Målet är att det ska bli 20 liter färdigt öl på flaska. Först vägs det upp totalt 5,4 kg malt som krossas.
Bästa ölen
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Kommentar
-
När alla klumpar är utrörda kollas temperaturen som hamnat på knappt 68 grader. Sen läggs locket på grytan sen får det stå en timme. Under den timmen rör jag runt ett par gånger och kollar temperaturen. Efter en timme ligger temperaturen på ca 66 grader. Sen höjs temperaturen till ca 76 i 10 minuter.Kommentar
-
Coolt, synd att det inte direkt passar med en ölbryggarartikel i CB annars hade det varit lattjoKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
-
Kommentar
-
När koket kommit igång ordentligt tillsätts den första humlegivan 15 gram Norrtern Brewer, den står för ölets beska.
Efter 45 min tillsätts den andra humlegivan, 20 gram Centenniel och 14 gram Cascade som står för ölets smak och viss beska.
Efter ytterligare 13 min tillsätts den tredje humlegivan, 28 gram Cascade som står för ölets doft och viss smak.
Efter ytterligare 2 minuter när vörten kokt i 60 minuter stängs värmen av.Senast redigerad av Micke; 18 May 2013, 16:42.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
Kommentar