chimay Blå för samma pris.

                    Green Flash Le Freak. En amerikansk öl ifrån småparti släppet i april. I stilen beskrivs det som en blandning mellan en dubbel IPA och en belgisk trippel, alternativt en riktigt välhumlad trippel. Jag tycker den kombinationen fungerade riktig bra, lite unik, och en bra öl.
                    Aning dyr då den kostar 44,90 för 355ml.

                    Kommentar

                    • Getingen
                      Användare
                      • December 2012
                      • 412

                      Electric Nurse Easter Ale. Ett fantombryggeri som bryggt denna ölen hos Dugges. Överraskande bra, riktigt god och mkt smak, speciellt för att bara vara på 4,4% och inget spår av nån tråkig metallsmak vilket är vanligt förekommande i öl med denna alkoholstyrkan. Electric Nurse får in två öl i fasta sortimentet i juni, en Pale Ale och Dubbel IPA, dom blev jag genast sugen på att testa.

                      Sigtuna Dark Easter Ale, Har aldrig varit särskilt imponerad av Sigtuna, men denna var bra, riktigt god, är troligtvis en svart IPA.

                      Jenlain Blonde 5, nyhet i fasta sortimentet. En ljus lager ifrån Frankrike. Inget speciellt men betydligt bättre än vad jag förväntat mig. 9,90kr för 25cl

                      Kommentar

                      • Getingen
                        Användare
                        • December 2012
                        • 412

                        Sigtuna Dark Easter Ale

                        Kommentar

                        • Ove Planstedt
                          NCS Medlem
                          • May 2006
                          • 1816

                          Ni som undrar hur man gör mörkt öl kolla detta klipp, spola fram till 52 min där den väl bevarade hemligheten bakom mörkt öl avslöjas

                          Bland skummande bägare och hängivna öldrickare, politiska intriger och dolda marknadskrafter.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

                            Hahaha!!
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Getingen
                              Användare
                              • December 2012
                              • 412

                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Lite galet med en bira mitt i veckan men what the heck.

                              Riktigt ok. Något vattnig och tom i eftersmaken, men säg 6/10 kanske i betyg... Efter de första klunkarna. :-)
                              Nu har jag också testat den, och håller tyvärr med dig, riktigt besviken

                              Jaipur tycker jag heller inte var någon höjdare. Har deras Thorny Goat Mocha Porter hemma också, får se hur den är. Det märkliga är att dom tydligen ska ha hållt mkt högre kvalité tidigare. Raven blev utsedd till bästa BIPA 2012 eller om det 2011.

                              Kommentar

                              • Getingen
                                Användare
                                • December 2012
                                • 412

                                Testade Mocha Portern ikväll, som är ett samarbete mellan Australienska Mountain Goat och brittiska Thornbridge. ölen heter Thorny Goat och är en porter på 6,0%.

                                Tycker den är bättre än både Jaipur och Raven men fortfarande inte jättebra, godkänd men inte mer, klart besviken. 49,90kr kostar den för 50cl.

                                Gemensamt för alla tre ölen tycker jag är att dom är blaskiga och smaklösa.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...