Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Getingen
    Användare
    • December 2012
    • 412

    Ingen som drack öl igår?

    Själv öppnade jag min Double Bastard ifrån Stone. Klassas som en American Strong Ale. Som jag har förstått det är det en övrigt kategori för öl som inte passar in någon annanstans. Har fått uppfattningen om att denna skulle vara som en blandning mellan en DIPA och ett Barley Wine. Efter att nu har testat det skulle jag klassa det som ett Barley Wine med en twist. Saknade lite humle för att få någon DIPA känsla. Ett riktigt bra öl, men tycker flaskan är alldeles för stor. 65cl och 11,2% har gjort att jag dragit mig för att öppna den. Halva mängden hade varit mkt bättre. Ölen lanserades som en exklusiv nyhet i mars och kostade 89,90kr.



    Har också testat Dark Truth Stout ifrån Boulevard Brewing. En Imperial Stout på 9,7%. Väldigt god, len och fin smak. Krävde dock ganska hög temperatur innan den visade upp sig ifrån sin bästa sida, innan det var den inget märkvärdigt. Lanserades i beställningssortimentet i mars och kostar 39,90kr för 35,5cl vilket jag tycker är hyfsat prisvärt för denna typen av öl.

    Kommentar

    • GraTis
      Användare
      • January 2013
      • 414

      Ursprungligen postat av Getingen
      Ingen som drack öl igår?
      Nej men idag i eftermiddagssolen blev det en trevlig bekantskap.

      Kommentar

      • Getingen
        Användare
        • December 2012
        • 412

        Roligt att höra att den var bra, har inte testat den själv men har en flaska hemma som väntar på att bli uppdrucken.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

          Sv: Bästa ölen

          Solen går ner men värmer...
          En härlig dag i trädgården...
          Ljud runtomkring som visar på ett uppvaknande område...
          En kall "Anchor steam beer" och grillens frasande med färdigmarinerat kött redo att grillas. Salader och annat klart...
          Familjen på topphumör, vad mer kan en stackare önska sig?
          Bifogade filer
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            Idag har det bryggts drygt 40 liter Pale Ale. 23 liter av en välhumlad amerikansk variant på gränsen till IPA och 18,5 liter av en brittisk variant där malten får mer utrymme.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              Sv: Bästa ölen

              Det skulle vata kul att smaka
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                Spänningen är alltid stor när den första flaskan från en brygd hälls upp, ska den smaka som det var tänkt när receptet komponerades? Detta öl bryggdes tillsammans med släkten under påsklunchen på långfredagen och tappades på flaska för 2 veckor sedan. Tanken är att ölet ska användas när släkten träffas i sommarstugan under sommaren. Därför ville jag göra en lätt men frisk och välhumlad pale ale i amerikansk stil, och det lyckades perfekt. Lätt i smaken med tydliga citrustoner och tillbakahållen beska. Lågt skum än så länge men det kommer efter någon veckas ytterligare kolsyrejäsning.

                Som bitterhumle användes Northern Brewer och som aromhumle Amarillo och Cascade. En beska på ca 36 IBU och ABV på 5,1%.

                Trevlig Valborg!
                Bifogade filer
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • GraTis
                  Användare
                  • January 2013
                  • 414

                  Ytterligare en godbit.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

                    Ursprungligen postat av Micke
                    Spänningen är alltid stor när den första flaskan från en brygd hälls upp, ska den smaka som det var tänkt när receptet komponerades? Detta öl bryggdes tillsammans med släkten under påsklunchen på långfredagen och tappades på flaska för 2 veckor sedan. Tanken är att ölet ska användas när släkten träffas i sommarstugan under sommaren. Därför ville jag göra en lätt men frisk och välhumlad pale ale i amerikansk stil, och det lyckades perfekt. Lätt i smaken med tydliga citrustoner och tillbakahållen beska. Lågt skum än så länge men det kommer efter någon veckas ytterligare kolsyrejäsning.

                    Som bitterhumle användes Northern Brewer och som aromhumle Amarillo och Cascade. En beska på ca 36 IBU och ABV på 5,1%.

                    Trevlig Valborg!
                    Ser grymt fin ut.

                    din ser ritkigt trevlig ut också, tege.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Getingen
                      Användare
                      • December 2012
                      • 412

                      Ursprungligen postat av GraTis
                      Ytterligare en godbit.

                      Hur pass bra var denna? Var den värd sitt pris? Omdömena jag har läst har varierat en del. Stronzo gör mkt bra och roliga saker men det finns undantag. När det gäller Stronzo så kan jag rekommendera att testa deras Coffee Badger, finns nog bara på mässor än så länge men lär väl förhoppningsvis dyka upp på flaska eller fat i framtiden. Hoppas jag iaf, jag vill gärna ha några flaskor hemma

                      Kommentar

                      • GraTis
                        Användare
                        • January 2013
                        • 414

                        Ursprungligen postat av Getingen
                        Hur pass bra var denna? Var den värd sitt pris? Omdömena jag har läst har varierat en del. Stronzo gör mkt bra och roliga saker men det finns undantag. När det gäller Stronzo så kan jag rekommendera att testa deras Coffee Badger, finns nog bara på mässor än så länge men lär väl förhoppningsvis dyka upp på flaska eller fat i framtiden. Hoppas jag iaf, jag vill gärna ha några flaskor hemma
                        Ska nog inte uttala mig helt. För det första kommer jag inte ihåg priset, för det andra hade annan öl inmundigats tidigare. Men det gjorde sig riktigt bra till chokladfondant och glass. Till och med frun gillade.....

                        Kommentar

                        • Getingen
                          Användare
                          • December 2012
                          • 412

                          Nytt släpp på bolaget idag.

                          Guldkornen kan väl sammanfattas med

                          Mikkeller K:rlek
                          Old Ruffian Barley Wine
                          Oppigårds Brewers Brown
                          Amagers öl i syndaserien (lust, envy och pride)
                          Nynäshamn Tjockhult Tjinook kan också vara värd att nämna.

                          Testade K:rlek nyss, riktigt god



                          Bild på hela dagens inköp

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

                            Jag hoppade över detta månadssläppet och siktar in mig på Bigfoot och Ingrid om en månad

                            Idag njuter jag en Ganesha IPA i vårsolen, mycket färskt amerikanskt humle (Tomahawk, Simcoe och Amarillo).
                            Bifogade filer
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

                              Ingrid vad var det. Bigfoot ska jag köpa ett gäng
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2753

                                Ursprungligen postat av Getingen
                                Nytt släpp på bolaget idag.

                                Guldkornen kan väl sammanfattas med

                                Mikkeller K:rlek
                                Old Ruffian Barley Wine
                                Oppigårds Brewers Brown
                                Amagers öl i syndaserien (lust, envy och pride)
                                Nynäshamn Tjockhult Tjinook kan också vara värd att nämna.

                                Testade K:rlek nyss, riktigt god



                                Bild på hela dagens inköp
                                Spännande inhandlade själv Oppigårds Brewers Brown och Mikkeller K:rlek idag.

                                Egentligen tyckte jag nog inte förra omgången K:rlek var fullt lika bra som många andra gjorde gällande, visst inget dåligt utan gott om smaker första munnarna men sen försvann smakerna lite för snabbt, det tog liksom ut sig själv. Men det ska smakas igen så får vi se om jag ändrar uppfattning.
                                Tror Oppigårds övelag håller på att bli en riktig storsäljare, helt klart något jag gillar då det även tillverkas eller åtminstone bryggs på hemmaplan.
                                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                                Kommentar

                                Arbetssätt...