Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

    Ursprungligen postat av Micke
    USA är helt klart det mest spännande öllandet, men låt Wilhelm ha skygglapparna på och dricka sin tyska reinheitsgebot-smörja
    Finns det tysk öl värd namnet öl?

    Det är nog bara infödda som gillar det.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      Ursprungligen postat av tege
      Finns det tysk öl värd namnet öl?

      Det är nog bara infödda som gillar det.
      Var finns gilla-knappen?
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

        Ursprungligen postat av Micke
        Var finns gilla-knappen?
        f*låt Wille en riktigt färsk Jever kan sitta fint ibland.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 3111

          Ursprungligen postat av Micke
          USA är helt klart det mest spännande öllandet, men låt Wilhelm ha skygglapparna på och dricka sin tyska reinheitsgebot-smörja
          könig pilsener dricker jag gärna, du kan ju dricka din exklusiva 300kr smörja själv
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            könig pilsener dricker jag gärna, du kan ju dricka din exklusiva 300kr smörja själv
            Du är ju smålänning Peter, då köper man väl öl efter formeln mest procent per krona
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 3111

              Ursprungligen postat av Micke
              Du är ju smålänning Peter, då köper man väl öl efter formeln mest procent per krona
              nä tittar oftast på procenten så att den inte är över 6% då det brukar smaka skit och vara för sött för mig, den enda starka öl jag druckit som smakar bra är en belgisk som jag drack när jag var i belgien kommer dock inte ihåg namnet, dock har ju belgierna oxå massa skit i ölen som inte hör hemma där, en öl ska smaka öl inte kaffe choklad eller annat

              dricker gärna 3kronors öl från pråmen bara det smakar gott, så fort man köper någon öl för att testa när någon har sagt att den var skitgod så är det en massa sötma i den och det gillar inte jag så varför betala mer för äckligare öl pilsner e godast kall och med en balanserad sötma/beska i
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                Ha ha Peter, båda mina inlägg till dig och Wilhelm var skriva med en stor nypa ironi. Men när Wilhelm avfärdar all amerikansk öl, och du öl med smak, så måste det bemötas.
                Som helsingborgare minns jag med fasa tiden när det lönade sig att köpa öl i Danmark. Då var småländska vanligare än danska i Helsingör, och alla gick och läste på flaskorna för att få så mycket procent som möjligt för kronorna.

                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                en öl ska smaka öl inte kaffe choklad eller annat
                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                dock har ju belgierna oxå massa skit i ölen som inte hör hemma där
                Den typen av öl du förespråkar med jäst, humle, underjäsning och varmluftstorkad malt är ett modernt påhitt. Så frågan är hur ett öl egentligen ska smaka? Jag gillar de flesta öltyper, alla passar i sina sammanhang och har sina egna kvalitéer. Till matlagningen tar jag gärna en kraftig stout, till ostbrickan ersätter jag gärna rödvinet med ett bra barley wine eller en smakrik välhumlad IPA, som fördrink på festen passar en spontanjäst lambik utmärkt. Som törstsläckare en varm sommardag passar pilsner/lager eller witbier bättre. Och vem bestämmer vad som hör hemma i öl? Den tyska reinheitsgebot har gjort att de stannat i utvecklingen, istället har de experimentella mikrobryggerierna i USA gjort att dom det det ledande öllandet.

                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                så varför betala mer för äckligare öl
                Håller helt med dig om att man inte ska betala mer för något man inte gillar. Men jag ser inget konstigt i att ibland unna sig en riktigt bra flaska öl för 30kr, 50kr eller till och med en hundring, det är inte mer snobberi än att unna sig en flaska vin eller maltwisky.
                När jag vill unna mig något riktigt gott dricker jag hellre en riktigt bra öl än tre halvbra.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 3111

                  Ursprungligen postat av Micke
                  Ha ha Peter, båda mina inlägg till dig och Wilhelm var skriva med en stor nypa ironi. Men när Wilhelm avfärdar all amerikansk öl, och du öl med smak, så måste det bemötas.
                  Som helsingborgare minns jag med fasa tiden när det lönade sig att köpa öl i Danmark. Då var småländska vanligare än danska i Helsingör, och alla gick och läste på flaskorna för att få så mycket procent som möjligt för kronorna.
                  Det var väl bra att ni fick höra lite riktigt språk, för när jag är i helsingborg så låter det ju som det bara danskar där även jag var där några ggr, men när det gäller dansk öl så är det mellanölet som är godast det starka skiten kan danskarna behålla



                  Ursprungligen postat av Micke
                  Den typen av öl du förespråkar med jäst, humle, underjäsning och varmluftstorkad malt är ett modernt påhitt. Så frågan är hur ett öl egentligen ska smaka? Jag gillar de flesta öltyper, alla passar i sina sammanhang och har sina egna kvalitéer. Till matlagningen tar jag gärna en kraftig stout, till ostbrickan ersätter jag gärna rödvinet med ett bra barley wine eller en smakrik välhumlad IPA, som fördrink på festen passar en spontanjäst lambik utmärkt. Som törstsläckare en varm sommardag passar pilsner/lager eller witbier bättre. Och vem bestämmer vad som hör hemma i öl? Den tyska reinheitsgebot har gjort att de stannat i utvecklingen, istället har de experimentella mikrobryggerierna i USA gjort att dom det det ledande öllandet.
                  där är väl skillnaden, när jag vill ha en öl så dricker jag en och bryr mig inte om hur den är tillverkad det intresserar mig inte, när jag vill ha vin dvs aldrig så dricker jag oxå en öl, när jag vill ha en fördrink så tar jag mig en grogg, till ostbrickan så hoppar jag över den och tar en macka med pepparsalami eller grönmögelost och en fin pilsner

                  Ursprungligen postat av Micke
                  Håller helt med dig om att man inte ska betala mer för något man inte gillar. Men jag ser inget konstigt i att ibland unna sig en riktigt bra flaska öl för 30kr, 50kr eller till och med en hundring, det är inte mer snobberi än att unna sig en flaska vin eller maltwisky.
                  När jag vill unna mig något riktigt gott dricker jag hellre en riktigt bra öl än tre halvbra.
                  jag håller oxå med, dock så dricker jag aldrig några öl som jag inte gillar, skulle jag köpa en som inte är god typ ängö öl så dricker jag inte ur den eller ger bort den, det som stör är att alla vet så jävla mycket och är experter på vad som är gott, när de egentligen bara vet vad de tycker om själva, smaken är ju ganska inviduell och alla tycker absolut inte likadant, som med whisky som ska vara så gott det är ju mest snobberi om vem som betalat mest allt smakar ju skit jag måste ju oxå bemöta dig som dissar folk som bara gillar vanligt öl och inte vet vad de talar om
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    Ursprungligen postat av cichlids4fun
                    men när det gäller dansk öl så är det mellanölet som är godast det starka skiten kan danskarna behålla
                    Majs och sånt skit är alltså okej att använda i öl?
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 3111

                      Ursprungligen postat av Micke
                      Majs och sånt skit är alltså okej att använda i öl?
                      ingen aning finns det sånt i carlsberg hof? så antar jag att det är ok för den är god, skiter som sagt i hur den är tillverkad
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

                        Ursprungligen postat av cichlids4fun
                        så antar jag att det är ok för den är god, skiter som sagt i hur den är tillverkad
                        Nu är vi helt överens! Man får gärna experimentera som amerikanarna och stoppa i lite okonventionella ingredienser så länge resultatet blir bra.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          Titta bort nu Peter
                          Smashed Blueberry från amerikanska Shipyard Brewing Co. En ale av brittisk typ med krossade blåbär, inte så dum faktiskt. 69,90:- för en flaska på 650 ml.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

                            Ursprungligen postat av Micke
                            Majs och sånt skit är alltså okej att använda i öl?
                            Lokalbefolkningen i Afrika (Malawi) gör öl av majs och det smakar bajs!
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

                              Ursprungligen postat av Micke
                              USA är helt klart det mest spännande öllandet, men låt Wilhelm ha skygglapparna på och dricka sin tyska reinheitsgebot-smörja
                              Nej , det är ingen smörja utan det är öl! Det ska inte vara blåbär, vitlök eller annan smörja i ölet!
                              Och Tege du har faktiskt rätt! Jever är en god öl!
                              Och sedan så förstörde jänkarna Budweisser!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

                                Ursprungligen postat av Wilhelm
                                Lokalbefolkningen i Afrika (Malawi) gör öl av majs och det smakar bajs!
                                Ja när jag var i Malawi så fanns där bara Carlsberg.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...