En annan gillar ju Corona med en limeskiva
Bästa ölen
Kollaps
X
-
-
Svenskt öl är väl ungefär som svensk fotboll, dvs oftast ganska medioker men kan blixtra till ibland.
Som ölland är det USA som som spelar i en egen division, som Spanien i fotbollen. I Damark finns mikrobryggerier som Mikkeller och Amager som är absoluta toppklass. Sen får vi inte glömma bort belgarna, eller holländarna.
Men visst kommer det mer och mer spännande svenskt. Oppigårds Drakens DIPA var helt outstanding men tyvärr bara en engångsbryggd, och deras Amarillo håller ju också hög klass. Slottskällan, Eskilstuna Ölkultur, Mohawk, Nils Oscar, Nynäshamn, Gotland, Sigtuna och Hantverksbryggeriet är väl några andra svenska bryggerier som gör bra öl.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Ännu en svensk uppstickare som börjar få ordning på grejerna. Helsingborgs Summer Ale är en Pale Ale av brittisk typ bryggd med tillsats av fläder. Friskt lättdrucket och småtrevligt. Bör passa riktigt fint till grillat.Kommentar
-
Kommentar
-
Mvh JariKommentar
-
Jag hade inte testat Baron Trenk, men jag offrade mig och testade det idag . Filtrerade och pasöriserade ljusa lageröl tillhör normalt inte mina favoriter, men detta var helt okej.
Så här blev mina anteckningar:
Ett klart ljust bärnstensfärgat öl med normalhögt grädvitt skum som sjunker undan snabbt utan att lämna några rester på glaset.
Blommig doft med brödtoner och en framträdande sötma, lite syrlig citrus i bakgrunden.
En bra maltbas i smaken med lite smörkola och lite brända toner. En bra balanserad men lite metallisk beska. Kort eftersmak med grästoner, knäckebröd, lite mer smörkola och apelsin. De stora kolsyrebubblorna försvinner snabbt och ölet känns lite avslaget.
En förhållandevis smakrik och trevlig ljus lager. Den lite högre alkoholstyrkan bidrar till en stabil grund som tillsammans med beska och brödtoner ger ett bra matöl.
Betyg: 4,5/10Kommentar
-
Ja intresset sprider ju sig dessutom, kul läsning har det blivit i denna tråd. stort tack Micke för det!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Det här var ett intressant öl. Triple Hop Weizen från Sigtuna Brygghus. En traditionell sydtysk weizen som är otraditionellt välhumlad. Humle från tre kontinenter har använts. Humlet balanserar bort den söta skumbananen som jag annars inte gillar hos denna ölstilen. Så här blir den istället lite torrare och beskare.
27:- för en halvliter i Systembolagets beställningssortiment.Kommentar
-
, jag har en förmåga att snöa in på intressen...
Jag hade inte testat Baron Trenk, men jag offrade mig och testade det idag . Filtrerade och pasöriserade ljusa lageröl tillhör normalt inte mina favoriter, men detta var helt okej.
Så här blev mina anteckningar:
Ett klart ljust bärnstensfärgat öl med normalhögt grädvitt skum som sjunker undan snabbt utan att lämna några rester på glaset.
Blommig doft med brödtoner och en framträdande sötma, lite syrlig citrus i bakgrunden.
En bra maltbas i smaken med lite smörkola och lite brända toner. En bra balanserad men lite metallisk beska. Kort eftersmak med grästoner, knäckebröd, lite mer smörkola och apelsin. De stora kolsyrebubblorna försvinner snabbt och ölet känns lite avslaget.
En förhållandevis smakrik och trevlig ljus lager. Den lite högre alkoholstyrkan bidrar till en stabil grund som tillsammans med beska och brödtoner ger ett bra matöl.
Betyg: 4,5/10
Mvh JariKommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Kommentar
-
Va jobbigt! I vår butik i byn så kan man beställa dryckesvaror från systembolaget, men inte ifrån beställningssortimentet!
Nu måste jag åka 25km t.o.r för att släcka törsten!
Din beställning är nu skickad och en beställningsbekräftelse kommer att skickas till din e-postadress. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av beställd vara. (Läs mer under villkoren för e-beställning.)
Kontakta butikspersonalen när du ska hämta varorna. Du betalar i kassan.
Vi säljer inte till någon som är under 20 år. Så ta med din legitimation.
Har du frågor angående din beställning, eller vill ångra/ändra din beställning, vänligen kontakta vår kundtjänst på telefon 0771-83 83 00.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Ännu ett riktigt bra öl, en ekfatslagrad Imperial Porter från Gotlands Bryggeri.
52:- i Systembolagets lokala sortiment.Kommentar
-
Det blir bara bättre och bättre. Anders dubbel IPA från Eskilstina Ölkultur. Förmodligen en av de fulaste etiketterna men innehållet var desto bättre. En extremhumlad DIPA med massor av tropisk frukt och en massiv humlebeska (läste någonstans att beskan skulle ligga så högt som 220 IBU).
Rekommenderas till alla humleälskare!
34,50:- i Systembolagets beställningssortiment.Kommentar
-
Jag provade denna dubbelIPA ikväll 7,7% men väldigt fin. högt betyg om inte i topp för mig, lite väl smidig så att säga, den får gärna osa än mer humle för min smak.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Kommentar