Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Getingen
    Användare
    • December 2012
    • 412

    Trevlig recension, den ölen blev jag sugen på, hehe

    Ängöl var på tal i tråden för några månader sedan.

    Nu har jag testat två av deras öl

    Ängöl Schlager, en lager i modern stil, god, men jag hade föredragit lite mer kolsyra, aningen dyr också men vill man dricka ekologiskt brukar det bli dyrare.
    Sen har dom inga etiketter utan dom trycker direkt på flaskan vilket ser riktigt snyggt ut men bidrar också till ett högre pris



    Fortsätter med Ängöl Bistra Årens Cikoria Porter, en porter kryddad med cikoria, lite unik med sin smak och ganska bra men aningen dyr, hade gärna haft den lite fylligare, sedan var väl kryddningen mer intressant än god men överlag var det ändå en bra öl. Intressant att testa.



    Sedan hämtade jag ut lite öl idag som jag hade beställt


    Började med att testa Dieu du Ciel Penombre, helt ok men hade hoppats på mer, aningen obalanserad, inte särskilt mkt humle trots att den var riktigt färsk, lång eftersmak av kaffe istället för humle, upplevde den mer som en stout med lite extra humle i.

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      Stronzo Påskebryg (Stronzo Brewing Co. är en dansk fantombryggare, det öl är byggt hos belgiska De Proefbrouwerij.)

      Saison på 6,6% ABV bryggd med pilsnermalt, munichmalt, cararedmalt, vetermalt, citrahumle och jäst. Säljs annars med namnet Belgian Solution.

      Ett klart mässingsfärgat öl med högt luftigt skum. Skummet lämnar en del rester på glaset när det sjunker ihop. Jästfällning i flaskan.

      Doften har tydliga drag åt frukter som persika, aprikos och grapefrukt. Den stiltypiska jästtonen finns där men ligger bakom de fräscha humletonerna.

      Smaken är torr med tropiska frukter, tutti frutti-godis och citrus. Lite sötma och mild beska i eftersmaken. Tillbakadragen beska.

      Inte en stiltypisk saison, men ett riktigt trevligt öl som kan fungera som en bra introduktion till stilen. Fina tropiska frukttoner dominerar och håller tillbaka jästen som får en mer tillbakahållen roll. En perfekt lätt och frisk törstsläckare.

      Betyg: 7,5/10
      41,90:- för en halvliter i Systembolagets påsksortiment.
      Bifogade filer
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        Ser ut som grädde!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

          yammi, vilka goda öler det listas upp här. Måste se vad jag kan hitta inför helgen...
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            Hr Frederiksen Swedish Red Wine Amager Bryghus

            En Imperial Stout på 10,5% som lagrats 12 månader på svenskt rödvinsfat.
            Ett nästintill helsvart öl med lågt ljusbrunt skum.


            Doften är gräddig och rökig med toner av vanilj.


            Smaken är len och maltig med lite saltlakrits. Beskan är distinkt utan att ta överhanden. Fatkaraktären kommer i eftersmaken med vanilj och vinösa toner. Efter en stund blir smaken av rödvin påtaglig.


            Onekligen ett udda och intressant öl, jag gillar det. Rund fin smak där fatlagringen gett en tydlig karraktär. Testad flaska hade lagrats i ett år, gissningsvis skulle det vinna på längre lagring.

            Betyg 7/10
            79:- för 250ml i Systembolagets tillfälliga sortiment 1/5 2012.
            Bifogade filer
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Getingen
              Användare
              • December 2012
              • 412

              Trevlig recension, jag valde bort Hr Fredrikesen Buffalo Trace Edition i senaste släppet, men funderar fortfarande på att lägga en beställning, men tror nog jag står över ändå. Har blivit tillräckligt dyrt denna månaden och imorgon bär det av mot Göteborg och ölmässan.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

                Sv: Bästa ölen

                Testar i kväll hibiskusölen som nämns längre upp. Spännande bekantskap. Udda röd färg och söt smak...
                Bifogade filer
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

                  Oppigårds Starkporter

                  Ett djupt brunrött öl, nästan helt svart. Skummet är lågt och ljusbrunt till färgen.

                  I doften finns rök, tjära och mörk choklad.

                  Smaken är mustig och kraftfull med en framträdande men balanserad beska och viss syrlighet. I eftersmaken är kakao framträdande.

                  En fyllig och smakrik porter som passar utmärkt i kombination med maltwhisky. Testad flaska lagrad 2 år.

                  Betyg 7/10
                  28,50:- för en halvliter i Systembolagets fasta sortimet. Har utgått ur Systembolagets sortiment, verkar inte heller längre finnas i Oppigårds sortiment.
                  Bifogade filer
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 3111

                    spendrups gold.

                    mycket tydlig beska med lite fruktig eftersmak, smakar helt enkelt öl utan kakao och kaffesmak

                    finnsb i ordinarie sortiment för runt 10 spänn eller ca 3 kr på pråmen

                    man mår som bäst efter ca 9st
                    Bifogade filer
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

                      Ett utdrag om industrilager från "Den stora ölresan" som börjar på SVT i veckan:

                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

                        Fegis!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Getingen
                          Användare
                          • December 2012
                          • 412

                          Igår blev det att testa St: Eriks Easter DIPA, hyfsat bra, speciellt för att bara kosta 21kr. Men det finns en syntetisk sötma i eftersmaken som jag tycker förstör rejält och förutom att det smakar syntetiskt i eftersmaken är det också alldeles för söt. Men innan man kommit dit var den förvånansvärt bra.

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

                            Ursprungligen postat av Getingen
                            Men det finns en syntetisk sötma i eftersmaken som jag tycker förstör rejält och förutom att det smakar syntetiskt i eftersmaken är det också alldeles för söt.
                            Jag testade den på fat häromveckan och gillade sötman som fick den att påminna om ett välhumlat barley wine. Den 1/6 släpps årets version av det absolut bästa ölet i den klassen - SN Bigfoot
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

                              Toppen om ni kunde lägga in länkar på ölen ni skriver om och dricker upp, så man (jag) slipper klippa o klistra in på systembolagets söksida!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • Getingen
                                Användare
                                • December 2012
                                • 412

                                Ursprungligen postat av Wilhelm
                                Toppen om ni kunde lägga in länkar på ölen ni skriver om och dricker upp, så man (jag) slipper klippa o klistra in på systembolagets söksida!

                                http://www.systembolaget.se/1331 är länken till St: Eriks Easter DIPA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...