Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Getingen
    Användare
    • December 2012
    • 412

    Ursprungligen postat av DaRe
    Toppenrecensioner! Tack.
    Bra då fortsätter vi

    Drack Flying Dog Snakedog IPA igår, ytterligare en amerikansk öl som fick följa med hem ifrån Prag. Riktigt bra amerikansk IPA, finns i beställningssortimentet med kollikrav på 24, jag hade önskat att den fanns på hyllan styckvis. Dock har ju Flying Dog lite öl på hyllorna på SB i omgångar



    Sedan fick jag äntligen hämta min Cassis ifrån Brekeriet idag, har varit mycket strul med den beställningen och trodde länge att jag skulle bli utan flaska då det enbart släpptes 500 flaskor, jag fick flaska nr. 442 (är handskrivet på etiketten, ganska coolt) Problemet är ju nu när man ska dricka denna. hehe



    Sedan testade jag en alkoholfri öl idag, (nästan iaf 0,5% ligger den på), Brewdog Nanny State, detta ska vara ett av de bättre alkoholfria alternativen, tyvärr var den ganska dålig. Trevlig doft, men otroligt smaklös och tunn, hyfsad beska men en hel del metall i smaken. Trist att det inte finns bättre alkoholfria alternativ.

    Kommentar

    • Getingen
      Användare
      • December 2012
      • 412

      Lite nya omdömen

      Eskilstuna Black IPA, nyhet i beställningssortimentet för mars. Tycker denna var väldigt god, rekommenderas!



      Nynäshamns Indianviken Pale Ale, bryggeriet beskriver det som "En traditionell India Pale Ale, med stor humlearom och kraftig efterbeska"

      Är ett stort jävla skämt, noll beska, sliskigt söt och lite syntetfrukt i smaken, usch. Detta är så långt ifrån en IPA man kan komma, mer likt en veteöl men fortfarande riktigt dålig,



      Nils Oscar Coffee Stout

      Lite besviken faktiskt, väldigt tunn i både kropp och smak, går att hinka utan problem vilket inte känns helt normalt när det gäller stout, hade hoppats på mer smak och mer fyllighet. Kaffet finns där men det är ganska svagt, jag skulle inte kalla den för coffee stout. Helt ok smak, trevlig doft men i princip noll eftersmak, bara en liten plastig skum smak jag inte känt tidigare, som tur är den inte så kraftig, men eftersom där inte finns nån annan smak i eftersmaken går den att känna utan problem också och jag upplever den som störande. Hade gärna haft mer rostade toner överlag också. Sörplar man i sig ölen och sköljer den i munnen lite får man ut mer av smaken, men jag tycker det ska räcka att dricka den normalt såvida man inte ska analysera sönder den. Den får en svag 6/10.



      Har också testat Brooklyn Brown Ale, ganska enkel men trevlig och lättdrucken. Det behöver inte alltid vara så komplicerat

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        Ajajaj, om man ändå inte hade feber!!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Getingen
          Användare
          • December 2012
          • 412

          Ursprungligen postat av DaRe
          Ajajaj, om man ändå inte hade feber!!
          Jag var själv sjuk för ett tag sedan, 2 gånger ganska tät in på varandra också, man kan bara trösta sig med att jag inte alls var sugen när jag var sjuk och desto godare smakar det när man sedan äntligen kan få njuta av en öl igen.

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            En gammal favorit har kommit tillbaka på systemet, Armageddon IPA från Nya Zeeländska Epic Brewing. Välhumlad med Cascade, Centennial, Columbus, Simcoe. Rekommenderas!
            Bifogade filer
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              Ursprungligen postat av Micke
              En gammal favorit har kommit tillbaka på systemet, Armageddon IPA från Nya Zeeländska Epic Brewing. Välhumlad med Cascade, Centennial, Columbus, Simcoe. Rekommenderas!
              Den måste jag testa, den ser ritkigt god ut. Ser fram emot varmare tider med grillen och öl. (Och utan denna förbenade långvariga feber...)
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                Electric Nurse Easter Ale är en trevligt välhumlad Amber Ale med en beskedlig alkoholstyrka på 4,4%. Hade gärna fått vara lite fylligare. Välbalanserat och bra beska. Electric Nurse är ett nytt svenskt fantombryggeri som bryggt denna Amber Ale på Dugges Ale & Porterbryggeri.
                27,50:- för en halvliter i Systembolagets påsksortimet.
                Bifogade filer
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Lars
                  Användare
                  • August 2010
                  • 226

                  Hittade inte Armageddon på systemet i falkenberg, utan det fick bli dessa 4 istället. Oxford Gold från Brakspear, Wisby klosteröl från Gotlands bryggeri, Oppigårdens Amarillo och en helt ny enligt personalen,Jaipur från Thornbridge Trevlig Lördag
                  Hemsida
                  FiskTorget

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    Ursprungligen postat av Lars
                    Hittade inte Armageddon på systemet i falkenberg, utan det fick bli dessa 4 istället. Oxford Gold från Brakspear, Wisby klosteröl från Gotlands bryggeri, Oppigårdens Amarillo och en helt ny enligt personalen,Jaipur från Thornbridge Trevlig Lördag
                    Jaipur och Amarillo är bra!
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Lars
                      Användare
                      • August 2010
                      • 226

                      Ursprungligen postat av Micke
                      Jaipur och Amarillo är bra!

                      Tackar, då har jag iaf två vinnare
                      Återkommer med utlåtande på de andra två efter helgen. Har en liten känsla av att Wisby är speciell, men det är spännade.
                      Hemsida
                      FiskTorget

                      Kommentar

                      • Getingen
                        Användare
                        • December 2012
                        • 412

                        Jag skulle vilja säga att alla är bra. Men Jaipur och Amarillo är dom två som är RIKTIGT bra.

                        Wisby klosteröl gillade jag väldigt mkt i början av mitt "öldrickande" idag ser jag inte den som något speciellt, det är en öl som oftast går hem hos dom som inte är så vana vid att dricka mer än ljus lager, men utan att på nåt vis vara dålig. Det händer att jag köper den då och då men inte lika ofta som förr. Brakespear Triple har jag druckit, ingen dålig öl men inte riktigt min smak.

                        Kommentar

                        • Getingen
                          Användare
                          • December 2012
                          • 412

                          Orval - God belgisk öl som vi i Sverige kan köpa både billigt och styckvis, finns på ett fåtal systembolag och kan beställas till övriga.
                          Nyligen gick bryggeriet ut med att dom ville att matbutikerna i Belgien skulle sluta sälja ölen i backar då dom inte klarade av den stora efterfrågan, därför väldigt trevligt att vi kan få tag på den enkelt i Sverige, rekommenderas!



                          La Trappe Isid'or - En holländsk öl i belgisk stil som jag köpte i Prag.

                          Minns inte så mycket av doften, smaken, kraftig sötma, en hel del örter, lite frukt i bakgrunden, lite bränt socker, bra munkänsla och lagom fyllig för stilen. Det är en helt ok öl, men jag tycker inte den kraftiga sötman balanserades upp så det blev lite väl sliskigt, jag drack halva flaskan på egen hand och resten av innehållet tillsammans med mat, med mat balanserades sötman upp lite bättre men örterna och frukten blev mer frånvarande då maten istället vann mina smaklökar. Jag gav den 6,5/10 i slutet, Hade jag fått bestämma hade jag velat ha svagare sötma alt. att ölen balanserade upp sötman då hade den fått högre betyg av mig, men det kan säkert vara en smaksak också.

                          Tydligen brygd för att hedra den första bryggaren på klostret eller nåt i den stilen, vet inte det är tillfälligt eller en öl som alltid kommer finnas. Finns i beställningssortimentet i Sverige men med kollikrav på 24

                          Kommentar

                          • Getingen
                            Användare
                            • December 2012
                            • 412

                            Snart nytt släpp på bolaget också. Inte riktigt spektakulärt som dom tidigare detta året och betydligt större blandning på ölen som släpps mer än att vara IPA och stout fokuserat. Själv tänkte jag köpa.

                            SKA Hibernal Vinifera Stout
                            Green Flash Le Freak
                            Amager The Sinner Series Gluttony
                            Thornbridge Raven Black IPA
                            Dieu du Ciel Rosée d'Hibiscus
                            Hantverksbryggeriet Kosacken

                            Nåt som också är värt att nämna är att det kommer en hel del olika mixpack i beställningssortimentet med trevliga öl, det rekommenderar jag att spana in.
                            Senast redigerad av Getingen; 26 March 2013, 14:37.

                            Kommentar

                            • Getingen
                              Användare
                              • December 2012
                              • 412

                              Ten Fidy ifrån exklusiva släppet i februari 50kr för 355ml 10,5%
                              Otroligt god, bästa stout jag har druckit, noll spår av alkohol, riktigt grym.



                              Boulevard Double-Wide IPA, en Dubbel IPA ifrån Boulevard Brewing, nyhet i beställningssortimenet för mars. Kan beställas styckvis. 39kr för 355ml
                              Blev väldigt besviken på denna, otroligt tam i smaken, mer lik en IPA än DIPA, finns en skum kemisk smak också som jag inte kan definiera men som stör, allmänt ganska obalanserad. Inget jag kommer köpa igen. Vet inte om den skulle smaka såhär eller om jag fått en dålig flaska men tycker inte jag kände nån karaktäristisk felsmak.

                              Kommentar

                              • Getingen
                                Användare
                                • December 2012
                                • 412

                                Körde en liten enkel provning igår med en vän.

                                Stronzo Påskebrygd (Belgian Solution) - Min första påsköl i år, en välhumlad saison som drar åt IPA-hållet, denna vill jag köpa igen! Rekommenderas.

                                Matuska Raptor IPA - En Tjeckisk IPA ifrån ett microbryggeri som jag köpte i Prag, helt ok men tjeckerna snålar ganska mkt med humlen, men det är en välgjord öl, men som IPA är den väl en bit ifrån stilen.

                                Staropramen Nefiltrovaný - Något som jag först trodde var staropramens vanliga ljusa lager fast ofiltrerad, det är det inte utan en helt egen öl men som är ofiltrerad, tycker denna var bra, dom ligger långt före sina svenska motsvarigheter. Hade den funnits på bolaget hade jag kunnat tänka mig att köpa nån flaska då och då.

                                Chimay Triple Blanche (Vit) - En bra trippel, inte så mkt att diskutera här, vill ni dricka trippel är detta en bra val.

                                Poppelmans Brown Ale Vinterutgåva - Överraskande bra brown ale, denna kommer jag beställa igen, finns i beställningssortimentet och kan beställas styckvis, 22kr för 33 cl. Rekommenderas.

                                St: Eriks God Jul 2011 Barley Wine - Tycker inte detta var ett särskilt bra barley wine, ganska klen smak men en hel del skumma kemiska smaker.

                                Trappistes Rochefort 10 - En riktigt bra Quadruple, lagom söt, en hel del russin, plommon och torkad frukt. Riktig god.

                                Ayinger Winter Bock - En bra öl men inte min favoritstil

                                Kommentar

                                Arbetssätt...